motormanagement blijft branden

Discussie en vraagbaak over Lybra
Diesel
Posts: 12
Joined: 06 Oct 2012, 17:23

motormanagement blijft branden

Unread post by Diesel »

Goede Avond, ik zit met een probleem, nou het deze dagen echt koud is , blijft mijn motormanagement branden, en de motor komt maar niet op temparatuur en is het ijs en ijs koud in de auto. en hij loopt dan 1 op shell 8-).. wie heeft daar ervaring mee gehad of is er iemand die een tip heeft. Alvast vriendelijk Bedankt.
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: motormanagement blijft branden

Unread post by jdejager »

Bedoel je dat rode lampje? Die ging bij mij vanochtend ook even aan. Vanmiddag spontaan weer weg. Heb dit een paar jaar geledn ook gehad. Geen idee wat er aan de hand was. Het niet warm worden is mogelijk je thermostaat? Komt de motor wel op temperatuur?
Diesel
Posts: 12
Joined: 06 Oct 2012, 17:23

Re: motormanagement blijft branden

Unread post by Diesel »

ja idd dat rode lampje, die blijft branden en de ene keer gaat die na een uur uit en de andere keer duurt het iets langer. normaal komt de auto wel op temparatuur, maar lijkt het een eeuwigheid voordat die op temp. is, als ik naar mijn werk rijd doe ik er een half uur over, dan mag die wel op temp. zijn neem ik aan toch B) . Mvg
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: motormanagement blijft branden

Unread post by koen_ »

dat kan eigenlijk alleen maar een defecte thermostaat zijn ...
... snel vervangen dat ding, zowel beter voor jezelf als voor je motor ;)

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
AndrewL
Posts: 124
Joined: 27 Oct 2010, 13:06

Re: motormanagement blijft branden

Unread post by AndrewL »

Het niet warm worden kan inderdaad aan een defekte thermostaat te wijten zijn. Het oplichten van het motormanagement symbool echter niet.
Het verhoogde verbruik kan er op duiden dat de auto in de noodloop stand rijdt (o.a. cruise control werkt dan ook niet).
Enige oplossing: Fout codes uitlezen via OBD. Als je in de omgeving van Ter Aar bent, kun je ook even langs komen, is de oorzaak in 5 minuten vastgesteld.
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) rood
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) donkerblauw
Lancia Lybra SW 1.8 LX (2000) zwart, ter ziele
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: motormanagement blijft branden

Unread post by Stupendo »

Bij mij ging het rode inspuitingswaarschuwingslampje enige weken geleden ook branden. Bij uitlezing door de computer bleek de luchtmassameter defect te zijn. Na vervanging hiervan bleef het rode lampje uit. Toch ging het vorige week weer branden, blijft dan weer een tijd branden, dan weer een tijd niet. De 2.0 zuiipt sowieso wel aardig wat maar met het rode lampje aan is het inderdaad hopeloos (450 km op 60 liter bij rustig rijden). Het zal inderdaad wel de noodloopstand zijn waarbij de computer voor de zekerheid (en wellicht ook door de kou) maximaal brandstof injecteert.

De koelvloeistoftemperatuurmeter is volgens mij net als bij de Delta niet accuraat. Bij mij loopt de meter alleen in de stad met stoplichten naar de 90 Celsius. Op snelweg wijst de meter dat nooit aan. Toen ik hem door de computer liet uitlezen was de temperatuur van de koelvloeistof wel gewoon netjes 89,5 Celsius. Dus vervang de thermostaat niet te snel.

Dat de verwarming het niet doet zal overigens wel weer een indicatie zijn dat de thermostaat kapot is. Bij mij doet de verwarming het wel maar ik vind het toch altijd erg lang duren voordat de ramen niet meer beslagen zijn. Toen het laatst een paar graden boven nul was duurde het 5 a 10 minuten voordat de voorruit enigzins transparant was met de volle blower er op. Eén en ander heeft natuurlijk ook met de luchtvochtigheid binnen en buiten de auto te maken. Vanochtend kon ik met volledig transarante ramen direct wegrijden.

Hoe snel behoort de Lybra van binnen warm te zijn?
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: motormanagement blijft branden

Unread post by de Wit »

Lybra SW is binnen in 10 minuten wel op 20 graden te krijgen is mijn ervaring, ook met de lage temperaturen nu. Thermostaat hoort gewoon tot even onder de 90 graden te klimmen in 5 kilometer hoor! Zeker in stads verkeer wel.

Zuipen als een tempelier kan ook lambdasonde zijn. Deze 2 sensoren geven door hoe rijk het mengsel uit de cilinders stroomt en past inspuiting erop aan. Uitlezen is nu de enige methode om onnodig kosten te voorkomen.

Succes, herken heel veel van dit probleem, zat er zelf ook mee. Alles al vervangen op katalysator na.... Zucht.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
AndrewL
Posts: 124
Joined: 27 Oct 2010, 13:06

Re: motormanagement blijft branden

Unread post by AndrewL »

Eenvoudige test voor de thermostaat:
Wagen in stilstand (eventueel versneld) stationair laten lopen. Als de temperatuur dan wel hoger komt dan tijdens de rit, is vrijwel zeker de thermostaat niet in orde.
Let tevens op wanneer de elektrische koelventilator inschakelt.
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) rood
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) donkerblauw
Lancia Lybra SW 1.8 LX (2000) zwart, ter ziele
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: motormanagement blijft branden

Unread post by Stupendo »

Indien de auto stationair loopt is het toch logisch dat de temperatuur (langzaam) oploopt totdat uiteindelijk bij circa 95 Celsius de electrische ventilator aanslaat. Temperatuur loopt steeds verder op aangezien er geen koelwind is.

Volgens mij ligt het aan de onnauwkeurigheid van de Lybrameter of wijst de meter bij iedereen keurig altijd en overal (na warmrijden) 90 Celsius aan?
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: motormanagement blijft branden

Unread post by koen_ »

mijn temperatuurmeter wijst binnen 5 minuten 90gr aan en blijft daar staan, ongeacht de buitentemperatuur, of het nu +30 of -20gr is ....

je hebt natuurlijk gelijk dat bij stilstand ( of file- en stads-verkeer ) de temp gemakkelijk oploopt en dan de automatische ventilator activeert om oververhitting te voorkomen ...
.... als echter op de buitenweg je temperatuur bij koud weer terugloopt en de verwarming minder warm wordt, wijst dat absoluut op een defecte thermostaat en heeft weinig met 'onnauwkeurigheid' van je temp-meter te maken.

ergo ... ik denk dat jouw thermostaat ook stuk is

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”