Ypsilon op CNG

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Jjcmedelbloedt
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2018, 14:36

Ypsilon op CNG

Unread post by Jjcmedelbloedt »

Hallo, Mezelf even voorstellen, Ik ben Jorg en voor mijn vriendin Anne overweeg ik een Ypsilon op aardgas te kopen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit model icm deze brandstof. Uiteraard ben ik met name geïnteresseerd in het verbruik. Tijdens de proefrit kon ik uit de tripcomputer niet tevoorschijn toveren wat dit verbruik is, wat deed ik verkeerd, want volgens het instructieboekje zou dit wel "uitleesbaar" moeten zijn... BVD!!
User avatar
Koen
Posts: 849
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Ypsilon op CNG

Unread post by Koen »

Het verbruik hangt af van welk aardgas je tankt : L-gas of H-gas (Laag calorisch of Hoog calorisch). Met H-gas rij je zo'n 10 à 15 % verder. Het verbruik van onze Ypsilon op CNG met L-gas is zo'n 4.64 kg per 100 km. Of anders uitgedrukt : je geraakt zo'n 250 à 275 km ver met volle CNG tanks (2 stuks : een kleine en een grote). Je hebt ook nog een beetje benzine verbruik bij het starten en de eerste paar 100 meter (afhankelijk van de buiten- en motortemperatuur). In de zomer rij je zuiniger dan in de winter. Niet elke CNG tankbeurt heeft dezelfde calorische waarde. De calorische waarde verschilt bijna "van dag tot dag". (dit staat nog eens los van L-gas / H-gas) In het boekje staat het verbruik per m3 (kubieke meter) uitgedrukt :( . Verkijk je daar niet op als je de verbruikswaarden wil vergelijken.... Indien ik enkel op benzine rij, is het verbruik zo'n 5.80 à 6.30 liter per 100 km. (getest met 0 kg CNG aan boord en volle benzinetank 'leeggereden' en terug vol gedaan). De Ypsilon rijdt goed en komt zeer vlot mee in het verkeer. Ik heb wel problemen gehad met de twin-air module. Die is vervangen : +/- 500 € voor de importeur en +/- 500 € (werkuren) voor mijn vrouw haar portemonaie :X . Gebeurde na 2 1/2 jaar, dus net na de garantie :X Problemen met die twin-air module heeft dus niets met de CNG installatie te maken. Tracht verlengde garantie te krijgen ? Sowieso 1 jaar bij een garage. Als het probleem zich voordoet, dan vooral in de winter als de olie kouder is. De (beperkte) boordcomputer snap ik de ballen van : het is een echte ramp om die te bedienen. Verschillende handelingen kan je niet doen met de motor aan en / of al rijdend. Je vindt heel veel informatie over CNG op deze site : https://www.aardgasrijder.be/forum/ Mijn wedervaren en onderhoudsbeurten bij een officiële Fiat / Lancia / Jeep / Alfa Romeo garage : https://www.aardgasrijder.be/forum/topi ... ment-17990 Schrik niet...:D
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Jjcmedelbloedt
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2018, 14:36

Re: Ypsilon op CNG

Unread post by Jjcmedelbloedt »

Koen Schreef: ------------------------------------------------------- > Het verbruik hangt af van welk aardgas je tankt : > L-gas of H-gas (Laag calorisch of Hoog > calorisch). > Met H-gas rij je zo'n 10 à 15 % verder. > > Het verbruik van onze Ypsilon op CNG met L-gas is > zo'n 4.64 kg per 100 km. > Of anders uitgedrukt : je geraakt zo'n 250 à 275 > km ver met volle CNG tanks (2 stuks : een kleine > en een grote). > > Je hebt ook nog een beetje benzine verbruik bij > het starten en de eerste paar 100 meter Dank voor de info!! > (afhankelijk van de buiten- en motortemperatuur). > In de zomer rij je zuiniger dan in de winter. > > Niet elke CNG tankbeurt heeft dezelfde calorische > waarde. De calorische waarde verschilt bijna "van > dag tot dag". > (dit staat nog eens los van L-gas / H-gas) > > In het boekje staat het verbruik per m3 (kubieke > meter) uitgedrukt :( . Verkijk je daar niet op > als je de verbruikswaarden wil vergelijken.... > > Indien ik enkel op benzine rij, is het verbruik > zo'n 5.80 à 6.30 liter per 100 km. > (getest met 0 kg CNG aan boord en volle > benzinetank 'leeggereden' en terug vol gedaan). > > De Ypsilon rijdt goed en komt zeer vlot mee in het > verkeer. > > Ik heb wel problemen gehad met de twin-air module. > > Die is vervangen : +/- 500 € voor de importeur > en +/- 500 € (werkuren) voor mijn vrouw haar > portemonaie :X . > Gebeurde na 2 1/2 jaar, dus net na de garantie > :X > > Problemen met die twin-air module heeft dus niets > met de CNG installatie te maken. > Tracht verlengde garantie te krijgen ? Sowieso 1 > jaar bij een garage. > Als het probleem zich voordoet, dan vooral in de > winter als de olie kouder is. > > De (beperkte) boordcomputer snap ik de ballen van > : het is een echte ramp om die te bedienen. > Verschillende handelingen kan je niet doen met de > motor aan en / of al rijdend. > > Je vindt heel veel informatie over CNG op deze > site : https://www.aardgasrijder.be/forum/ > > Mijn wedervaren en onderhoudsbeurten bij een > officiële Fiat / Lancia / Jeep / Alfa Romeo > garage : > https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/271-onder > houdskosten-lancia-ypsilon-cng-aardgas/?tab=commen > ts#comment-17990 > Schrik niet...:D
Jjcmedelbloedt
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2018, 14:36

Re: Ypsilon op CNG

Unread post by Jjcmedelbloedt »

Dank voor je antwoord Koen, Weet jij ook hoe je op de tripcomputer het verbruik zichtbaar kunt krijgen?
User avatar
Koen
Posts: 849
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Ypsilon op CNG

Unread post by Koen »

Nee, weet ik niet. Ik vind die computer een ramp qua gebruiksvriendelijkheid :( En ik twijfel of het mogelijk is bij de onze. Mogelijk zijn er dan 2 versies van de boordcomputer ?
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Jjcmedelbloedt
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2018, 14:36

Re: Ypsilon op CNG

Unread post by Jjcmedelbloedt »

Ik vermoed ook dat er meerdere versies zijn, volgens het instructieboekje zou het heel simpel moeten zijn, maar daarin is de layout al totaal verschillend van het scherm.... Nog even puzzelen dus, bedankt voor je reactie!
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”