Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Diederik
Posts: 34
Joined: 20 Jan 2009, 11:31

Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Unread post by Diederik »

Hallo liefhebbers,

Ik zal mij eerst even kort voorstellen omdat ik nieuw ben hier. Mijn naam is Diederik Struyk, kom uit Deventer en ben eigenlijk een Citro-fiel. Wat brengt mij hier? Mijn vader is helemaal verliefd op de Fulvia 1.6 HF en wil er graag eentje bezitten om lekker mee te touren maar ook om rally's zoals de Tulpen mee te gaan rijden. (samen met mij én ik mag het onderhoud doen...)
Nu ben ik technisch goed onderlegd maar ik heb geen bal verstand van de Fulvia. Ik ben al een paar weken aan het surfen op het internet op zoek naar informatie en te koop aangeboden Fulvias maar ben eigenlijk nog niet zo heel veel wijzer. De prijzen voor 1.6 HF's liggen bij de handelaren nogal ver uit elkaar en ik kan de oorzaak nog niet helemaal achterhalen. (nette auto's variëren van €25.000,= tot zelfs €48.500,=!!) Ik snap best dat een handelaar er ook een stuiver aan wil overhouden, vraag is alleen, is een 1.6 dit ook waard? En is het verschil tussen een 1.3 en een 1.6 echt zo groot? (1.3's worden in ieder geval veeel meer aangeboden)
En, wat zijn nou de aandachtspunten bij zulke auto's? De logische plekken zoals binnenkant wielkasten en dorpels zullen ook hier wel aan de orde zijn maar zijn er nog andere typische Fulvia gevoelige punten? (ook mechanisch)
Tips met te koop aangeboden, goede, 1.6HF's zijn ook welkom natuurlijk.

Mvg,
Diederik
Bart Verbeek
Posts: 267
Joined: 17 Dec 2008, 19:54

Re: Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Unread post by Bart Verbeek »

Hé Diederik,

Ik denk dat je hier weer een blik 'polemiek' hebt opengetrokken hoor! (:D
Geeft niet hoor; "Rookie of the year" is een mooie titel. >:D negatief camber), voor kortere stuuruitslag het 1.6 stuurhuis en voor een stijvere ophanging dikkere torsiestaven monteren. Ook goochelen in versnellingsbakverhoudingen kan helpen: naar gelang het gebruik de eindreductie van de zagato of een berlina nemen.... Remmerij in orde brengen, de Dunlop-remmen zijn van superkwaliteit als ze goed zijn onderhouden, maar een nachtmerrie indien niet.
Carrosserie is heel makkelijk: auto's met 40 jaar ervaring hebben allemaal roestschade opgelopen. Snij de dorpels voor en achter open om een juiste diagnose te kunnen stellen. De voorste delen zijn de belangrijkste: de achterste bevestigingsdelen van het subframe (dat ook van topkwaliteit moet zijn) worden in de dorpels bevestigd. Hier is heel erg dikwijls heel veel ellende te bespeuren. Het best is de reparatie zelf uit te voeren: erg arbeidsintensief, maar je weet wel dat het goed gebeurd is. De mooie verhalen van de vorige eigenaar helpen je niet verder als je er 2jaar later met het zelfde probleem zit.

Dit is al weer een klein beetje wijzer, maar er zijn nog -tig verhalen die je ook zeker moet horen. Of het je allemaal duidelijker wordt dan???? Er is duidelijk een 1.6 kamp, dat zweert bij de 1.6 en toegegeven, de grootste rally-successen werden gehaald door de works: 1.6HF's. Maar dat was ook met mooie Italiaanse Works-lires.
De lires zijn uitgestorven, maar met HF-Euros kan je ook wat gaten dichten hoor! ;)

Iets helemaal anders, maar ook bergen van plezier kan je beleven met een berlina. De looks van La Esterella; maar best veel plezier en je portefeuille kan je gebruiken voor vele andere dingen!!!

In ieder geval, goeie keuze hoor die Fulvia! Je zal er veel plezier aan beleven!

groetjes

Bart
Attachments
nk097.jpg
nk097.jpg (79.2 KiB) Viewed 480 times
nk097b.jpg
nk097b.jpg (119.52 KiB) Viewed 479 times
bobmesman
Posts: 33
Joined: 12 Jan 2009, 21:42

Re: Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Unread post by bobmesman »

Als je het mij vraagt kun je als onbekende met het merk en de auto's beter je vingers niet branden aan een 1.6. Ze gaan iets harder, maar zoals Bart aanhaalt kun je beter een goeie 1.3 hebben dan een halfgare 1.6. Ik kan niet in je vader's portemonnaie kijken, maar om de gemiddelde 1.3 in orde te krijgen moet de beurs al wijd open, bij een 1.6 zijn de kosten exponentieel, vooral vanwege de onderdelen. Een 1.6 blok kost halfgaar bijvoorbeeld al wat een gemiddelde 1.3 in zijn geheel kost, dan is bij mij de keuze snel gemaakt. Een 1.3 geeft (bijna) net zoveel rijplezier, heeft hetzelfde uiterlijk, hetzelfde karakter, maar marginaal minder snel in de sprint. Maar ook hier geldt: weet waar je aan begint. Informeer je goed voor je tot aankoop overgaat, en neem liefst iemand mee die verstand heeft van Fulvia's.

Succes, en hou ons op de hoogte!!
Attachments
p9100106kl.jpg
p9100106kl.jpg (99.65 KiB) Viewed 480 times
Bob
------------------------------------------
Lancia Fulvia coupé 1.3s - 1971
Lancia Thesis 2.4jtd 20v - 2004
Lancia Ypsilon 1.2 LS - 1996
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Unread post by Huib »

Er is een 1.6HF en een 1600HF. De 1.6HF is de zogenaamde 1ste serie 1600 onder meer te herkennen aan de grote koplampen voor het groot licht. Vandaar de bijnaam Fanalone wat in het Italiaanse grote koplampen betekent. De 1.6HF was begin jaren 70 de rally auto van het fabrieksteam. Ze hebben veel gewonnen en zelfs een keer wereldkampioen geweest. De 1600HF is een 2e serie Fulvia met 1600 motor. De auto heeft lang niet de uitstraling van de 1.6HF

De prijzen van de 1.6HF kunnen oplopen tot over de 100.000 euro als het om een auto gaat met rallye geschiedenis.

Er zijn veel fake 1.6HF's. Let dus op.

Als het is om te toeren en af en toe een Tulp, zou ik gaan voor een 1200 coupe uit 1965 of 1966 of een 1300 of 1200 uit 67 desnoods 68. De ene keer is de grens voor de Tulp 1971, dan weer 1968. De 1200 is niet te onderschatten! Misschien wel sneller dan de 1300 op de kleine weggetjes waar kortere versnellingen vaak belangrijker zijn dan motorvermogen. Als ze in orde zijn en origineel, zijn ze ook erg betrouwbaar. Als de auto heel blijft heb je de beker al half beet.

De dorpels zullen zeker gaar zijn. Kun je uitsluitend controleren door de schermen op de vier hoeken tussen deur en wielkast open te snijden.
lucasgeheniau
Posts: 653
Joined: 17 Dec 2008, 20:12

Re: Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Unread post by lucasgeheniau »

Plaatje van een plaatje! De one and only Fanalone.
Ik heb (helaas) nog nooit een Fanalone "gepiloteerd", wel een keer een 1600 S2 Zagato.
Wat daarvan bijgebleven is(15 jaar geleden), een heel rap apparaat, maar voor lang gebruik(ritten&klassieker rallyes) tamelijk nerveus.
Voor dus een Tulp o.i.d. is het advies van Huib prima, een 1.2 of 1.3 is ruimschoots potent genoeg voor het klassieker werk en piloteert veel comfortabeler dan een 1.6 HF

Groets en succes, we horen wel wat het wordt.

Lucas Berlina S2
Attachments
fulvia coupe s1 b027b .jpg
fulvia coupe s1 b027b .jpg (153.93 KiB) Viewed 479 times
giorgio Cazzato
Posts: 331
Joined: 08 Jan 2009, 06:35

Re: Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Unread post by giorgio Cazzato »

kom een keer in hoffddorp en kun jij ook en block rijden, dan laat ik ook zien waar moet jij gaan kijken, het zijn veel factoren die moet in de gaat houden.

0653811942

let op internet veel auots lijken Fanalone te zijn , maar dat is niet waar de enige die fanalone heeben is de prijs.

Giorgio
Peter Coolsma
Posts: 177
Joined: 21 Dec 2008, 22:42

Re: Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Unread post by Peter Coolsma »

...let niet op z'n spelfoutjes, Giorgio is wellicht DE Fanalone-autoriteit op het forum. Ik zou z'n aanbod niet afslaan...! (tu)
Diederik
Posts: 34
Joined: 20 Jan 2009, 11:31

Re: Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Unread post by Diederik »

Ha, dank al voor zoveel reacties! Ik zat thuis al helemaal teleurgesteld achter mijn pc omdat ik geen melding kreeg dat er hier gereageerd werd op mijn bericht... Dacht laat ik toch maar even kijken, en jawel hoor!
Zulke discussie's worden ook met enige regelmaar op diverse 2cv forums gestart, en altijd storten vol overgave de voor- en tegenstanders van een bepaald model hierop, leuk! (en nu aan mij om te filteren.... haha)

Tja, mijn pa en ik zijn er half NL doorgereden om her en der Fulvia's te bekijken, bevoelen, betasten en besnuffelen ;) Maar natuurlijk ook om de verhalen aan te horen wat er nou zoal speelt in deze wereld. Ik heb inderdaad zelf ook al gemerkt dat er flink wat auto's in omloop zijn waarvan je je kunt afvragen of ze wel "origineel" zijn, voor zover dat belangrijk is. Maar vooral of de prijs dan ook fair is! (een '72-er 1600hf met alu-panelen? kan toch niet? En dan 22.000,=, ik weet niet hoor, is dat reeël voor ex-Zwitserse import en redelijk gave koets maar technische staat onbekend)
Mijn pa heeft het nu eenmaal in z'n hoofd gehaald om een 1600 (of 1.6) te willen bezitten/berijden. En hij betaald > bepaald... Maar ik ben er ook al wel achter gekomen dat het veel handiger/verstandiger is om een goede 1.3s (rallye?) op te snorren. Hebben de 1.3s rallye trouwens echt 103pk? Ik las dat in het grote boze Onschatbare Klassieker Jaarboek 2009. Wellicht dat dat mijn pa kan overtuigen om zo toch nog een beetje vermogen te hebben.

Kokers opensnijden is een goede tip, en van dat subframe ook, dank!

Is er een manier om te controleren in hoeverre bijvoorbeeld een aangeboden 1.3s Rallye of 1600HF er ook daadwerkelijk een is??

Naar Giorgio is ook een goede, gaan we zeker doen denk ik!

Oh ja, en te-koop-aangeboden-tips zijn ook nog steeds welkom natuurlijk.
giorgio Cazzato
Posts: 331
Joined: 08 Jan 2009, 06:35

Re: Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Unread post by giorgio Cazzato »

het vershile tussen 1.6 of 1.3 is niet aleen de power, maar namelijk de wegligging, koop noit en 1.3 als jij oit for plan bent om 1.6 te gaan rijden , de vorshillen zijn meer dan aleen meer power.

ik denk dat belangrijk is om te bepaal op basis van budget.

1.6 fanalone krijg altijd jouw geld terrug als jij een goede weeten de kopen ( die weet ik weel ) als aleen gaat om het fun kopp dan 1.6 2e series rond de 20000 kun jij eentje kopen rally klaar gruppo 4 . die ken ik ook weel war ze zijn.

bel me gerust wanner jij will dan leg ik out meredere andere dingen.

0653811942

GIORGIO
Peter Coolsma
Posts: 177
Joined: 21 Dec 2008, 22:42

Re: Fulvia 1.3 of 1.6 HF?

Unread post by Peter Coolsma »

103 PK voor een 1.3S is minstens 10 PK te optimistisch... ;) Wegligging is ook heel belangrijk. Ik kan in mijn Emeralda (je MOET een naam verzinnen anders ben je op het forum niet welkom B)) klaverbladbochten 10-15 p/u sneller nemen dan in de Clio, die op zo'n moment altijd aangeeft doodgewoon om te kunnen vallen. De Fulvia rolt vrijwel helemaal niet in bochten. Ik ben op Emeralda wel aardig leeggelopen de afgelopen 6 jaar, maar inmiddels zit de "stop weer in de afvoerput" en heb ik al geruime tijd geen ellende meer gehad. Hebben jullie trouwens goede stallingsgelegenheid? Anders restaureer je tegen de klippen op...
Attachments
emeralda bij autonet large.jpg
emeralda bij autonet large.jpg (68.18 KiB) Viewed 480 times
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”