tik achter ventilatiemond
tik achter ventilatiemond
Hoi,
sinds meer dan 14 dagen heb ik last van een TAK geluid om de paar 100 m uit de rechter ventilatiemond in de middenconsole. Het zijn dus niet de lichte klikgeluidjes die je alleen met stationaire motor hoort. Als ik koud start dan begint het de eerste minuten vollop te tokkelen en als de climatcontrol op temp. is is het dus minder.
Heeft daar iemand nog last van gehad en wat is de oplossing?
Groetjes,
Davy
sinds meer dan 14 dagen heb ik last van een TAK geluid om de paar 100 m uit de rechter ventilatiemond in de middenconsole. Het zijn dus niet de lichte klikgeluidjes die je alleen met stationaire motor hoort. Als ik koud start dan begint het de eerste minuten vollop te tokkelen en als de climatcontrol op temp. is is het dus minder.
Heeft daar iemand nog last van gehad en wat is de oplossing?
Groetjes,
Davy
Re: tik achter ventilatiemond
Het enige dat ik me kan bedenken is haperen van een actuatorbediening aan de rechterkant van de airco unit. Dat zijn stappenmotortjes (aan de rechterkant zitten er twee, aan de linkerkant één) met een plastic schijfje met een pen erop die schuift in een ander plastic langwerpig gegleufd dingetje die de betreffende schuif (warm/koud en boven/midden/onder) betrekkelijk traploos open en dicht duwt. Deze pen en gat zijn beide van plastic en dat wil in de jaren wel eens opruwen, met als gevolg bijgeluiden als je omschrijft of niet meer volledig open en dichtgaan van de bediende klep. Menig actuator is zinloos vervangen om deze reden. Ik zou zeggen, een beetje WD40 of wat teflon spray spuiten op dit uitwendige actuatormechaniekje en je kunt er weer 15 jaar tegen.
B)-
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Na 3 weken is het nu al meerdere dagen gestopt met tokkelen zonder iets te moeten doen. Hopelijk blijft dit zo.
-
Iedere Lybra is uitgerust met SHIT (Self Healing Italian Technology)!
Voormalig bestuurder van een grijze 1.8 LX LPG (2000)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
>:D<
-
Frustrerend is dat héh? B)
Ik heb ook al wat van die momentjes gehad dat m'n Lybra issues had, totdat ik er een monteurbij haalde, toen deed die bitch opeens alsof er niets aan de hand was, maar zodra je de straat uitrijdt......
Volgens mij moet je zo'n Lybra gewoon af en toe gewoon streng toespreken of over de knie gooien. Het zijn net pubers wat dat betreft.
Ik heb ook al wat van die momentjes gehad dat m'n Lybra issues had, totdat ik er een monteurbij haalde, toen deed die bitch opeens alsof er niets aan de hand was, maar zodra je de straat uitrijdt......
Volgens mij moet je zo'n Lybra gewoon af en toe gewoon streng toespreken of over de knie gooien. Het zijn net pubers wat dat betreft.
Het bekende tandarts-syndroom: zit je eenmaal in de stoel na dagenlange kiespijn voel je (onder dreiging van enge boortjes en Mengele pokerface van de dienstdoend witjas) niets meer en kan je echt niet zeggen welk element je zo uit je element bracht de laatste paar dagen...
Hoe menselijk is de Lybra...
B)-
Hoe menselijk is de Lybra...
B)-
Helaas is het nu een tijdje later niet geheel weg. Na een koude start kleppert het lustig een minuutje en daarna is het voor de rest stil. Ik ben er bijna zeker van dat het softwarematig is.
Dat doet sterk denken aan het veertje van de nokkenasversteller. Bij koude start klinkt-ie als een diesel en na enkele seconden verdwijnt dat bijgeluid.
Als dat het is, kan geen kwaad. Bij de volgende distributiebeurt dat veertje even laten vervangen. Maar het kan zomaar weer terugkomen - is een bekend euveltje.
B)-
Als dat het is, kan geen kwaad. Bij de volgende distributiebeurt dat veertje even laten vervangen. Maar het kan zomaar weer terugkomen - is een bekend euveltje.
B)-
Helaas heb ik een jtd en is dit niet van toepassing.