Dimlicht blijft branden Ypsilon

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Dimlicht blijft branden Ypsilon

Unread post by Marcithesis »

Beste ypsilon rijders, wie kan mij helpen aan een 2e hands richtingaanwijzer unit die op de stuurkolom gemonteerd zit. Het draai schakelaartje wat in de linker handel gemonteerd zit geeft de gewenste verlichtingstand door aan de bodycomputer die vervolgens de verlichting aanstuurdt.

Deze schakelaars gaan nog wel eens stuk. Echter is dit al de 2e Ypsilon waarbij ik dit meemaak. 1e bouwjaar 2004 en nu een van 2007. Dit is naar mijn weten APK afkeur.

Andere suggesties om dit probleem op te lossen zijn welkom.

Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Dimlicht blijft branden Ypsilon

Unread post by Dickamerica »

Marc

weet je zeker dat het daarin zit?
Bij oude type Ypsilon was dit wel zo inderdaad,gingen/gaan de stuurhendels vaak stuk;wegsmeltende aansluiting etc
Wat overigens voornamelijk komt door lichtschakelaar aan te laten staan ,steeds bij starten piekstroom.

Voor zover ik weet is bij Ypsilon model 2003-2011 als dit probleem zich voordoet de bodycomputer de boosdoener?
Ik heb een klant met een 2004 Yp met hetzelfde probleem en kwam er via Duits forum achter dat het probleem in de bodycomputer zit
Het is geen apk afkeur;deze keur ik al 2 jaar zo,maar je gaat wel sneller door je lampjes heen en vervelende is dat het licht meteen aangaat via contact.

Mocht het toch in de stuurhendel zitten hoor ik het graag

mvg DIck
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Dimlicht blijft branden Ypsilon

Unread post by Marcithesis »

Beste Dick,

Bedankt voor je reactie.

In het geval van het model 2007 branden de stads/dimlichten en achterlichten. Tevens het controlelampje op het dashboard brand. Groot en dimlicht functie werkt. dit alles terwijl de verlichtingschakelaar in off staat. Dit is inderdaad geen APK afkeur. De keurmeester zegt dat alles brand en dat is goed.

In het geval van het 2004 model was het destijds anders. Terwijl de verlichtingschakelaar in off stond Brande enkel de stads en achterlichten maar het controlelampje op het dachboard bleef uit. En dat was APK afkeur omdat wanneer er verlichting gevoerd wordt dit te zien moet zijn op het dashboard. Aldus de keurmeester.

Of het in het stuurhandel zit of in de body computer is nog niet duidelijk. Ik slaagde erin om het 1x goed werkend te krijgen. Toen ik het contact aanzette na de zoveelste poging bleek het goed te zijn. Maar toen ik het handel omhoog bewoog was het weer mis en niet goed te krijgen. Ik kan in ieder geval met een gerust hart naar de APK en zal t.z.t. Proberen uit te zoeken waar het nu werkelijk aan ligt. Heb je toevallig nog een link naar het Duitse forum?

Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Dimlicht blijft branden Ypsilon

Unread post by Dickamerica »

Zaterdag komt de betreffende Ypsilon toevallig langs voor een reparatie
Ik zal nog even kijken maar volgens mij brandt bij deze ook het lampje in het dashboard
Stads en dimlicht gaan meteen aan via contact ongeacht of de hendel aan of uit staat

gewoon even via google zoeken,heb de link niet meer
Theopolis
Posts: 5
Joined: 20 Jan 2018, 13:36

Re: Dimlicht blijft branden Ypsilon

Unread post by Theopolis »

In het verleden ooit wel iets vergelijkbaars gehad. Toen bleek de 4 aderige flatkabel in de pook die verbind met de com-unit kapot. Dit is toen door de garage hersteld.
marcel/KAPPA
Posts: 98
Joined: 22 Dec 2008, 00:35

Re: Dimlicht blijft branden Ypsilon

Unread post by marcel/KAPPA »

Heb je al naar je relais gekeken ?
Dickamerica
Posts: 579
Joined: 29 Mar 2009, 13:28

Re: Dimlicht blijft branden Ypsilon

Unread post by Dickamerica »

Al opgelost?
Marcithesis
Posts: 184
Joined: 12 Jul 2015, 15:46

Re: Dimlicht blijft branden Ypsilon

Unread post by Marcithesis »

Nee, klacht zit er nog in. APK goedgekeurd! De locale Fiatdealer liet weten deze klacht te herkennen bij een R.A.W. Unit van bepaalde type Fiat's. Wanneer men een nieuwe unit wil bestellen voor een Lancia betaal je bijna het dubbele! Op de 2e hands markt worden ze ook aangeboden. Laat het zo zijn dat ik een type nodig heb zonder cruise control handel. Die liggen niet voor het oprapen. Maar ja, wat koop je dan.....?

Groeten, Marc
Groeten, Marc

Ex 1967 Fulvia Berlina
Ex 1969 Fulvia Berlina
Ex 2004 Musa
Ex 2004 Ypsilon


2003 Thesis 2.4 aut.
2007 Ypsilon 1.4-16v Sport Momo Design
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”