Monteren 3 puntsgordels in Berlina

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
bobrockland71

Monteren 3 puntsgordels in Berlina

Unread post by bobrockland71 »

Beste Fulvisti

Heeft iemand ervaring met het monteren van 3-puntsgordels in een Berlina (2de serie)?

Heb deze aangeschaft maar er ik kan geen gat vinden voor de montage van de rol onderaan de B-Stijl.

Voordat ik zelf ga boren en lassen ben ik benieuwd of iemand ervaring hiermee heeft?

groet en alvast dank!
Bob
Bart Verbeek

Re: Monteren 3 puntsgordels in Berlina

Unread post by Bart Verbeek »

Bob

Kijk een keer onder je auto, in de vertikale delen van je verdiepte vloerplaten zitten ovale plaatjes met een rond gat. Dat gat is een gordel bevestigingspunt, met de fijne draad M12 zo los uit het hoofd.

Aangezien ze nooit gebruikt zijn; best even met een tap doorgaan.

Ter illustratie: Op deze foto zie je ovale plaatjes in de buurt van het handremmechanisme - dit zijn de plaatjes aan de binnenkant van de stoelen dus voor het kliksysteem.
http://lukafotocom.ipage.com/racing/Ful ... dex_2.html
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Let op de schroefdraad!!!

Die is gestandaardiseerd op 7/16 UNF voor gordels. Engelse draad dus.
bobrockland71

Beste Bart

Het gaat om een Berlina en dan waar de oprolunit moet. Bij de meeste auto's is dat op de B-Stijl onderaan.

Volgens Hans van Emporio Ricambi is het ook daar, kan alleen geen gat vinden.

Ga van het weekend toch wat bekleding verwijderen en dan hopen het gat te vinden, anders zelf maken en lassen enzo.

groet en dank!
Bob
Bart Verbeek

Huib: voor de draad moet ik liegen, ik heb er een tap van liggen thuis. Dus ik neem je verbetering graag aan.
Bob: Lucas' race-berlina heeft ook driepuntsgordel, en de rode barones had die in de tijd ook.
Als het gat inderdaad in de B stijl zit onderaan, dan moet je het makkelijk kunnen voelen met de hand.
De foto was inderdaad van een coupeeke, maar verwachtte eerlijklijkheidshalve de zelfde punten als coupé/zagato.
Ongetwijfeld ga je niet moeten lassen. De zagato heeft zoveel ophangpunten voor gordels dat ik 4 gordels over mekaar kan aandoen. ;)
bobrockland71

Dank Bart!

Vond nog een foto op het web, daar zie je inderdaad geen bevestiging onderin de b-stijl.

En als je die rol 'op de bodem' monteert, dan rolt ze niet lekker, of zelfs helemaal niet.

mmm

Lucas: Jij hebt de oplossing ik weet het! :-)
lucasgeheniau

Unread post by lucasgeheniau »

Ik heb standaard driepunters, geen oprollers.

Aan bevestigingspunt 2 kun je misschien wel iets fabrieken. Als je dat doet zou ik wel een setje willen erven. (:P)
Attachments
knipsel.jpg
knipsel.jpg (49.85 KiB) Viewed 810 times
bobrockland71

Volgens de Duitse leverancier van de rolgordels hebben de italiaanse Berlina's geen gat onderin de b-stijl maar de export (niet italiaanse) wel?

Ik heb zelf een italiaantje. Dus dan wordt het zelf een gat maken.

Kan me voorstellen dat alleen Duitse import deze gaten hebben vanwege de altijd extreme veiligheidseisen die onze oosterburen stellen.

Anyway ik ga er nog even over nadenken of ik die gaten wil gaan maken.

groet
Bob
Bart Verbeek

Mijne was ook een Italiaantje, had een 3pnt gordel, maar ik kan niet meer met zekerheid zeggen waar het onderste montagepunt thv de B-stijl was. Vermoedelijk net achter zetel in vloer.

Heb je veel achterpassagiers? Indien niet is een oprol gordel via het punt dat ik aangaf net achter de voorzetel in de vloer toch nog een optie.
Indien veel passage op de achterbank is het bijna niet doenbaar, ze gaan het ding stukschoppen.

Is het geen plan op het oprolmechanisme op het hoogste ophangpunt te hangen? Maar vermoedelijk gaat het inertie gedeelte dat niet leuk vinden.... Ik heb het nog nooit geprobeerd. Mogelijk is het visueel geen hoogvlieger.

Dan misschien toch maar met hoofd eerst door de voorruit bij een aanrijding?

http://www.quickfitsbs.com/auto_lap_dia ... lassic.php
ik heb maar ff diagonaal gelezen, maar het lijkt dat deze wel ondersteboven kunnen gehangen worden.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Je zou eens kunnen kijken wat het gevolg is als je de rol boven hangt.

Ik heb nog een set enkel werkende gordels van een tijd geleden. Die blokkeren enkel als er stevig aan gerukt wordt. De rol kan in iedere stand worden gemonteerd zonder afstelling. Dus ook boven.

De modernere gordels zijn dubbelwerkend. Ze blokkeren als je er aan rukt EN / OF als de auto een flinke klap krijgt of op de kop gaat.
Daar zit een kogeltje in. De positie van de rol is belangrijk. De rol moet horizontaal worden gemonteerd en de gordel komt er recht naar boven uit.
Je zou een deel van het blokkeer mechaniek kunnen verwijderen. Ik heb dat nooit gedaan. Je hebt dan niet dezelfde eigenschappen als de oudere enkel werkende gordels. Bij de ouderwetse hoef je maar een klein rukje te geven en hij blokkeert al. Als je het kogeltje of de pendulum sloopt uit de dubbelwerkende dan moet je een heel, harde ruk geven om hem te blokkeren. Ik heb dat nooit een optie gevonden.

De gordels die ik laat maken, zie http://www.viva-lancia.com/specials/sea ... atbelt.htm, hebben een stelmechanisme. Je kunt de rol in iedere stand monteren en met de knoppen zo regelen dat het werkt.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”