aankoop lancia ypsilon

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
lucb
Posts: 207
Joined: 14 Jul 2009, 21:43

aankoop lancia ypsilon

Unread post by lucb »

ypsilon 2014 0,9

waar moet ik allemaal op letten bij aanschaf?

gr luc
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: aankoop lancia ypsilon

Unread post by Koen »

1. slot achterklep : is de achterklep nog te openen met de afstandsbediening én ook handmatig ?
-> bij onze Ypsilon 0.9 CNG is de knop (of slot) al eens vervangen geweest omdat ze niet meer handmatig openging.
Meestal is het andersom (in Italië) (volgens een Duits / Italiaan op het Duits gedeelte van het forum)

2. gaat het driehoekig-met-uitroepteken lampje uit na het starten ?
-> volgens de handleiding kan dit vanalles zijn...
Maar vooral : dit heeft ook te maken met de TwinAir module. Dit is een mooi gegoten blok metaal met fijne olie-kanaaltjes... die kunnen verstoppen.
Door constructiefout / ontwerpfout die FCA (of de importeur of de garage) niet wil erkennen).
Bij ons vervangen op minder dan 60.000 km (2j 1/2 oud - na garantie dus... :evil: ). (blok "gekregen" van de importeur, werkuren te betalen aan de garage. Totaalprijs zo'n 1.300 €, waarvan 600 € werkuren en testen / procedure voor de fout op te sporen...)
Sindsdien komt dit af en toe terug. De truk die we nu toepassen : wachten tot alle lampjes uit zijn en dan pas starten.
't Is bijna gelijkaardig als bij een diesel met gloeibougies :D

3. bij sommigen rammelt het "afdak" boven de klokkenwinkel irritant. Bij ons niet (oef).

4. linkerachterdeur moeten wij iets harder "dichtgooien" dan de andere deuren. Kan ik mee leven :)

5. de rubbers van de zijruiten drukken helemaal niet tegen de ruiten. M.a.w. : bij natte zijruiten (ochtenddauwdruppels) is het zowat nutteloos om die neer te laten om de ruiten schoon te vegen.
Is dit normaal of fout geplaatst bij de onze ? Geen idee. Indien normaal : kwaliteit is dus minder dan bij mijn Y uit 2001 (of die van '97 of mijn Y10 uit '91). Vooruitgang, zeker ? :roll:

6. cruise-control is een crime : soms "pakt" die niet. Pas na heel lang proberen lukt het dan wel. Soms ook niet.
Soms licht het symbool van de cruise control helemaal niet op. Na afzetten motor is het symbool de volgende dag er ineens weer wel ? SHIT zeker ? (SelfHealingItalianTechnology)

7. Soms wil de auto niet versnellen als je tegen 100 rijdt in vijfde. Terugschakelen help ook niet. Naar het schijnt iets met de turbo... (auto heeft nu 125.000 km waarvan ruim de helft met snelwegkilometers tegen 120 km/hr en weinig stadsverkeer)
Iedere 10.000 km rijden we 1 à 2 volle benzinebakken leeg om niet altijd op CNG te rijden.
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”