toerenteller 1e serie

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Erwin1962
Posts: 3
Joined: 25 Apr 2022, 11:28

toerenteller 1e serie

Unread post by Erwin1962 »

L.S.,
Reeds wat langer in bezit, maar nog niet afgebouwd wil ik dit project eindelijk oppakken. De auto is voorzien van een elektronische toerenteller en de vorige eigenaar deed daar een beetje vaag over. Immers, hij werkte niet echt...beetje zwabberen. Nadat ik bij/na de restauratie het dashboard had gedemonteerd om deze te herstellen, bleek al waarom e.e.a. niet ging werken? draad van de 1 naar bobine, lampje erin en de plus aangesloten....tja. Ook de bevestiging van deze teller was ook ander dan de originele...... Nu de vraag : De oude is dus mechanisch, maar ik heb nog even niet gezien waar deze in het blok aangesloten moet worden. Wil dus wel een mechanische monteren, maar moet uiteraard ook weten of het kan (kan niet beoordelen of dit de originele brommer is of dat er een nieuwer type ingehangen is). type bij de flens zegt: 818202 typeplaatje op de bak 818130. Graag advies in deze! auto is van 12-1967, 4-bak

groet, Erwin
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: toerenteller 1e serie

Unread post by Huib »

De aansluiting voor de mechanische toerenteller zit op de kop, aan de achterkant ter hoogte van de ontsteking.

Bij 2e serie zit die aansluiting er niet. De bult zit er wel. Bij vroege 2e serie zit er een plug in de bult. Bij latere 2e serie is de bult dicht. Als er een 2e serie kop op is gegaan, is dat misschien de reden voor een electrische toerenteller.
Erwin1962
Posts: 3
Joined: 25 Apr 2022, 11:28

Re: toerenteller 1e serie

Unread post by Erwin1962 »

Huib, ik heb even foto gemaakt van het blok(kop) en vermoed dat dit dus idd kop van 2e serie is? Als dat zo is heeft toerenteller 1e serie geen zin heet. Echter, dan moet ik nog weten op welke wijze de andere aangesloten dient te worden. Is daar schema/plaatje oid van? Ik hoor graag!download/file.php?mode=view&id=58248
Attachments
kop detail.jpeg
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: toerenteller 1e serie

Unread post by Huib »

Ik weet niet welke toerenteller je hebt. Bij de meeste zijn er 3 aansluitingen.

massa (middels draadje (zwart) of middels schroeven

+ 12 V

input via draad (bij 2e serie Fulvia groen) van de - aansluiting van de bobine. Aan dezelfde aansluiting op de bobine zitten ook de contactpunten.
Erwin1962
Posts: 3
Joined: 25 Apr 2022, 11:28

Re: toerenteller 1e serie

Unread post by Erwin1962 »

Huib,
Dank voor je antwoord. teller had dus geen 12v aangesloten.... aansluiting is dus redelijk eenvoudig. Neem aan dat 12v via contact moet lopen.
Erwin
Attachments
tt.jpg
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: toerenteller 1e serie

Unread post by Huib »

Bij de meest linkse op de foto zie ik een + staan. Dat zou dan 12V kunnen zijn.

Ik heb het plaatje rond het middelste contact bewerkt. Daar zie ik een massa teken. Dus aan de carrosserie verbinden.

Bij de rechtse staat een 1. Dat zal dan wel de input zijn.

Uitproberen op eigen risico
revctr.jpg
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”