Temperatuurmeter van 0 naar 90 en terug naar 0
Temperatuurmeter van 0 naar 90 en terug naar 0
Beste kenners. Afgelopen weekend de temperatuursensor koelvloeistof vervangen met als doel de fluctuerende temp meter te repareren. Helaas geen effect. De temperatuur loopt netjes op naar ongeveer 90 graden om dan langzaam terug te zakken naar 0 graden. Wellicht de thermostaat, maar anderzijds zou ik dan verwachten dat de temperatuur juist (te) hoog zou blijven. Heeft iemand een idee?
Onno den Hoed
Lancia Thesis 3.0 V6 2002. Nu 205000 km.
Een voor een op te lossen (zichtbare) mankementen:
- Motormanagement fout
- Skyhook
- Headlamp Inclination Adjustment System
- Parkeersensoren
- Motormanagement fout
- Skyhook
- Parkeersensoren
Re: Temperatuurmeter van 0 naar 90 en terug naar 0
Beste Onno,
Mijn thermostaat is net dit weekend vervangen. Bij mij duurde het erg lang voordat de motor op temperatuur kwam en dan bleef de temperatuurmeter steeds onder de 90 hangen.
Klinkt een beetje anders dan jouw verhaal, maar het zou wellicht toch de thermostaat kunnen zijn.......
Wellicht dat andere Thesis rijders jouw probleem herkennen?
Groet,
Thanasie
(Thesis 3.2 V6 Emblema 2007)
Mijn thermostaat is net dit weekend vervangen. Bij mij duurde het erg lang voordat de motor op temperatuur kwam en dan bleef de temperatuurmeter steeds onder de 90 hangen.
Klinkt een beetje anders dan jouw verhaal, maar het zou wellicht toch de thermostaat kunnen zijn.......
Wellicht dat andere Thesis rijders jouw probleem herkennen?
Groet,
Thanasie
(Thesis 3.2 V6 Emblema 2007)
-
Bij een kapotte themostaat komt de motor niet op temperatuur, dat lukt alleen als je hem langere tijd stationair laat draaien.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Eens, maar als het de sensor niet is en de thermostaat ook niet, wat is het dan?
Onno den Hoed
- Motormanagement fout
- Skyhook
- Parkeersensoren
- Motormanagement fout
- Skyhook
- Parkeersensoren
Nog een aardige site gevonden over de werking van het koelsysteem:
http://www.marcovw.nl/Motor/Koelsysteem/Koelsysteem.htm
Dus een overijverige ventilator zou ook kunnen. Of een thermostaat die eerst wel dicht blijft (motor warmt normaal op) maar eenmaal geopend niet meer sluit (motor koelt te sterk). Misschien dat de thesis uitlezen iets aan zou kunnen geven. Maar heb daar op dit punt geen ervaring mee.
http://www.marcovw.nl/Motor/Koelsysteem/Koelsysteem.htm
Dus een overijverige ventilator zou ook kunnen. Of een thermostaat die eerst wel dicht blijft (motor warmt normaal op) maar eenmaal geopend niet meer sluit (motor koelt te sterk). Misschien dat de thesis uitlezen iets aan zou kunnen geven. Maar heb daar op dit punt geen ervaring mee.
Als je temp-meter volledig terugloopt naar nul kan het nooit je thermostaat zijn, zelfs met een volledig openstaande thermostaat loopt de temp nooit verder terug dan 60 à 70 graden
Het moet dus een electronisch probleem zijn ergens tussen de sensor en de temp-meter in je instrumentenpaneel, bedrading ??
Ik weet niet exact hoe het zit bij je thesis, maar een aantal motoren heeft 2 verschillende sensoren, eentje voor je motormanagement en een tweede voor je temperatuurmeter, dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn ....
.... ook kan het in je instrumentenpaneel zelf zitten, is dit de enige storing ?
Het moet dus een electronisch probleem zijn ergens tussen de sensor en de temp-meter in je instrumentenpaneel, bedrading ??
Ik weet niet exact hoe het zit bij je thesis, maar een aantal motoren heeft 2 verschillende sensoren, eentje voor je motormanagement en een tweede voor je temperatuurmeter, dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn ....
.... ook kan het in je instrumentenpaneel zelf zitten, is dit de enige storing ?
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Hi Koen, nee er zijn vele storingen. Heb ook al gedacht aan een kabeltje, maar het is vreemd dat hij eerst oploopt en dan weer terug naar af. Morgen er voor uitgetrokken om het uit te puzzelen 

Onno den Hoed
- Motormanagement fout
- Skyhook
- Parkeersensoren
- Motormanagement fout
- Skyhook
- Parkeersensoren