Flavia benzine aftapplug en oude benzine

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Oskar Janssen
Posts: 14
Joined: 25 May 2009, 15:59

Flavia benzine aftapplug en oude benzine

Unread post by Oskar Janssen »

L.S.,

Mijn Flavia Coupé hield laatst flink in en had knallen in de uitlaat. Dat kan oorzaken hebben in de ontsteking, maar ook oude benzine is een mogelijke oorzaak. In de tank zat nog zo'n negen liter benzine. In de afgelopen 3 jaar heb ik (ik beken dit met schaamrood op de kaken) zo'n 300 kilometer ermee gereden... Die benzine was dus echt oud en knettergeel, wat mijn niet goed lijkt. Om die benzine eruit te krijgen heb ik de aftapplug uit mijn tank gedraaid. Een prachtig messing ding met aan de binnenkant van de tank een soort torentje erop van een voor mij niet direct herkenbaar materiaal dat absoluut een functie moet hebben (want Lancia), maar ik heb geen idee wat het is. Er leek op een bepaalde hoogte enig sediment aan te zitten met een roestrode kleur. Het materiaal is geen metaal en als ik het een beetje opschuur is het bruinig. Wie o wie weet wat het is en waarvoor het dient ? En, moet het vervangen worden op bepaalde intervallen ?

Verder vraag ik mij af hoe de bleke benzine die erin getankt is met de tijd diepgeel geworden is. Reactievergelijkingen ?

Vriendelijke groet,
Oskar.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Flavia benzine aftapplug en oude benzine

Unread post by Huib »

Ik weet niet beter of er zit een gaasfilter op de aftapplug. De aanzuigbuis loopt in de tank tot boven het laagste punt waar logischerwijs ook de aftapplug zit, en gaat dan recht naar beneden.

Op de aftapplug zit een cilinderachtig filter van messing gaas. Bovenop zit een rond rubber met rond gat. De aanzuigbuis gaat door dat gat tot net boven de aftapplug.

Zou het kunnen dat je tegen een dicht geslipt filter zit aan te kijken? Ik heb wel losse filters maar meestal zijn de rubbertjes (1x boven in het filter, 1x onder) ook hard of verdwenen. Tegenwoordig kun je een plug met op gesoldeerd filter krijgen. Let even op dat je die hebt die goed gesoldeerd zijn. Er zijn er ook waar maar een paar puntjes soldeer op zitten en dan gaat het vuil er nog langs.

Benzine aftappen doe ik altijd als volgt. Onder de motorkap een rubber slang op de aanvoerleiding van de benzine met een elektrische pomp. Voor de pomp een papieren filter. Ik pomp dan alles in een jerrycan. Als er geen benzine meer door de aanvoerleiding komt, draai ik de aftap plug er af. Er komt dan ongeveer een halve liter benzine uit. Komt er meer uit dan betekent dat dat de aanzuigbuis kapot of lek is.

Als hij weer goed loopt kun je die oude benzine er weer terug in mengen beetje voor beetje.
Oskar Janssen
Posts: 14
Joined: 25 May 2009, 15:59

Re: Flavia benzine aftapplug en oude benzine

Unread post by Oskar Janssen »

Bedankt Huib,

Het zit bij mijn Flavia toch net anders kennelijk. De aftapplug zit precies onder de aanzuigleiding in de tank. Op de plug zit een stapel schijfjes van een materiaal dat nat van de benzine bruin was en opgedroogd bijna wit. Opgesloten tussen twee rubbertjes en vastgezet met een metalen ring en twee metalen strippen aan de plug zelf. In het werkplaatshandboek van Lancia & Co. staat dat er een absorbtiefilter in de tank zit, een tweede benzinefilter in de benzinepomp en dan nog een derde in de carburateur. Dat gaat dan wel over de Berlina 1500 van 1961, en mijn Coupé 1.8 is van 1964, dus ook best vroeg.

Ondertussen heb ik de plug ontdaan van het laagje sediment dat erop zat en teruggeplaatst. Ook had ik eerder al even de benzineslang van de carburateur losgemaakt en de benzinepomp de leiding leeg laten spoelen. Ik heb hem nog niet gestart. Er staat iets te veel zooi voor de garage om haar eruit te laten rijden…

Alsnog ben ik best benieuwd waar die schijfjes op de aftapplug van gemaakt zijn. En, of ze een vervangingsinterval hebben.

Ook zou ik wel eens willen weten wat er nou gebeurt met de benzine op langere termijn qua scheikunde. Waardoor doet de benzine na langere tijd zijn werk niet meer?
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”