Zwarte carburateur-kelk-beschermer in luchtfilter

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma
Posts: 177
Joined: 21 Dec 2008, 22:42

Zwarte carburateur-kelk-beschermer in luchtfilter

Unread post by Peter Coolsma »

...die heb ik, da's m'n vraag niet - ik vroeg me alleen af of ik straffeloos zonder kan rijden. De eerste rit zonder dat ding - en met een gloednieuw NOS Tecnocar luchtfilter - verliep vanmiddag in elk geval perfect; auto leek er ook gretiger door te accelereren. Geluid was ook niet anders dan normaal. Omdat-ie toch deel uitmaakt van het ontwerp van de luchtfilter-box, vroeg ik me af of iemand er meer van weet.

Trouwens op eB** ook een perfecte, NOS wintergrille-flap gevonden. En zowaar, opeens gaat ook bij plus 3 graden buitentemperatuur de thermostaat open! Heb n.a.v. een post van Huib gisteren ook maar de knoop doorgehakt en iridium NGK bougies besteld - vier voor nog geen vier tientjes. Verdelerkap is ook heel recent, en ik moet zeggen dat Emeralda er nog nooit zo venijnig ervandoor ging. Wordt er met die bougies straks alleen maar beter op!
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Zwarte carburateur-kelk-beschermer in luchtfilter

Unread post by Huib »

Die zwarte bak is tegen het in brand vliegen van je auto. Onder omstandigheden kan er ineens een steekvlam uit je carburateurs schieten. Gewoon terugzetten. De bezetting van je carburateurs is er ook op afgestemd dat ie er zit.
Peter Coolsma
Posts: 177
Joined: 21 Dec 2008, 22:42

Re: Zwarte carburateur-kelk-beschermer in luchtfilter

Unread post by Peter Coolsma »

Huib Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die zwarte bak is tegen het in brand vliegen van
> je auto.

Ach - als dat alles is... B) ...zo maar weer even de garage in toch...
Lancia-hf
Posts: 35
Joined: 02 Jan 2009, 15:28

Re: Zwarte carburateur-kelk-beschermer in luchtfilter

Unread post by Lancia-hf »

Huib,
Bij mijn weten is het bakje niet nodig als je een luchtfilterelement hebt met metaal gaas aan de binnenzijde dat als een zogenaamd flamescreen werkt. Een eventuele backfire zal je luchtfilter niet in de brand steken vanwege dat gaas.
het standaard luchtfilterhuis is sowieso een tamelijk slecht ontworpen geval. Op de dynobank had mijn HF 5 hele pk's aan de wielen meer toen ik het luchtfilter deel met de aanzuigbuis verwijderd had.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Zwarte carburateur-kelk-beschermer in luchtfilter

Unread post by Huib »

Er zijn er die graag veel pk's hebben.
Er zijn er ook die graag rijden met hun Fulvia. Er zijn er zelfs die dat graag lang en probleemloos willen doen.
Mag iedereen van mij zelf weten.

Trouwens pk's worden gemeten bij het maximale toerental. Ik blijf daar altijd zo'n 1000 toeren onder. Die keren dat ik op de rollentestbank eea uitprobeerde nam het koppel bij 2000 toeren af als ik iets aan het luchtfilter veranderde. En die 2000 toeren rijd ik dagelijks.

Heb drie weken terug de geflowde en geporte hoge compressie kop van Tina vervangen door een NOS 818.302 kop met de standaard 818.100 nokkenassen. Ondertussen al weer twee duizend kilometer mee gereden. Met de opgevoerde kop liep de motor goed, Nu loopt ie een stuk mooier en de auto is in het dagelijks verkeer gewoon sneller. Zelfs Annebel die niet wist dat ik de kop had vervangen vroeg of ik wat aan de motor had gedaan want die vond ze een stuk rustiger en mooier lopen.
Lancia-hf
Posts: 35
Joined: 02 Jan 2009, 15:28

Re: Zwarte carburateur-kelk-beschermer in luchtfilter

Unread post by Lancia-hf »

Het issue was of de zwarte bak eruit kon blijven en volgens mij kan dat. Pak een metalen zeefje en probeer daar met je butagas brander een vlam doorheen te krijgen. Lukt niet. met andere woorden als je een filterelement hebt met een gaas binnenzijde is er m.i. geen grotere kans op brand dan met de binnenbak en als hij beter loopt, of meer lawaai maakt waardoor je denkt dat hij beter loopt, kun je de bak er dus uitlaten en wordt je er gelukkiger van.
Mijn PK verhaal was slechts om aan te tonen dat het Fulvia luchtfilterhuis blijkbaar een grote restrictie vormt bij hoge toerentallen. Ik heb het huis ook gewoon weer compleet gemaakt maar dan wel zonder binnenbak.
Huib, weet jij van bepaalde vroege Fulvia types die een ring in de aanzuigbuis van het huis gelast hebben die de doorlaat verkleinen?
Gr,
William
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Zwarte carburateur-kelk-beschermer in luchtfilter

Unread post by Huib »

Het gaat hier om de fundamentele tegenstrijdigheid tussen veel pk's of veel koppel onder in. Om veel pk's te hebben moet je per tijdseenheid veel mengsel verbranden. Dus veel toeren en weinig belemmering voor de luchtdoorlaat. Dan moet je ook werkelijk die hoge toerentallen rijden en het gas helemaal open. Als de gasklep al niet meer helemaal open is of het toerental niet maximaal dan hebben al die maatregelen al geen zin meer.
Voor hoog koppel heb je een hoge snelheid van de lucht nodig. Dus kleine kanalen etc. En lekker wat werveling om benzine en lucht goed te mengen.

De weerstand van het luchtfilter, de doorlaat van de kanalen, de valve overlap, compressie en bezetting van de carburateurs zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd. Ik heb best wat geexperimenteerd. Vond het soms aanvankelijk beter maar ben uiteindelijk altijd weer op standaard uit gekomen. Is ook logisch want die mannen die dat hebben bedacht zijn met best goede cijfers afgestudeerd op de TH van Turijn. Zaten waarschijnlijk ook nog eens in de klas met anderen van hetzelfde kaliber die ze dan weer in de bar tegen kwamen. Ik vind het een prestatie van zeer hoog niveau om een piepklein motortje te maken met het koppel van een grote bij lage toeren en toch nog lekker trekken bij hogere toerentallen. Dat opvoeren kan iedereen. Slechts een kwestie van geld. Of veiligheidsvoorzieningen weg laten. Haal de remmen er ook maar af. Scheelt weer flink in gewicht.

Kan me wel voorstellen dat wanneer je de Fulvia hebt om je af en toe eens even uit te leven je ook lekker witl trappen. Ik rijd minimaal 100km per dag met een Fulvia en heb die behoefte niet meer zo. Wil nog wel de komende 30 jaar die 100 km per dag blijven rijden met de Fulvia. Ik rijd trouwens eerder 40 dan 140 tegenwoordig hier in de chaamstreek met al die herten en vooral konijnen. Die herten rennen niet eens meer. Die kuieren! Hebben herten niet drie tenen? Juist ja, dan is er een middelste. Gaat niet lang meer duren..... Ze rennen al niet eens meer weg als ik stop. Wel voor jagers. Daarvoor rennen ze nog wel weg. Daar hebben die jagers pas wat op bedacht. Ze zetten hun pet achterstevoren op. Denken de herten dat ze naar huis gaan.

Ik noem geen namen maar ik ken wel iemand die ook aanvankelijk heel gelukkig was maar waar toch het motorcompartiment in de fik ging. Ik weet nou niet meer of dat was vanwege het weglaten van de vlammendover of van het lekbakje onder de carburateurs als gevolg van ombouw naar een wisselstroomdynamo van 90 Amp.

Het luchfilter is eigenlijk hetzelfde gebleven van de 2C tot en met de 1600. Ik kan me voorstellen dat er bij de oudere een ring in zat. Mij is het niet opgevallen.

Peter heeft een Tecnocar filter. Dat is zonder gaas. Maar dan nog. Zelfs al zou ie nu een filter gaan halen met gaas en het bakje er uit laten dan komt het probleem later. Bijvoorbeeld als hij geen filter meer kan kopen met gaas en het bakje kwijt is. Of als de auto verkocht wordt en de nieuwe eigenaar weet niet dat er een bakje in hoort. Peter heeft al eens een keer eerder wat veranderd en zat toen ineens met 4 kromme kleppen na een inhaalmaneuver. En het mengsel wordt wel armer als je de luchtweerstand vermindert zonder de sproeierbezetting aan te passen. Gaten in de zuigers heeft ie nog niet gehad.
Lancia-hf
Posts: 35
Joined: 02 Jan 2009, 15:28

Re: Zwarte carburateur-kelk-beschermer in luchtfilter

Unread post by Lancia-hf »

met andere woorden, bezint eer ge begint
Peter Coolsma
Posts: 177
Joined: 21 Dec 2008, 22:42

Re: Zwarte carburateur-kelk-beschermer in luchtfilter

Unread post by Peter Coolsma »

Huib Schreef:
-------------------------------------------------------

> Peter heeft al eens een keer eerder wat veranderd
> en zat toen ineens met 4 kromme kleppen na een
> inhaalmaneuver.

Ja, wrijf het er nog maar 's in... 8-)

> Gaten in de zuigers heeft ie nog niet gehad.

Klinkt haast alsof er iets onvermijdelijks op me af gaat komen... Je mag in het voorjaar alles weer 's (kleppen, ontsteking, etc.) nakijken en afstellen. Goed? ;)
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Zwarte carburateur-kelk-beschermer in luchtfilter

Unread post by Huib »

Doe ik graag Peter. Is een van de mooiste coupe's in het land die goed verzorgd wordt. Altijd een genoegen om er aan te werken. Veel werk zal het niet zijn.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”