Even voorstellen

Discussie en vraagbaak over Lybra
db
Posts: 5
Joined: 02 Nov 2011, 19:31

Even voorstellen

Unread post by db »

Hallo Lancia liefhebbers,

Mijn naam Dennis Brokx; ik ben alweeer enige tijd eigenaar van een lybra sw 2.0 met G3. Hiervoor een lange tijd delta hpe 1.6 gereden tot deze rond de 320k km zijn beste tijd wel had gehad. Na wat gewenning kan ik zeggen" ik ben blij met mijn lybra". Dit blije gevoel heeft afgelopen zaterdag toch een licht deukje opgelopen in de vorm van 2 bijna doorgeroeste kokerbalken ( achter ) en een koelvloeistof lek. Onder de motor hangt een drupel koelvloeistof waar die vandaan komt is een raadsel, het is niet zo dat ik vaak koelvloeistof bij moet vullen.

Het koelvloeistof reservoir is met behulp van een pomp onder druk gezet ( 1 bar ) maar nergens vloeistof te bekennen, hoe kan dit? De meter van de pomp zakt binnen 30 minuten 0,2 bar. Rara waar blijft de druk / vloeistof.:(

Alle slangen en de pomp zijn gecontroleerd op lucht verlies, klemmen aangedraaid. Nog steeds zakt de druk.

Heeft iemand een idee?

Bedankt voor alle handige en nuttige tips / beschrijvingen!
de Wit
Posts: 935
Joined: 24 Sep 2009, 13:08

Re: Even voorstellen

Unread post by de Wit »

Waarschijnlijk je waterpomp. Heb zelfde probleem, bij volgende keer distributie vervangen laten kijken ..
Welkom overigens, leuk om een naamgenoot (ben ook een Dennis) in een 2.0 lybra te ontmoeten :)
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
M82
Posts: 40
Joined: 27 Mar 2012, 20:35

Re: Even voorstellen

Unread post by M82 »

ik heb bij me andere auto (ford focus) leeglopende koelvloeistof gehad.. nergen probleem kunnen vinden of lekkage, uiteindelijk waterpomp vervangen, probleem bleef maar komen (bij sommige autos is normaal dat er beetje sporen zijn van koelvloeistof bij waterpomp).. dus daarna thermostaathuis vervangen (de rubber was vervormd) en probleem is verdwenen, misschien dat bij je lybra ook geval is.. dus kijk wel goed onder auto op welke plek precies je koelvloeistof valt...
db
Posts: 5
Joined: 02 Nov 2011, 19:31

Re: Even voorstellen

Unread post by db »

Bedankt voor jullie reacties, naamgenoot (tu) en m82.

Het hele distributie gebeuren incl. waterpomp is begin dit jaar vervangen, zou vreemd zijn als het daar aan ligt. Maar goed je weet het natuurlijk maar nooit. Ik heb geen idee of het aan het thermostaathuis kan liggen, het klinkt in ieder geval wel aannemelijk.

Dat wordt weer een ritje garage.

Wordt vervolgd!
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Even voorstellen

Unread post by jdejager »

Kan ook een lekke koppakking zijn, is alleen niet te hopen. Dure grap namelijk. Het koelwater kan dan richting je cilinders ontsnappen waar het zal verbranden tijdens het lopen van de motor. Je zult dus geen lekkage zo kunnen zien.
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Even voorstellen

Unread post by dickh »

Een lekke koppakking kan je eenvoudig uitsluiten door even je oliepeilstok uit het carter te halen: als die ipv een (bruin/zwarte) oliekleur een melkwitterige troebeligheid laat zien heb je een lekke koppakking: er is dan koelwater in de olie gelopen en lekker gaan meekoken.
Als je oliepeilstok alleen olie laat zien is er niets aan de hand op dat gebied.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Stupendo
Posts: 279
Joined: 21 Oct 2012, 20:41

Re: Even voorstellen

Unread post by Stupendo »

En witte rook uit de uitlaat zou een indicatie zijn voor een lekke koppakking.
Bas
Posts: 96
Joined: 30 Dec 2008, 11:44

Re: Even voorstellen

Unread post by Bas »

Ik ben benieuwd welke Lybra 2.0 G3 met verroeste kokerbalken het betreft, toevallig de 28-FF-NN?
Die ken ik wel...
db
Posts: 5
Joined: 02 Nov 2011, 19:31

Re: Even voorstellen

Unread post by db »

Ik geloof niet dat het om een lekke koppakking gaat, de olie ziet er netjes goud bruin uit. Roken doet hij wel maar dat heeft meer met de huidige temperatuur te maken, ik heb daar toen het warmer was niets van gemerkt. Ik moet wel zeggen dat zelfs al is de motor op temperatuur het roken nog een tijd aanblijft, na een half uurtje rijden is het een stuk minder.

En Bas, het kentekend dat je beschrijft komt mij niet bekend voor. Verroeste kokerbalken wel. De vorige eigenaar heeft of zelf of iemand anders de auto aan de achterkant bij de kokerbalken opgekrikt ( beide kanten ) :S heb ik bij aankoop over het hoofd gezien, jammer.

Het idee is om of de hele balk of de helft te vervangen. Iemand ervaring met zo'n klus?
Henrico
Posts: 13
Joined: 01 Jun 2012, 16:08

Re: Even voorstellen

Unread post by Henrico »

Dennis,

probleem komt mij bekend voor.
Had deze zomer ook met een 2.0 SW het zelfde probeem.
Na heel veel zoeken kwam ik erachter dat de onderste en achterste koelslang poreus was geworden. En wel doordat ik bij het olie vullen geknoeid had en de olie ingewerkt heet op de slang.

En dan bedoel ik de slang die aan de achterkant van de motor zit lopend tussen waterpomp en motorhuis.

Vervangen gaat het makkelijkst door van af de bovenkant ruimte te maken en dan "blind" van bovenaf de slangeklem los te maken slang lostrekken en vervangen door een nieuwe.

succes

henrico,
nu zeer blij met een gerestaureerde kappa coupe 2,4
en mijn lybra's 1.8 sw en 2.0 sw) gaan de verkoop in
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”