Startprobleem Coupé S3

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
TVD

Re: Startprobleem Coupé S3

Unread post by TVD »

Punten kunnen stellen zoals Huib beschreven heeft, dat ging prima.

Multimeter aangesloten op massa en op - van de bobine.
Vliegwiel verdraaid, merktekens duidelijk zichtbaar.
Ik meet constant 12,6V, ongeacht de stand van het vliegwiel...
Ik heb nog eens gemeten op de punten zelf, maar dit geeft hetzelfde resultaat.
Hoe is dit te verhelpen? Verdeler verdraaien?
Hoe kan dit tijdstip plots gewijzigd zijn? Is dit misschien een verklaring waarom ze af en toe 'op twee poten' reed?

Tom.
fulviabert

Unread post by fulviabert »

lijkt erop dat je punten geen goed massa maken.
mert andere woorden;ze gaan niet dicht/maken geen contact.
verdraai eens je verdeler an wel de motor( in de draairichting) totdat je er van overtuigt bent dat je visueel de punten dicht hebt zitten.
dan mag je met ingeschakeld contact geen spanning over de punten meten.
doe je dat wel,pak dan erst meer eens een goede set punten.
maak anders even een foto met je meet opstelling.
succes,

bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Als je het vliegwiel helemaal rond draait moeten de punten 2 keer een periode dicht zijn (0 volt op de - van de bobine) en 2 keer een periode open zijn (12 volt op de - van de bobine).

Als de punten dicht zijn is de keten naar massa:
groen draadje.
stekkertje
groene draad naar onderbreker (contact punten)
spiraal veer
holnietjes naar armpje van onderbreker
punten
bodemplaat
ontstekingshuis
cilinderkop

Ik kom wel eens tegen:
- stekkertje los van draadje(s)
- draadbreuk in de groene draad naar onderbreker. Heeft dan een keer onder de klem gezeten waarmee de ontsteking wordt vastgezet.
- holnietjes geen of intermitterend contact. Dit is het geval bij de eerder genoemde partij slechte punten.
- punten zijn wel dicht maar maken toch geen contact. Schuurpapiertje er tussen door halen.
- de electrische verbinding tussen bodemplaat en ontstekingshuis is knullig. Misschien ben je de eerste die daar een probleem heeft.

Het kan ook nog zijn dat de punten niet helemaal sluiten maar als je op de top van de nok de opening op 0,4 a 0,45 hebt afgesteld zouden ze altijd moeten sluiten.

Een andere mogelijkheid is de montage van een electronische verdeler. Zie http://www.viva-lancia.com/specials/ignition/index.htm
TVD

Unread post by TVD »

Ik had gemerkt dat de stekkerverbindingen op de bobine zelf nogal gammel waren, die heb ik vernieuwd.
Daarna ben ik opnieuw de spanning gaan meten over de punten;

(enerzijds op de punten zelf, anderzijds aan de - van de bobine om draadbreuk ertussen uit te sluiten)

Op het vliegwiel staan 2 merktekens, één 'ingestampt' (ik vermoed BDP) en één ervoor met geel merkteken (vervroegingspunt?).
Vliegwiel nu helemaal rondgedraaid, ik zie inderdaad 2 keer een periode dicht zijn (0 volt op de - van de bobine) en 2 keer een periode open zijn (12 volt op de - van de bobine).

Alles terug gemonteerd en gestart maar nog steeds noppes :?... (na doorstarten de bougies eens uitgedraaid, stonden allen vochtig).

De draad (groen-zwart) die op de - van de bobine vertrekt (naar kabelboom onder batterij), waar loopt die heen? Kan die het probleem veroorzaken?
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Het draadje wat naar binnen gaat is voor de toerenteller. Zou normaal geen probleem moeten geven.

Als je de motor rechtsom draait van voren gezien, dus met de klok mee, moeten de punten open gaan bij het streepje voor de ontsteking. Dat is het eerste streepje wat zichtbaar wordt bij het rechtsom draaien.

Als dat niet zo is, kun je de moer van de klem iets lossen en het huis van de ontsteking draaien.

Zit het middenkontakt nog in de kap?
bart

Unread post by bart »

Je komt steeds verder in de goede richting.. Nog even doorzetten ;)

Je weet echt zeker dat het condensatortje nog goed is en goed vast zit?

Het is handig om een testlampje te maken: een 12V lampje met twee draadjes. 1 klem je op het groene draadje, de andere aan massa. Als je het vliegwiel ronddraait zie je het lampje aan en uit gaan. Het lampje moet aan gaan op precies het moment dat het merkje voor voorontsteking (het eerste van de twee streepjes dat langs komt) voorbij komt. Langzaam draaien met een sleutel 24 op de krukaspoelie. Let op dat je steeds dezelfde kant blijft opdraaien, om de speling uit de ketting en tandwieloverbrenging te halen. Als het lampje niet aangaat op het juiste moment, zet dan het vliegwiel op het streepje en verdraai de hele verdeler (moer op het klemmetje onder de verdeler beetje losdraaien) totdat het lampje aan gaat. Het luistert nogal nauw, dus als je alles weer hebt vastgezet nog een paar keer goed checken.
Ik heb zo'n lampje, met twee krokodillebekklemmetjes, standaard in de auto liggen; het is ook handig als looplampje.

Wat er dan nog fout kan zijn is dat de kabels verkeerd om op de verdeler zitten, en dat hij dus precies 360 (krukas)graden verkeerd vonkt. Check met het klepdeksel eraf of cilinder 1 aan de beurt is voor een vonk (allebei de kleppen dicht en het merkje op het vliegwiel in zicht). Neem de verdelerkap los en kijk of de verdeler naar de juiste kabel wijst.

Succes!
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Als je het merkteken voor ontsteking boven hebt, weet je niet of het voor cilinder 4 of 1 is.

Zoals Bart zegt kun je dat controleren door het kleppendeksel er af te halen. Als je beide tuimelaars van 1 kunt bewegen staat 1 op ontsteken. Kun je beide tuimelaars van 4 bewegen dan staat 4 op ontsteken. Nu heeft de auto ooit gelopen dus ik denk niet dat de ontsteking 180 graden verkeerd staat tenzij de klem niet goed vast zit en het ding uit eigen beweging is gaan draaien.

Standaard is dat als 1 op ontsteken staat de vinger van de rotor ongeveer onder staat. Het contact in de kap wat bij die stand van de vinger de vonk krijgt is dan voor 1. Die kabel moet naar cilinder 1 gaan. Als je een originele Fulvia verdelerkap hebt staat er ook een 1 bij de aansluiting voor de kabel. Flavia kappen zien er hetzelfde uit maar hebben een andere nummering. Er zijn ook kappen die geen nummering hebben.

Bij Fulvia is de ontstekingsvolgorde 1 - 3 - 4 - 2. In die volgorde moeten ook de kabels op de kap zijn aangesloten.

Als de ontsteking van tijd is kun je zoals Bart zegt het vliegwiel in zodanige stand zetten dat het ontstekingsstreepje midden in het venster staat en 1 op ontsteken staat. Theoretisch kun je hem ook voor 4 afstellen maar ik houd toch vrijwel altijd wel 1 aan om fouten te voorkomen als je tussentijds gestoord wordt.

Het lampje moet dan aan gaan als je de ontsteking LINKS om draait. Als je dat gedaan hebt dan controleren door het vliegwiel RECHTS om te draaien. Vliegwiel iets verder terug (links om) draaien dan nodig om de speling er uit te draaien. Dan vliegwiel weer rechtsom draaien. Lampje moet dan aangaan als het ontstekingsstreepje midden in het venster staat.
TVD

Unread post by TVD »

Vandaag de draad (letterlijk, zie verder) terug opgenomen...
De bougies had ik nog niet allemaal bekeken, enkel de 1e was eerder verwijderd om te zien of ze nat werden bij starten.
Toch maar een nieuw setje gekocht hoewel ik ze vorig jaar pas vervangen had. Wat bleek bij demontage van de bougie op cyl4... zat volledig los!
Bougie ingedraaid, start na 1/4 tour >:D< domweg geen compressie genoeg...
De draad van de bougie is wel kaduuk, slaat door...

Iemand ervaring met helicoil of andere hulpmiddelen om de draad te herstellen zonder de kop te lichten?

Bedankt voor alle tips, de ontsteking staat nu helemaal op punt!
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik heb een aantal keren een helicoil geplaatst. Gaat prima.
Nooit echter op 4. Kan zijn dat je daar net een ruimte probleem hebt.
TVD

Unread post by TVD »

Ik lees dat je voor het plaatsen van de helicoil enkel moet tappen, boren zou niet nodig zijn.
Wat met het afbreken van het indraaipuntje/lipje? Hoe verwijder je dit uit de cylinder (stofzuiger met verlengslangetje?).
Heb een beetje schrik om metaaldeeltjes in de cylinder te krijgen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”