Fuseekogel beweegt erg zwaar
-
Fuseekogel beweegt erg zwaar
Donderdag werd de Flavia afgekeurd (APK) op de beide bovenste fuseekogels. Teveel speling volgens de keurmeester. Ik heb nu beide kogels vervangen, nog best veel werk, vooral het weer op zijn plek krijgen van de nieuwe FRAP-fusee's. De oude kogels hadden nauwelijks speling, dus die afkeuring snap ik niet.
Huidige probleem: nadat ik in de rechter fusee (met de vetspuit) vet heb gespoten beweegt deze ineens behoorlijk zwaar. Je merkt het ook tijdens het sturen. Dit heb ik niet eerder zo gehad. Maar rustig afwachten tot het slijt? Of zou deze kogel niet goed zijn geconstrueerd, ik bedoel dat hij het teveel aan vet niet goed af kan voeren naar de ruimte in de stofhoes?
Huidige probleem: nadat ik in de rechter fusee (met de vetspuit) vet heb gespoten beweegt deze ineens behoorlijk zwaar. Je merkt het ook tijdens het sturen. Dit heb ik niet eerder zo gehad. Maar rustig afwachten tot het slijt? Of zou deze kogel niet goed zijn geconstrueerd, ik bedoel dat hij het teveel aan vet niet goed af kan voeren naar de ruimte in de stofhoes?
- Attachments
-
- nieuwe fuseekogel op zijn plaats.jpg (82.39 KiB) Viewed 489 times
-
- fusee verwijderd.jpg (105.6 KiB) Viewed 489 times
-
- uitdrukken oude kogel.jpg (88.03 KiB) Viewed 489 times
Re: Fuseekogel beweegt erg zwaar
Ze mogen best een beetje speling hebben. Het gewicht van de wagen rust er op. Ik denk dat er best een hoop onterecht worden afgekeurd.
Aan de andere kant denk ik dat er ook een hoop onterecht worden goed gekeurd. Ik ben juist bezig met een Fanalone die links een flinke speling had op de bovenste fuseekogel. Als je er mee door de bocht gaat voel je duidelijk dat de wagen zich herzet, het stuurkarakter verandert. Ronduit levensgevaarlijk.
Die FRAP kogels hebben in de regel geen smeergroeven. Da's best listig bij het smeren. Als je iets te veel kracht zet, druk je de behuizing uit elkaar en heb je al speling op een kogel die nog geen meter heeft gereden. Door het gewicht van de auto drukt de kogel de toevoer dicht. Je moet de veer omhoog drukken om het gewicht van de kogel te halen maar weer niet zo ver dat de fusee etc aan de kogel hangt want dan is de doorvoer van het vet naar onder weer afgesloten.
In geen geval echt kracht zetten met de vetspuit want dan ben je een nieuwe kogel aan het mollen.
Aan de andere kant denk ik dat er ook een hoop onterecht worden goed gekeurd. Ik ben juist bezig met een Fanalone die links een flinke speling had op de bovenste fuseekogel. Als je er mee door de bocht gaat voel je duidelijk dat de wagen zich herzet, het stuurkarakter verandert. Ronduit levensgevaarlijk.
Die FRAP kogels hebben in de regel geen smeergroeven. Da's best listig bij het smeren. Als je iets te veel kracht zet, druk je de behuizing uit elkaar en heb je al speling op een kogel die nog geen meter heeft gereden. Door het gewicht van de auto drukt de kogel de toevoer dicht. Je moet de veer omhoog drukken om het gewicht van de kogel te halen maar weer niet zo ver dat de fusee etc aan de kogel hangt want dan is de doorvoer van het vet naar onder weer afgesloten.
In geen geval echt kracht zetten met de vetspuit want dan ben je een nieuwe kogel aan het mollen.
-
Mmm, ik heb vet ingespoten met de kogels nog 'in de lucht', dus nog zonder druk van de veer er op. Maar ik moet bekennen dat ik best kracht heb gezet met de vetspuit, omdat er nauwelijks vet in ging. Ik ga van de week de speling maar eens onderzoeken. Aan de andere kant, zou de fusee dan juist niet makkelijker moeten kunnen bewegen als er teveel speling is ontstaan? Dank voor je uitleg in ieder geval!
Om te kijken of er nu wel speling op zit, moet je eerst de druk van het vet er af laten dwz de nippel er af draaien.
Ik zag op de foto dat je de stofkap met het bultje met gaatje richting schijf hebt gemonteerd. Bij het doorsmeren moet het oude vet uit dat gaatje komen. Niet zo handig als het op de schijf komt. Gaatje moet naar achter. Er zit ook een inkeping in de borgring.
De procedure die je volgt lijkt op de procedure die ik 15 jaar geleden gebruikte. Toen gingen de kogels maar een paar duizend km mee. Ik gebruik een andere procedure en dan gaan ze in de orde van 100.000 km mee. Ik stuur je die wel per mail.
Ik zag op de foto dat je de stofkap met het bultje met gaatje richting schijf hebt gemonteerd. Bij het doorsmeren moet het oude vet uit dat gaatje komen. Niet zo handig als het op de schijf komt. Gaatje moet naar achter. Er zit ook een inkeping in de borgring.
De procedure die je volgt lijkt op de procedure die ik 15 jaar geleden gebruikte. Toen gingen de kogels maar een paar duizend km mee. Ik gebruik een andere procedure en dan gaan ze in de orde van 100.000 km mee. Ik stuur je die wel per mail.
Huib ,doe mij ook een mail met de uitleg ,heb het zelfde probleem
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
-
Het lijkt mij ook interessant.. graag mailtje in copie.
-
Huib, misschien iets voor een ieder die Frap kogels heeft en er langer mee wil doen?
-
He Huib ik ben ook Fraps erin aan het schroeven, waarschijnlijk achterstevoren en op zijn kop en rechts met links verwisseld op de achteras, dus ik ben ook wel benieuwd naar die 100.000km strategie 
groet
Bob

groet
Bob
-
Hier nog een liefhebber voor die mail Huib!
Bert
Bert