Ruitenwissersproeier

Discussie en vraagbaak over Lybra
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Ruitenwissersproeier

Unread post by jdebeer »

Ik heb sinds een paar dagen dat de ruitensproeier aan de achterzijde niks meer doet.
Nou heb ik begrepen dat de pomp van de voorzijde onder het reservoir zit, maar heeft de achterzijde een eigen pompje ?
En zo ja, zit die dan bij de pomp van de voorzijde ?
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Ruitenwissersproeier

Unread post by koen_ »

er is idd maar 1 pompje met (bij een SW) 2 aansluitingen , apart voor en achter :

Image

het is de pomp bij cijfer 3, die bij 6 is de pomp als je ook koplampsproeiers hebt ; er zijn 3 verschillende onderdeelnummers voor resp a: 'berline' , b: 'SW' en c: 'met gemonteerde koplampsproeiers'

Image

zo loopt de slang naar achter, bij 2 zit een terugslagklepje, die gaan wel eens stuk ...
en anders is of je pomp stuk, of er is ergens een losgesprongen slang ... ruik je ergens ruitensproeiervloeistof ??
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Ruitenwissersproeier

Unread post by jdebeer »

Ruitensproeier voor werkt, dus pompje is okee.
Terugslagklep zou kunnen, maar ik vind nergens vloeistof als ik gesproeid heb.
Waar zit dat terugslagklepje ongeveer ? Scheelt een hoop zoeken als je de lokatie weet.
Ga ik kijken als het weer een dag droog is.
Alvast bedankt
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Ruitenwissersproeier

Unread post by koen_ »

"Ruitensproeier voor werkt, dus pompje is okee." wrote:
Dat klopt niet helaas, het zijn zgn bidirectionele pompjes, die kunnen zowel links- als rechtsom draaien en in combinatie met een soort klepmechanisme onderin is de draairichting van het pompje gekoppeld aan welke 'uitgang' de vloeistof kiest ... ; het gebeurt regelmatig dat het minst gebruikte deel van dit klepmechanisme stuk gaat, de voorkant kan het dan nog gewoon doen ...
Ik zou beginnen om de leiding naar achter eens bij de pomp los te maken en dan kijken of er een krachtige straal uitkomt bij activatie van de sproeier achter ...

Die bidirectionele pompjes zijn overigens betaalbaar, tussen 35 en 40€
"Waar zit dat terugslagklepje ongeveer ?" wrote:
ik heb het bij de Lybra nooit gezien, wel eens bij een cinquecento gehad dat het klepje stuk was en de sproeier achter het daardoor niet meer deed, bij dat autotje zat het maar een cm of twintig vanaf de pomp, nog in de motorruimte ... ; zo'n klepje kost een paar euro
Het reservoir en de pomp in de lybra zitten nogal verstopt, als je koplampboutjes nog goed gangbaar zijn kun je de linker koplamp even verwijderen en van daaruit de zaak bekijken/bereiken ...
Als je er echt goed bij wilt komen moet het binnenscherm aan de linker zijde eruit ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Ruitenwissersproeier

Unread post by de Wit »

Als je de koplamp aan de bestuurderskant (bij de 2.0 in ieder geval) loshaalt kun je richting de tank kijken van de ruitesproeier. Omze SW had 2 pompjes, een korte voorop onderin de tank op een uitstulping en een langere erachter. De langere zat een T stukje op, wit voor de voorruit en grijzig voor de achterruit.
Ja, het kreng had koplampsproeiers ;-) welke op de voorste zaten.

Succes ermee, pompje vervangen was bij onze Lybra 3 kwartier werk (koplamp wou eerst niet los, geen ruimte om mijn arm tussen scherm en tank te krijgen etc.. maar erna kon ik zelfs de auto's achter me besproeien zoveel druk hadden we weer na het vervangen van de pomp.

Aangaande jou probleem, controleer eerst aan de hand van het T-stukje of de leiding misschien het probleem is. "Even" de slangetjes erop omdraaien, als je achterruit weer nat wordt is de leiding in orde en is je T-stukje de boosdoener... Schijnt in Alfa, Fiat en Lancia's uitwisselbaar te zijn , wat logisch lijkt omdat het echt het minst ingewikkelde onderdeel in de dame is ;-) .
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Ruitenwissersproeier

Unread post by jdebeer »

Bedankt voor de info. Die 2 richtingenpomp had ik nog niet bedacht.
Kan het inderdaad ook zijn.
Van het verhaal m e.e.a. te bereiken wordt ik nog niet echt gelukkig. Kost weer een hoop tijd.
Maar een dame op leeftijd moet wat meer aandacht krijgen om haar tevreden te houden.
Gaan we een zaterdagmorgen aan besteden.
Als ik het niet vergeet meteen wat foto's maken, ter lering en vermaak.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”