Appia Berlina

Discussie en vraagbaak over Appia, Aurelia, Aprilia, Ardea, Astura, Augusta, Belna, Artena, Dilambda, Lambda en ouder
Jean de Barsy
Posts: 95
Joined: 23 Sep 2011, 14:01

Appia Berlina

Unread post by Jean de Barsy »

Nu ben ik dit weekend eens even bezig geweest met de Appia Berlina. Het is een 3de serie berlina en eigenlijk is dat toch een ongelooflijk knap ding... Vroeger heb ik bij die Appia's nooit erg stil gestaan, maar nu bezie ik dat wel helemaal anders. De motor op zich is een mooie verschijning en ongelooflijk compact qua formaat. Twee nokkenassen verzorgen de distributie, één voor de inlaat- en één voor de uitlaatkleppen net zoals bij de Fulvia. De remmen hebben al een dubbel circuit en deze is voorzien van een reservoir waar je druk op kan zetten zodat je ze alleen en heel eenvoudig kan ontluchten. De remtrommels in alumium zijn juwelen op zich en je moest niet bij Alfin passeren om iets treffelijks te hebben.

De voorste ophanging is typisch Lancia met de sliding pillars. Ook hier is een smeerolie-reservoir waarmee je adh van twee trekknoppen druk kan zetten zodat alles gesmeerd blijft. Bovendien kan je de ophanging hard of zacht afstellen via de afstelschroef bovenop de "sliding pillar"... knap allemaal!

Vooraan in de motorruimte zie je natuurlijk de radiator... ook hier weer iets knap en voorzien van een thermostaat die de flappen vooraan helemaal opent als de motor warm is, en ze weer geleidelijk aan sluit als het afkoelt.. (een optie uit die tijd voor "andere" merken bestond uit een soort rolgordijn dat je met een koordje kon afrollen voor de radiator... als je vergat om het weer op te rollen was je koppakking eraan...).

De koelvloeistof kan je makkelijk aftappen via een handige kraan, dus geen geklooi met rubbers losmaken etc.

Verder is er nog het koetswerk natuurlijk, zonder centrale zijsteun tussen de deuren (Facel Vega heeft het geprobeerd op de Excellence maar kon qua stijfheid de Appia alleen maar benijden...), en met heel fijne rubbertjes rondom afgewerk zodat er geen water/wind binnen kan, alles mooi afgewerkt met prachtige profielen. De kieren zijn zeer nauw, wat ook uitzonderlijk was voor die tijd en na al die jaren hebben de deuren nog geen millimeter speling!

De deurpanelen bvb hebben geen enkel vijsje dat zichtbaar is, op zich niet veel soeps, maar vergelijk maar eens met "andere" merken of modellen. De berlina's werden altijd door Lancia zelf gemaakt en kregen de beste zorg in tegenstelling tot Zagato bvb waar kwaliteit en afwerking verre van een doel op zich was.

Een Appia is echt een hebbeding waar kundig vakmanschap, voor diegene die het wil zien, overal in verwerkt zit. Op het eerste zicht lijkt het op een nietsbeduidend autootje, en je kan het vergelijken met klassieke muziek. Het laat velen koud, maar bij sommige brengt die muziek hen in vervoering en is het het mooiste wat de mens in zich heeft.

En nu back to earth: één vraag stel ik me wel bij die nauwe V4 motoren (Fulvia, Appia etc), nl de verschillende lengtes van de luchtinvoer-kanalen in de kop. Je hebt er twee lange en twee korte... en toch draait zo'n motor zijdezacht!
Koos
Posts: 635
Joined: 21 Dec 2008, 23:32

Re: Appia Berlina

Unread post by Koos »

mooi verwoordt
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Post Reply

Return to “NL90 De A- Lancia's en ouder”