Motorblok 1.3 (of 1.6) gezocht
Re: Motorblok 1.3 (of 1.6) gezocht
De auto heeft een tijd stationair staan draaien (zonder dop overigens), wordt goed warm en niks aan de hand. Toen is men gaan rijden (dop erop) en na een tijdje raakte men in no time een paar liter water kwijt. Dus een pil zal dan denk ik ook niet helpen. Het water loopt niet de cilinders in, alleen in het carter.
En dat zou de waterpomp dan weer uitsluiten, begreep ik? Want dan zou het het carter niet inlopen?
Enfin, morgen wordt het systeem onder druk gezet en wordt de radiateurdop én de waterpomp goed in de gaten gehouden. De thermostaat werkt prima.
En dat zou de waterpomp dan weer uitsluiten, begreep ik? Want dan zou het het carter niet inlopen?
Enfin, morgen wordt het systeem onder druk gezet en wordt de radiateurdop én de waterpomp goed in de gaten gehouden. De thermostaat werkt prima.
-
Onder in de waterpomp zitten twee vertikale gaatjes, als die verstopt zijn, en de keerring van de pomp is slecht, dan loopt het water zo het carter in.
Je had niet verteld dat dat het geval was.
met een klein boortje 3 mm o.i.d. de gaatjes open maken. (zie de foto) Als dan tijdens het warm lopen(onder druk) er water uit de gaatjes komt , is de keerring van de pomp naar zijn grootje.
Je had niet verteld dat dat het geval was.
met een klein boortje 3 mm o.i.d. de gaatjes open maken. (zie de foto) Als dan tijdens het warm lopen(onder druk) er water uit de gaatjes komt , is de keerring van de pomp naar zijn grootje.
- Attachments
-
- dscn2462s.jpg (179.49 KiB) Viewed 465 times
Heel veel dank! Heb het meteen doorgegeven en ze gaan er morgen mee aan de slag. Keerring wordt sowieso vervangen en de gaatjes worden open gemaakt. Ik hoop echt dat dat het is. Blokje loopt echt super, en wordt pas na langere tijd heet. Als dit het is, kan ik dit weekend eindelijk lekker sturen...! Maar niet te vroeg juichen.
Veel dank nogmaals, so far.
Veel dank nogmaals, so far.
-
De nieuwe keerring kan een probleem zijn, ik weet zo niet of ze nog te koop zijn. Het is een axiale (koolstof) keerring die op een stalen ring van het schoepenrad loopt. Het geheel zit in rubber en dicht radiaal af. Op ebay staan geregeld nog nieuwe pompjes te koop voor zo'n 100 Euro.
Pos 10 op de afbeelding is de bewuste seal. De lekgaatjes zitten tussen de seal en het lager, als de seal gaat lekken loopt het water eronder uit. Zitten de gaatjes verstopt, dan gaat het water door het lager het carter in. De gaatjes zitten vaak dicht.....
Mocht de pomp kapot zijn en kun je er niet aan komen, dan heb ik nog wel een goede gebruikte.
Succes!
Pos 10 op de afbeelding is de bewuste seal. De lekgaatjes zitten tussen de seal en het lager, als de seal gaat lekken loopt het water eronder uit. Zitten de gaatjes verstopt, dan gaat het water door het lager het carter in. De gaatjes zitten vaak dicht.....
Mocht de pomp kapot zijn en kun je er niet aan komen, dan heb ik nog wel een goede gebruikte.
Succes!
- Attachments
-
- knipsel.jpg (144.23 KiB) Viewed 465 times
Thanks. Misschien zijn het alleen de gaatjes en is de keerring nog goed. Als die keerring niet meer ok is, zit ik aan een nieuwe pomp vast begrijp ik, omdat die keerringen niet meer te krijgen zijn?
-
Als de keerring goed is, hebben de gaatjes geen funktie. Dat is ook de reden dat ze meestal verstopt zitten.
Misschien dat cavallito of Martin Willems nog keerringen kunnen leveren. Eerst maar kijken of de pomp lekt dan kun je daarna verder kijken.
Misschien dat cavallito of Martin Willems nog keerringen kunnen leveren. Eerst maar kijken of de pomp lekt dan kun je daarna verder kijken.
-
Boris ,wat ik in het verleden heb gehad en naar heb moeten zoeken,was een door geroeste/gecorrodeerde vriesplug.
bij mij had ik ook na een poosje rijden water bij de olie(soms wel een liter na een half uurtje rijden.
bij mij was het een vriesplug in de kop,die nadat het klepdeksel eraf was en het systeem op druk was gezet met een pomp,direct zichtbaar werd.
deze vernieuwd en de warmlopende motor was verleden tijd,en het koelwater bleef waar het hoorde.
wellicht dus ook een mogelijkheid.
succes,
bert
bij mij had ik ook na een poosje rijden water bij de olie(soms wel een liter na een half uurtje rijden.
bij mij was het een vriesplug in de kop,die nadat het klepdeksel eraf was en het systeem op druk was gezet met een pomp,direct zichtbaar werd.
deze vernieuwd en de warmlopende motor was verleden tijd,en het koelwater bleef waar het hoorde.
wellicht dus ook een mogelijkheid.
succes,
bert
-
Een nieuwe waterpomp is nog makkelijk te krijgen bij diverse leveranciers, kost een paar tientjes compleet. Ik heb ook ooit geprobeerd die oude pompen te repareren maar voor 7 a 8 tientjes schroef ik er net zo lief een nieuwe op.
Zo, nieuws uit de garage: de gaatjes zaten verstopt en de keerring was kaduuk. Willems stuurt vandaag nog een nieuwe pomp op, komt ie er morgen op, nieuwe olie, nieuw water en fingers crossed voor de testrit van vrijdag. Ben errug benieuwd.
Nogmaals dank so far!
Nogmaals dank so far!
Probleem is opgelost! nieuwe waterpomp zit er in en het heetlopen is voorbij. Morgen nieuwe olie en koelwater erin, en van 't weekend rijden!
Dank voor alle snelle en vakkundige tips, heeft waanzinnig geholpen!
Dank voor alle snelle en vakkundige tips, heeft waanzinnig geholpen!