Ervaringen met replacement silent-blocks bovenste draagarm?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib
Site Admin

Re: Ervaringen met replacement silent-blocks bovenste draagarm?

Unread post by Huib »

Goed punt, Bert. Vroeg ik me ook al af.

Het zou kunnen dat Bob op de binnenbus heeft zitten duwen met het intrekken van de silentblocs en daarmee de silentblocs wat heeft gedeformeerd.

Die silentblocs zijn of althans lijken dezelfde als voor de 2e/3e serie. Ik begrijp dat hij een dezer dagen langs komt met beide torens en de onderdelen.
We kunnen dan eens een 2e/3e serie draagarm passen en de opvulbussen vergelijken. Ik ben benieuwd.

Het is van belang om het goed uit te zoeken. Is dat setje goed te gebruiken, dan zetten we het hier op de site. Mocht het setje niet goed zijn, dan maken we wel een set. De silentblocs zijn standaard. De bout en de moer ook. De andere delen zijn simpel in een CNC machine te zetten. En dan zo dat het bij toekomstige demontage / montage niet verkeerd kan. Dat zulks nodig is geeft Bob ook al aan.

Kan me echter niet herinneren die eraf gehaald te hebben, maar misschien ook wel.
unquote
bobrockland71

Unread post by bobrockland71 »

Huib, Bert,

Blijft intigrerend dit probleem, ik heb nog een PDF gemaakt om het probleem nogmaals uit te leggen.

Kan helaas niet in de Data Technici vinden wat de afstand van de Alu Toren is (van de 1 naar de andere kant), maar meten geeft 238 mm.

Als jullie het nog leuk vinden.... :
http://www.lanciafulvia.nl/pdf/UpperarmKitProblem.pdf

groet!
Bob
Huib
Site Admin

Re: Metingen en berekeningen juk

Unread post by Huib »

Wat metingen gedaan aan silentblocs, 2e serie juk en 2e serie opvulbussen.

Image

En de berekeningen.

Image

De S2 bussen zijn 55,6. Dan klopt het precies voor S2. Daar worden ringen gebruikt van 2,2 dik.

Met die bussen van 55,6 klopt het voor S1 goed als je de ringen weg laat. Als je de bussen 55,7 zou maken klopt het voor S1 precies (zonder ringen).

Zal nog eens controleren of die buitenmaat van 240 op de jukken bij een 1ste serie toren ook zo is.
Koos

Unread post by Koos »

Als jullie het nog leuk vinden.... Jazeker ------liefst nog meer van deze vraagstukken.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Steek van de Flavia 815 draagarmen is gelijk aan Fulvia 1ste serie, nl 265mm
Bob, als jij de lengte van die opvulbussen meet, kom je dan op die 55,6 mm van Huib?
Ik heb er bij mij geen ringen tussen, afgezien van die ene aan elke kant door het inkorten van 1 bus per kant

Bert
Huib
Site Admin

Geen ringen. Logisch!

Unread post by Huib »

Hoi Bert,

Dat tussen de 1ste serie draagarmen en de 2e serie silentblocs boven geen ringen moeten is eigenlijk logisch.

Bij de eerste serie zaten bussen bij zowel de bovenste als de onderste draagarmen. Boven zitten de bussen in de toren. Onder in de draagarm.

De lengte van de bussen is verschillend. Boven lange bussen. Onder korte bussen. Het deel wat er uitsteekt is boven en onder gelijk:
- rubber flens (opvangen van toleranties en dempen van de klappen)
- plastic flens (deel van axiaal lager)
- gewelfde ring (tegendeel van axiaal lager)
- 3mm ring (om de askanteling in te stellen?)

De binnenmaat van de ophangpunten onder op de torens is 49mm.

Bij de serie 1 1/2 werden de onderste bussen vervangen door silentblocs. Die werden zo gemaakt dat ze precies in de ophangpunten pasten zonder de (3mm) ringen. Het deel van het silentbloc wat uit het oog van de onderste draagarm steekt is dus precies even langs als rubber flens + plastic flens + gewelfde ring + 3mm ring van de oude bus. De totale lengte van het silentbloc is 49mm.

Bij de serie 2 werden ook de bovenste bussen vervangen door silentblocs en wel dezelfde silentblocs als onder. Dan moeten de ringen er dus boven ook niet meer tussen als je 1ste serie (of serie 1 1/2) draagarmen gebruikt.

Tegelijk met de invoering van silentblocs boven kwamen er boven ook de nieuwe gestanste draagarmen (en een andere fuseekogel). Die nieuwe draagarmen hebben niet dezelfde steek als de oude draagarmen. De steek was groter zodat er weer ringen tussen moesten. Waarom? Waarschijnlijk om weer een mogelijkheid te hebben om askanteling in te stellen?

Bij de eerste berlina's 1C zaten er geen 3mm ringen boven. Aan de ene kant zat 1 mm en aan de andere kant 5 mm. Met de steek van de nieuwe draagarmen heb je dezelfde afstelmogelijkheid.
bobrockland71

Ha Bert

Bij mij zijn de bussen 56.3 mm, zie:

http://www.lanciafulvia.nl/pdf/UpperarmKitProblem.pdf

Ik kom daar dus op 266,7 mm en krijg dat niet zonder geweld tussen die draagarm. Ook niet bij 'droog' oefenen. Zou kloppen want 1,7 mm (266,7 -/- 265) duw je niet even uit elkaar (ik niet dan :-))

Bovendien als de bus volledig in de toren zit, heb ik juist 3 mm per kant over (tussen silent-block en alu-toren), ik wil dus:
klein-ringetje || draagarm || originele 3mm ring || silent-block-in-alu-toren || afstandsbus || afstandsbus || afstandsbus || silent-block-in-alu-toren || originele 3mm ring || draagarm || klein-ringetje
gaan proberen. Volgens de italianen moest ik eens bij MW informeren, die schijnt er veel af te nemen (en te monteren?), maar die geeft geen antwoord op e-mails.

De bussen ga ik afdraaien, heb de beschikking over zo'n apparaat. Huibs tip lijkt me heel goed: alle 3 even lang of kort.

Mooie hobby hoor! Ik vind het echt leuk :-)

groesten
Bob
Huib
Site Admin

Niks ringen

Unread post by Huib »

Die 3 mm ringen moeten er niet tussen!!!! En de bussen moeten 55,667 mm lang zijn.
bobrockland71

Re: Niks ringen

Hoi Huib

Ok maar hoe vul ik deze ruimte dan op? Zie foto's. De draagarm is nu 1 kant (naar rechts) geduwd.

Neem niet aan dat ik de silentblocks elk 3 mm weer moet uitpersen?

Mijn draagarm meet exact 265 mm (B+C).

groet!
Bob
Attachments
ring2.jpg
ring2.jpg (125.82 KiB) Viewed 379 times
ring1.jpg
ring1.jpg (91.14 KiB) Viewed 379 times
Huib
Site Admin

Re: Niks ringen

Unread post by Huib »

Jouw silentblocs zijn ieder 49 dus samen 98.
Met drie bussen van ieder 55,67 dus samen 167 kom je precies op 265.

Als ik jouw foto bekijk lijkt me dat er twee mogelijkheden zijn:

1) de buitenmaat van het juk is niet 240.

of

2) de silentblocs steken niet ver genoeg uit.

Als het juk 240 is, dan moeten de silentblocs aan iedere kant 12,5 mm uitsteken. Dat is precies de maat die ik meet bij een ongemonteerd silentbloc.

Het kan zijn dat jij bij het intrekken de kracht hebt uitgeoefend op de binnenbus terwijl de buitenbus ingeperst moest worden. Het silentbloc is dan mogelijk vervormd.

Hier de tools die ik gebruik voor in- en uittrekken:

Image

De meest linkse op de foto zet ik over de binnenbus en het rubber van het silentbloc zodat er geduwd wordt op de flensrand van de buitenbus.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”