Lancia Y, 1.2 8v 1999

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
SGN
Posts: 25
Joined: 26 Jul 2021, 19:55

Lancia Y, 1.2 8v 1999

Unread post by SGN »

Beste forumleden,

Van het weekend heb ik een Lancia Y, 1.2 8v uit 1999 gekocht voor ''er bij''. Al lange tijd was ik op zoek naar een goed exemplaar om lekker aan te sleutelen en om mee rond te rijden voor de fun. Dat is me nu dus gelukt.
De auto was altijd goed onderhouden geweest en vorig jaar is er nog voor 1100 door de garagist aan versleuteld. De auto staat momenteel op goede winterbanden en in de achterbak lag een set met zomerbanden waarvan er 2 wel versleten zijn maar de andere 2 zijn nog prima.
Hij rijdt en schakelt heerlijk. Erg soepel. Motor loopt als een zonnetje. Geen tot nauwelijks roest te bekennen! Achterruitwisser doet het netjes!

Wel zijn er een aantal puntjes die ik tijdens de testrit heb gezien
- airbag lampje brandt tijdens het rijden.
- remmen doet ie best slecht.
- gasveren van de achterklep doen niks meer.
- passagiersdeur gaat niet heel mooi open.

Prima te overzien dus. Voor de rest ga ik de auto ook technisch zo veel mogelijk in nieuwstaat brengen. Ik klus graag en kan het ook goed.

Heeft iemand tips voor het airbag lampje dat brandt? Er zit alleen airbag in het stuur.

Tot slot, ik las een aantal pagina's terug dat er een werkplaatshandboek in het Italiaans in omloop is die door iemand geplaatst werd. Helaas doet de link het niet meer. Is er iemand die mij kan voorzien van dat handboek? Of een ander handboek...

Groet,

Max
Lancia Y, LS, 1.2 8v, 1999.
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Lancia Y, 1.2 8v 1999

Unread post by Dickamerica »

Blijven leuke en fijn rijdende karretjes!

Welke uitvoering/kleur?

Gasveren achterklep even nieuw bestellen online onderdelenshops.

Remmerij voor kost ook weinig nieuw dus idem.
Achter remt maar 25% dus als dat goed werkt /niet lekt niks aan doen.

Airbaglampje: stekkers onder de stoelen die naar gordels lopen controleren/fixen/inspuiten .

Meestal is dat de oorzaak,zo niet dan kan het van alles zijn ..

Dat model heeft nog geen OBD2 volgens mij maar is dan wel met oud type kabels uit te lezen.
Succes!
SGN
Posts: 25
Joined: 26 Jul 2021, 19:55

Re: Lancia Y, 1.2 8v 1999

Unread post by SGN »

Ja! Hij rijdt heel fijn. Uitvoering LS. Geel/groenig. De officiële naam van de kleur moet ik nog een keertje opzoeken.

Oh en ik ben nog vergeten te vermelden dat de blower op stand 1 niets doet, op stand 2, 3 en 4 doet ie het prima. Kan het dan nog steeds aan de kachelweerstand liggen of zou het iets anders zijn?

Bedankt voor de rest van de tips btw. Ik ga eens een groot lijstje maken met wat ik wil doen en wat nodig is. Dan ga ik eens op Autodoc goed shoppen.
Lancia Y, LS, 1.2 8v, 1999.
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Lancia Y, 1.2 8v 1999

Unread post by Dickamerica »

Paar foto's?

Kachelweerstand ja
Eerst even eruit halen want er zijn 2 types.
Volgens mij heb ik 1 vd 2 nog nieuw liggen...

Kleurnaam staat in achterklep of motorkap!
SGN
Posts: 25
Joined: 26 Jul 2021, 19:55

Re: Lancia Y, 1.2 8v 1999

Unread post by SGN »

Ik zal van het weekend eens wat foto's droppen!

Ook zal ik dit weekend kijken hoe het zit met de kachelweerstand.

In de tussentijd heb ik op Ebay voor €6,50 een tweedehands Haynes werkplaatshandboek van de Fiat Punto Mk1 gekocht. Ik las op verschillende internetsites dat de Y (840) onderhuids bijna hetzelfde is als de fiat Punto mk1 (176). Ik denk er zeker iets aan te hebben. :)
Lancia Y, LS, 1.2 8v, 1999.
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Lancia Y, 1.2 8v 1999

Unread post by Koen »

Dat is toevallig : net nu staat op het Italiaans gedeelte de link naar het werkplaatshandboek. In het Italiaans.
Als je de link opent, zoek je Lancia Y - Manuali. Je kiest de versie tot 2003 en dan vraagt de volgende link een username en paswoord.

Van Elettriko :
Puoi scaricare lo schema elettrico dal mio sito ( http://www.elettriko.altervista.org ) inserendo quando richiesto queste credenziali :
Username : guest
Password : vivalancia

Dat van het Haynes boek over de Punto 1 wou ik als tip geven, maar je bent me voor.
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
SGN
Posts: 25
Joined: 26 Jul 2021, 19:55

Re: Lancia Y, 1.2 8v 1999

Unread post by SGN »

Wow Koen, bedankt voor de link en inloggegevens!

Wat een omvangrijk naslagwerk van meer dan drie duizend pagina's haha. Daar zal ik ook zeker iets aan hebben! Nogmaals bedankt.

Misschien dat ik 'em op mijn werk eens stiekem uitprint en in een ordner of drie stop hahaha. Ben ik wel een uur aan het printen.
Lancia Y, LS, 1.2 8v, 1999.
SGN
Posts: 25
Joined: 26 Jul 2021, 19:55

Re: Lancia Y, 1.2 8v 1999

Unread post by SGN »

Ik heb trouwens nog wel een vraag.

Als ik het vakje in de parafan open waar in principe een polllen filter in zou moeten, zie ik dat die er niet in zit.

In het instructieboekje staat het volgende over dit onderwerp:

''Het pollenfilter wordt alleen standaard geleverd op auto's met airco''

''Auto''s zonder airco zijn voorbereid op de montage van een pollenfilter, dat is opgenomen in het leveringsprogramma van Lancia Lineaccesorri''.

Hoe zit het nu precies? Ik heb geen airco dus standaard zit er geen filter in. Kan ik gewoon een aftermarket pollenfilterkopen en die er in leggen? Of heb ik iets anders nodig om dat mogelijk te maken. Of kan het gewoon helemaal niet?

Als ik de foto in het boekje goed bekijk, zou je zien dat er een soort bakje onder de parafan ligt met een klemmetje erover waar het pollenfilter in zit.
Lancia Y, LS, 1.2 8v, 1999.
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Lancia Y, 1.2 8v 1999

Unread post by Koen »

Als ik de foto in het boekje goed bekijk, zou je zien dat er een soort bakje onder de parafan ligt met een klemmetje erover waar het pollenfilter in zit.
Klopt.
Dat klemmetje is een soort elastiek... (maar wel sterk en is tot hiertoe nog niet stuk gegaan :) )
De pollenfilter was een optie en dan kreeg je dus dat plastic rooster / kader (het is zelfs geen bakje) + het filter.
Het filter vind je ook aftermarket, het "kader" zal je in een sloopauto moeten vinden ?
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
SGN
Posts: 25
Joined: 26 Jul 2021, 19:55

Re: Lancia Y, 1.2 8v 1999

Unread post by SGN »

Hoi Koen,

Bedankt voor de uitleg. Ik dacht zelf ook al dat ik aangewezen was op sloopauto's. Ik denk dat ik eens goed ga zoeken waar er een sloopauto staat met airco die dat onderdeel nog heeft. Hopelijk valt het fatsoenlijk uit te bouwen uit een sloopauto. Ik wil die upgrade eigenlijk wel inbouwen in mijn auto.
Lancia Y, LS, 1.2 8v, 1999.
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”