Lancia Y bwj 2000 AIRBAG RING/ Clock spring

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
ZENOBIE
Posts: 90
Joined: 09 Jul 2012, 11:32

Lancia Y bwj 2000 AIRBAG RING/ Clock spring

Unread post by ZENOBIE »

Hallo,
Ik ben opzoek naar de clockspring = dat rond ding die onder het stuur zit op de stuurnaaf en voor verbinding zorgt tussen de claxon en ook de airbag MEN NOEMT HET OOK WEL AIRBAGRING of clock spring.
ZENOBIE
Posts: 90
Joined: 09 Jul 2012, 11:32

Re: Lancia Y bwj 2000 AIRBAG RING/ Clock spring

Unread post by ZENOBIE »

Clock spring 2 e hands gevonden en probleem opgelost. De clock spring vraagt wel een speciale behandeling die ik niet direct wist maar de man waar ik het ophaalde wist het wel.De uiteindelijk stand van de spring is in die mate belangrijk dat als je het niet doet zoals hieronder beschreven je terug opzoek mag naar een anderen .................ze zijn schaars.
Het geheel bestaat uit twee delen een vast gedeelte en een draaibaar gedeelte. Draaien kan alleen door de kleine ring in te drukken.
Je moet deze eerst volledig "ontwinden" ttz tegen de klok in volledig voorzichtig naar links draaien tot je eindweerstand voelt,
Vervolgen draai je ze volledig klok wijs op. Weerom bij de minste weerstand STOPPEN, dit komt overeen met +/- 6 omwentelingen.
Nu draai je het middendeel terug tegen de klok met de helft van de daar net vast gestelde omwentelingen terug, is dus meestal 3 omwentelingen..
Op de binnenring staat een soort van rechthoekig oogje. draai verder terug tot dit oogje onderaan gelijk staat met een rood knopje op de vaste ring.
Nu is de clock spring correct afgesteld en kan je ze teug op de stuurnaaf bevestigen,
Rechts op het vaste gedeelte zit de bedrading voor claxon en airbag dit moet rechts horizontaal staan en past zodoende in de uitsparing van het stuur.
Stuur terugplaatsen, claxon drukker terug plaatsen en klaar is kees.
Waarom dient al dat gedraai met die clock spring. Op die manier en door nadien de verbinding met het stuur gaan je richtingaanwijzers uit als je terug rechtuit gaat rijden
Nou t lijkt heel wat maar het uitschrijven neemt meer tijd in beslag dan het hele gedoe hier boven :-)
Nou nog een dingetje, die van mijn dochter is van 2000 en er bestaan 2 verschillende clocksprings, het zit hem in de elektrische aansluitingen voor airbag en claxon bovenaan dus best altijd goed vergelijken, nog beter je oude meenemen :-)
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Lancia Y bwj 2000 AIRBAG RING/ Clock spring

Unread post by Koen »

Bedankt voor de info !
Mocht het ooit bij mijn Y nodig zijn, kan ik mijn garage het bovenstaande laten lezen :D .
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
ZENOBIE
Posts: 90
Joined: 09 Jul 2012, 11:32

Re: Lancia Y bwj 2000 AIRBAG RING/ Clock spring

Unread post by ZENOBIE »

Graag gedaan;
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”