hogere ICS kunde

Discussie en vraagbaak over Lybra
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

hogere ICS kunde

Unread post by Flavia 2000 »

Is er ergens een instructie te vinden hoe je de ICS uit elkaar haalt? Ik heb inmiddels achterhaald waarom mijn knoppen niet werken. Het kabeltje dat de problemen veroorzaakt hoort onder in de ICS op een printplaat, maar daar is zo goed als niet bij te komen. Ik heb op dit moment het frontje los liggen en wil graag voorkomen dat ik straks met 2 niet werkende units zit
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: hogere ICS kunde

Unread post by Flavia 2000 »

en blijkbaar voor elkaar gekregen..pfff fijn klusje:X
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: hogere ICS kunde

Unread post by jdebeer »

Ik heb een half jaar terug het display vervangen met een exemplaar uit een defecte.
Gelukkig alleen maar aan het frontpaneel hoeven sleutelen.
Viel niet tegen, maar is inderdaad een heel secuur werk met al die schroefjes en kleine stekkertjes.
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: hogere ICS kunde

Unread post by Flavia 2000 »

Ik ben nu nog iets verder van huis. De ICS leek het in eerste instantie te doen. Moest codes invoeren. Dat ging goed tot de navi code, die is blijkbaar anders dan de gewone code. Na een paar pogingen sprong het beginscherm weer aan en was ik terug bij af: knoppen werkten niet meer, maar radio doet het wel via stuur. Daarna aan en uitgezet en toen begonnen ineens alle dashboard knopjes te knipperen inclusief display. Met ICS eruit zelfde verhaal. Starten wil ie in ieder geval niet, terwijl ik morgen naar garage moet. Andere ICS proberen dan maar? Het zou mij niks verbazen dat één van de stekkertjes losgeschoten is en ie sluiting maakt.
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: hogere ICS kunde

Unread post by Flavia 2000 »

oud ICS er weer inhangen heeft hetzelfde effect. De meters doen ook vreemd bij het knipperen. Wat ik ook vreemd vind is dat de display met km stand aan blijft staan met sleutel uit contact. Die gaat toch uit normaal gesproken?
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: hogere ICS kunde

Unread post by de Wit »

Klopt. Heb je veel kracht gezet tijdens het verwijderen van het ICS? Allicht dat je de kabelboom achterop het instrumentenpaneel een beetje losgetrokken hebt. Of nog erger , bij het terugschuiven de kabelboom beschadigd? Wat ik me van onze dame herinner is dat er 2 of 3 kabelbomen achter het ICS langslopen...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: hogere ICS kunde

Unread post by koen_ »

Heel vreemd, de wondere wereld van electronica ...
de km/dagteller display is normaal gesproken uit bij contact af idd

Het lijkt erop dat je bodycomputer in de war is :S
Ik zou de auto stroomvrij maken (accu-reset) en dan eerst alle zekeringen checken of er niet een of meer geklapt zijn, stroom gaat dan soms een wonderlijke weg zoeken
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Flavia 2000
Posts: 97
Joined: 13 Apr 2009, 13:13

Re: hogere ICS kunde

Unread post by Flavia 2000 »

Op dit moment lijkt een lege accu (gelukkig) de oorzaak te zijn van het geknipper. Was me al eerder opgevallen dat het accu controle lampje bleef branden. Eigenaar had het over vrij nieuwe accu, dus iets trekt 'm waarschijnlijk leeg. ICS staat nu weer gewoon op beginscherm, zonder werkende knoppen. Begint er op te lijken dat mijn gepruts niet echt geholpen heeft, dus toch maar nieuwe ICS overwegen. Het was toch al een niet al te stevige reparatie. Is er ergens een ICS in de Emblema/Intensa kleur vandaan te toveren? Al vind ik de versie met zwarte knopjes ook helemaal niet verkeerd
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: hogere ICS kunde

Unread post by koen_ »

inderdaad kan een te lage boordspanning ( ruim onder 12V ) allerlei curieuze verschijnselen geven
als je langdurig aan het 'proberen' bent ( bijv met je ICS ) en dus contact aan, kan ook bij een goede accu die spanning tot ruim onder 12V zakken
oudere accu's zijn daar veel gevoeliger voor

Bij de Lybra heb ik nooit last gehad ( die is erg braaf ) maar bij onze Fiat 500 ontstonden er aan het begin van de winter ook allerlei vreemde zaken, knipperende km-stand in de display, stuurbekrachtigingslampje vaak aan en bij uitlezen met multiecuscan rare foutmeldingen ...
Hoewel hij nog altijd prima startte toch de accu vervangen ( 6 jaar oud ) en op slag waren alle problemen verdwenen ...

Als trouwens je "acculampje" te lang brandt of opgloeit kan het ook betekenen dat je dynamo aan z'n eind komt
Met een eenvoudige multimeter kun je de acccuspanning eens meten, nadat de motor net heeft gelopen is deze ca 13,2V, snel teruglopend naar ca 12,6V en na langere tijd tot 12,4V
Bij lopende motor meet je in feite de laadspanning, deze moet tussen 14 en 14.4V zijn, als het duidelijk lager is is je dynamo verdacht ...
In zo'n geval kan het ook heilzaam om de contacten van je massakabels eens goed schoon te schuren, vooral aan carrosserie-zijde en de kabel naar je motorblok ...

wb je laatste vraag : alleen een Emblema heeft luxe zilverkleurige knopjes op ICS en Airco-paneel, een Intensa heeft gewoon zwarte knopjes
Misschien moet je Hans (Hanzie68) eens een PB sturen, die gaf aan dat hij wel aan een ICS kan komen, hopelijk ook met NAV
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
hanzie68
Posts: 195
Joined: 04 Jun 2013, 22:41

Re: hogere ICS kunde

Unread post by hanzie68 »

Koen, ik denk dat dat geen probleem moet zijn om een ics te vinden. Maar wat mij bij het hele verhaal opvalt is, dat de lampjes gaan knipperen enz. Het lijkt mij eerder een probleem met de canbus.
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”