Bevestiging extra lampen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bob Mesman

Bevestiging extra lampen

Unread post by Bob Mesman »

Zoals jullie inmiddels weten ben ik tot juni in Stockholm. Nu is het hier in Zweden erg donker buiten de stad, en veel mensen die buiten de stad wonen hebben dan ook enorme verstralers op de auto staan. Om die erop te monteren hebben ze hier hele mooie plaatjes, die je achter het nummerbord monteert, met een omgevouwen uitsteeksel waar je de lampen op kunt monteren. Op deze manier kun je extra lampen op je auto zetten zonder gaten te hoeven boren. Ik ga binnenkort zo'n ding kopen, want ik wil extra licht monteren op de Fulvia, als iemand anders ook geinteresseerd is, laat me het maar weten, dan neem ik er wat meer mee. Er zijn verschillende plaatjes voor een verschillende hoeveelheid lampen, het loopt van 2 tot 5 bevestigingspunten. Prijzen zijn:
voor 2 lampen: +/- 11,36
voor 3 lampen: +/- 12,51
voor 4 lampen: +/- 13,65
voor 5 lampen: +/- 14,80
natuurlijk zonder verzenden, als je geduld hebt tot juni is het Nederlands tarief, anders moet ik even uitzoeken wat het kost...
Een voorbeeld foto is hier te vinden:

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct ... -490_l.jpg

ik denk dat de handige doe-het-zelver deze ook kan namaken trouwens.
Carlo

Re: Bevestiging extra lampen

Unread post by Carlo »

Brilliant idee Bob, betwijfel alleen of ze een beetje behoorlijke Cibie of Carello's aan kunnen.
Vergeet niet dat er behoorlijke krachten op komen te staan, zeker tijdens een rally, extra licht is natuurlijk altijd welkom maar niets is zo vervelend als naar een soort van flikkerlicht te moeten kijken in het donker.
En houd de diepte van je lampen in de gaten, i.v.m. de lengte van de bevestigingspunten.

Gr. Carlo
Huib

Re: Bevestiging extra lampen

Unread post by Huib »

Nu we het toch over lampen hebben. De Hella 3000FF driving lights zijn in de aanbieding. Ik zag ze voor 45 euro ex BTW.

Dit zijn 220mm units, dus de grote jongens. FF zou Free Form betekenen. Of dat dan ook inhoudt dat de reflector niet van de 1ste generatie gestampte parabool is maar van de 2e generatie waarbij de reflector geheel wordt berekend om de gloeidraad optimaal te benutten en dus is gegoten van kunststof weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel.

Eerste generatie lampunits hebben een rendement van 27%. De 2e generatie units 45%. En dat dan gekoppeld aan de grote afmetingen verwacht ik dat er best een hoop licht uit zal komen.
Bob Mesman

Re: Bevestiging extra lampen

Unread post by Bob Mesman »

De jongens die ze er hier op zetten zijn vrij imponerend, de afstand tot de auto lijkt me meer het bezwaar dan het gewicht. Ze gebruiken hier overigens wel de "steady bars" om het zaakje trillingsvrij te houden, maar die lopen allemaal door de grille de motorkap in, dus een beetje moeilijk te zien waar ze ze aan vastmaken. Ik heb hier zelfs lampen van het merk Lightforce op auto's gezien, en dan drie stuks, die zijn zo'n 25 cm doorsnee dus dat weegt behoorlijk wat. En die Hella's waar Huib het over heeft lijken hier de standaard, liefst drie (blauwe) en dan grootlicht. Drie is zo'n beetje het maximum wat boven een nummerplaat past, vandaar. Ze kijken hier verder niet op een lampje meer of minder zoals bij ons in Nederland. Ik heb ook zeer mooie units gezien met vijf kleine grootlichten achter een plexiglas plaat, die precies onder het kenteken passen, en verder nauwelijks opvallen. Maar dat is meer iets voor moderne auto's.
Ik heb in een auto meegereden met "maar" twee blauwe Hella 3000FFs voorop, en dan lijkt het ineens overdag als die aangaan. Is om te zorgen dat je niet ineens een eland op je motorkap hebt zeg maar. Waar zag je die in de aanbieding Huib?
Bob Mesman

Re: Bevestiging extra lampen

Unread post by Bob Mesman »

PS: ik heb hier een foto van hoe het zaakje eruit ziet in de praktijk: http://images.waarbenjij.nu/files/waarb ... 130294.jpg

Wat betreft rallies zou ik me niet al te druk maken, ik weet dat er veel van gevraagd wordt, maar ik denk dat dagelijks gebruik altijd zwaarder is, zeker gezien de soort wegen hier in Zweden. In Kiruna, waar ik dit weekend was, is het van september tot mei winter, en aangezien het boven de poolcirkel ligt kan het er akelig donker zijn 's winters. Letterlijk elke auto ten noorden van Stockholm heeft minstens twee, meestal drie van die enorme verstralers erop, ook al is het een boodschappenwagen. Mijn indruk is dat dit werkt, ik heb sowieso niet het idee dat de Zweden veel tijd verspillen aan dingen die niet functioneel zijn. Als het in de winter elke dag -25 graden is heb je daar geen ruimte voor. Dan moet alles het gewoon goed doen.
Huib

Re: Bevestiging extra lampen

Unread post by Huib »

Ze waren in de aanbieding bij de APS, een automaterialen zaak in noord Breda. Ook een vestiging in Tilburg. Ik had de indruk dat het niet een locale APS maar een landelijke Hella actie was.

Ik zou denk ik niet voor de uitvoering met blauw glas gaan maar voor kleurloos glas. Het is het tgenovergesteld als indertijd in Frankrijk. Daar werd blauw er uit gefilterd om geel licht te krijgen wat dan minder zou verblinden. Dat werkt natuurlijk omdat je een flink aantal percenten licht weghaalt. Bij blauw glas filter je geel weg. Ik denk dat het meer mode is om blauw licht te hebben vanwege de HID Xenon verlichting maar dat is wit licht waar een beetje extra blauw bij zit. Dat is heel wat anders dan wit licht waar je geel uithaalt.
Peter de Wit

moderne hella's

Unread post by Peter de Wit »

Waar zijn de principes gebleven, puristen?? Blauwe hella's als verstralers op je fulvia. Vincenzo zou zich omdraaien.

Ik heb het weekend 6uur in het donker mogen rallyen in een afla (sorry) en merkte ook al weer wat het probleem is met het licht van klassiekers:
- de orginele lampen blijven er op (met alle problemen van dien) en modernere verstralers komer erbij. Het verschil tussen dimlicht en the full monty is dan veel te groot (en hella 3000's zien er niet uit....).

Wat ik zou doen (en gedaan heb):
- Je vier standaard lampen vervangen door het meest moderne type wat je kunt krijgen en de spanning aan de lampen omhoog via Huib's modificatie. Heb je veel meer aan dan alleen verstralers omdat je dimlicht nu OK is. En nog belangrijker, het ziet er period uit.
- Optioneel oude verstralers met moderne lenzen er in. Maar bovenstaande is effectiever.
- Een voltmeter erin om te zien of je het allemaal nog wel trekt. Val je niet stil midden in de nacht. Mij is het gelukt om bij 700W verbruik nog 13V te houden. Het is wat werk, maar ik kan een ieder dat aanraden:

Image
Bob Mesman

Re: moderne hella's

Unread post by Bob Mesman »

Ik was niet echt van plan de blauwe Hella's op de Fulvia te schroeven, was alleen benieuwd naar de aanbieding om evt hier op mijn Delta te zetten. Ik heb plannen om twee gele breedstralers extra op de Fulvia te zetten, met evt een extra verstraler in het midden. Voor de rest wilde ik het doen met de bestaande lampen, en die idd moderniseren, maar zonder ze "op te voeren". Ik rijd er geen nachtrallies mee, wil alleen wat meer/beter licht, vooral op de snelweg en op plattelandswegen.
Om de puristen tevreden te houden: ik heb de gele koplampen van een van de drie slopers van laatst (marktplaats) overgenomen, die ga ik erin zetten, ziet er mooi oud uit, toch? Moet alleen nog kijken of ik het met groot licht ook doe ivm lichtopbrengst.
hans

Re: Bevestiging extra lampen

Unread post by hans »

In de Starrally reed ik mijn Fulvia met de volgende setting;
In de standaard verlichting: 65/45 watt bluevision van Philips, geeft geen blauw licht, maar helder wit.
Dit zoals Peter beschrijft het verschil met de verstralers niet te groot te laten worden.
In de (in period) Carello verstralers 100 watt pitten.
Moet je wel wat met je dynamo doen, maar dat heeft Peter al verteld. Doe je dat niet dan val je gewoon halverwege de nacht uit met een hele platte accu.
Huib

Re: moderne hella's

Unread post by Huib »

700 Watt dat is zowat 1 PK. Toch wel een beetje aan de limiet van een V snaar als het tenminste uit je dynamo komt en dat neem ik aan. Als het deels uit de accu komt haal je de 13V niet.

De nominale spanning voor halogeenlampen is 13,2V. Scheelt maar 0,2 volt ofwel 1,5% zou je kunnen zeggen maar de lichtopbrengst verloopt exponentieel tot de macht 3,5 met de spanning. De lichtopbrengst is dus 5,5% hoger. Ik zou voor rally gebruik zelfs tot 14,0 volt op de lampvoet gaan. Dan heb je 30% meer licht dan bij 13 volt. Als je dan ook nog 2e generatie lampunits hebt dan heb je aan 4 stuks 55 Watt H1 en / of 60 Watt H4 lampjes voldoende.
Met de nominal spanning bedoel ik de spanning waarbij de door de fabrikant opgegeven specificaties als wattage en levensduur gelden. Een standaard H1 lamp is dus 13,2 Volt, 4 Ampere, 55 Watt

Het verschil tussen de 1ste generatie en 2e generatie lampunits zit niet zozeer in de lens als wel in de spiegel. Ik heb weer een voorraad 2e generatie 5 3/4" surface complex verstralers (grootlicht) van Cibie binnen. Die passen zo in de middelste potten van de Fulvia. Lens is helaas wel vlak. Komen op 110 euro per stuk. Stralingspatroon is als de driving beam op onderstaand plaatje rechts.

Image

Hier een vergelijking tussen de oude techniek en de nieuwe. Als we voor het gemak de bundels als rechthoeken beschouwen dan belicht je met de oude techniek zo'n 8500 vierkante meter en met de nieuwe techniek zo'n 18000 vierkante meter. De driving beam is een stuk breder dan de oude driving beam en een stuk verder dan de oude long range beam.

Ik monteer dan in de buitenste potten H4 units waarvan de dimlicht stand ook als dimlicht gebruikt wordt en de grootlichtstand als redelijke breedstralers.

Als geld geen rol speelt monteer je in de buitenste natuurlijk ook 2e generatie dimlichten en 2 stuks aparte 2e generatie cornering beams zoals op bovenstaand plaatje rechts. In de dimlicht stand gaan dan enkel de buitenste aan. In de grootlichtstand gaan dan de buitenste uit en gaan de binnenste koplampen plus de losse cornering lampen aan en heb je 600 x 75 meter licht. En dat alles met standaard lampjes van 55 Watt cq 60/55 Watt! De tijd van "There is no substitute for wattage" is echt voorbij. De Xenon HID lampen geven nog eens ruim 2e zoveel licht en gebruiken slechts 35 Watt. En de volgende generatie met LEDs ligt er ook al aan te komen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”