ruitenwissers

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
sw_driver
Posts: 78
Joined: 30 Aug 2012, 11:57

ruitenwissers

Unread post by sw_driver »

Mijn vrouw haalde gister even ruitenwissers voor de Ypsizon. Twee stuks voor.. 40 euro aub. Whuttttt???

Achter, die hebben we niet mevrouw, die moet u bij de dealer halen.

Dus wij op internet kijken, maar die komen ook al gauw richting 40 euro in zn eentje...

Is er geen goedkope oplossing voor de achterwisser voor een Ypsizon van 1999?


Gert
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: ruitenwissers

Unread post by jdebeer »

Ik heb wel eens een langere (niet originele) ruitenwisser uit elkaar gehaald en het rubber op dezelfde lengte gemaakt als nodig is.
Vervolgens de te vervangen ruitenwisser het rubber verwijderd en vervangen door de geprepareerde. Niet de metalen stripjes vergeten en kijken of hij niet ondersteboven zit. Er zitten inkepingen in het rubber om te voorkomen dat de stripjes eruit kunnen schieten. Werkte perfect en kostte geen drol.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: ruitenwissers

Unread post by Huib »

Bij Fulvia, Flavia en zo met originele Carello ruitenwissers vervang ik ook de rubbers.
Als je de truuk door hebt is het zo gepiept.
De metalen strips kun je het beste laten zitten in de metalen houder. Aan een van de einden het rubber iets terug duwen. Dan komt er in de metalen strips ineens een rechthoekige uitsparing te voor schijn. Door die uitsparing kun je het rubber er uit trekken.
Vice versa schuif je dan een nieuw rubber er in.

De rubbers zijn los te koop. O.a. van Valeo. Even opletten dat je het juiste profiel hebt.

Nog even controleren of het rubber met metalen strips overal nog goed in haakt. Aan een kant moet het vast zitten. Aan de andere kant moet het vrij kunnen schuiven ivm het flexen van het ruitenwisser blad.

Of het ook zo werkt bij modernere ruitenwissers weet ik niet, maar het is de moeite om eens te kijken.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: ruitenwissers

Unread post by koen_ »

Ja, dat werkt in principe nog net zo ...

ook bij de moderne fiat 500-tjes is het achterwissertje erg duur ..., gewoon bij de praxis een 'universeel' kort wissertje kopen en het rubber op maat sniijden en overzetten ..., kost dan 5 euro en de kwaliteit doet nauwelijks onder voor 'oem'

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
pauloort
Posts: 123
Joined: 31 Dec 2008, 10:09

Re: ruitenwissers

Unread post by pauloort »

Bij een automaterialenzaak zijn alleen de rubbers los te koop. Uit 1 lengte (ongeveer 70 cm) heb ik 2 achterwissers "gereviseerd" kosten waren ongeveer 4 euro.De rubbers hebben een kunststof versteviging,gelijk aan het metaal van originele. ze voldoen prima.
sw_driver
Posts: 78
Joined: 30 Aug 2012, 11:57

Re: ruitenwissers

Unread post by sw_driver »

De arm was ook stuk. Dus heb ik een arm van de sloop gehaald voor 5 euro en van een andere auto waar een nieuwe wisser opzat het rubber ter plekke er in gefrummeld.

Dus nu 5 euro een wisserarm met een bijna nieuw blad.

Tevens een chromen grilletje gekocht, het kleurverschil van de oude was em een doorn in het oog.. met elkaar 20 eurootjes en ik heb weer een 10 minuten klussen aan de Ypsizon (tu)
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”