Schokbrekers vervangen

Discussie en vraagbaak over Lybra
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Schokbrekers vervangen

Unread post by jdebeer »

Deze maand wil ik de schokbrekers achter van mijn dancing queen vervangen zodat ze weer lichtvoetig, maar stabiel, door het leven kan.
Zijn er nog speciale zaken waar ik rekening mee moet houden, behalve de roestinspectie van de draagarmen en bijbehorende carosserie-delen ?
De schokbrekers heb ik al in huis.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Schokbrekers vervangen

Unread post by koen_ »

Schokbrekers achter vervangen is een vrij simpel klusje, het meeste werk is zo ongeveer het netjes verwijderen van de binnenbekleding aan de zijkanten van de kofferruimte, nodig om bij de bovenste bout te komen ...
Nuttig om te weten is dat je (bij SW) bdz aan de zijkanten het plaatje met klittenband eruit moet trekken, het zit er met plugjes in en kan 'met beleid' naar boven toe eruit gewurmd worden ...

Als de onderste schokbreker-bout eruit is zakt de veer een stuk uit en kun je redelijk goed de bovenste veerkom in je subframe inspecteren ... Omdat vooral daar de ernstigste roest optreedt loont het zeker de moeite om het in dat geval goed te behandelen, als je ook de buitenste bout van de onderste draagarm eruit draait komt de veer helemaal los aan de bovenkant en kun je de kom 'ontroesten' en goed in de roestwerende verf zetten .... kost wel wat meer tijd natuurlijk ;)

Succes
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Schokbrekers vervangen

Unread post by jdebeer »

Ik ga mijn best doen. Zal meteen de hele ophanging nakijken op roestvorming.
En de gebruikelijke foto's maken hoort er natuurlijk ook bij.
Altijd handig.........
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Schokbrekers vervangen

Unread post by koen_ »

Prima, dan kun je er een mooie how-to van maken voor in het bovenste topic ;)

Je kunt ook nog illustratieve foto's vinden in de "hulpveren how-to" bovenin ...
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”