Onderhoudsbeurt Fulvia 2C

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Rob1987
Posts: 4
Joined: 19 Mar 2022, 14:08

Onderhoudsbeurt Fulvia 2C

Unread post by Rob1987 »

Hallo allemaal, ik zal mij even kort voorstellen. Ik ben Rob Knubben, 35 jaar oud en een groot autoliefhebber. Vooral van klassieke auto's, voor Italiaanse auto's heb ik altijd al een zwak gehad. Daarom ook de knoop vorige week doorgehakt en heb een donkergroene fulvia Berlina 2C gekocht. Nu zou ik binnenkort hem wat onderhoud willen geven en is mijm eerste vraag hier, welke olie(viscositeit) kan ik het beste gebruiken?

Alvast bedankt.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Onderhoudsbeurt Fulvia 2C

Unread post by Huib »

Welkom, Rob.

Ik vind de 2C de meest briljante auto uit de jaren 60. Een mooie limousine met de best mogelijke passieve en actieve veiligheid, 1100cc, twee dubbele carburateurs, zuinig en betrouwbaar.

Als wij een motor geheel gereviseerd hebben doen we er een volsyntheet 10W60 met 3 esters en nanotechnologie in.

In jouw geval is de strategie om vaak te verversen met goedkopere olie. Dan kun je een standaard 15W40 pakken. Vroeger haalde je de goedkoopste olie bij de HEMA. Tegenwoordig zal dat wel de Action zijn. Ook filter verversen. Wij gebruiken Mann W940/1

Nog 2 tips schieten me te binnen. Als de plastic lagertjes en cups in de overbrenging van de stuurversnelling nog origineel zijn, dan moet je ze snel vervangen. Het plastic gaat kapot en dan kun je ineens niet meer schakelen.

En een setje remblokken in de koffer. Je remmen kunnen onderweg gaan lekken. Dan moet je de betreffende zuiger terug duwen en een nieuw remblok plaatsen.
Rob1987
Posts: 4
Joined: 19 Mar 2022, 14:08

Re: Onderhoudsbeurt Fulvia 2C

Unread post by Rob1987 »

Hoi Huib, bedankt voor je reactie! Ik ga ermee aan de slag. Hoe kan ik de cups van de versnellingsbak bekijken?

Alvast bedankt.

Groeten Rob
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Onderhoudsbeurt Fulvia 2C

Unread post by Huib »

Die cups zitten in het mechaniek tussen pook en bak. Uit mijn hoofd gezegd zitten er 4. Plastic lagers 4 of 6.

Ik heb een aantal sets in de maak van POM. Mijn eigen 2C kan ook een set nieuwe goed gebruiken evenals de 1C en 2C van mijn collega Wainer
Rob1987
Posts: 4
Joined: 19 Mar 2022, 14:08

Re: Onderhoudsbeurt Fulvia 2C

Unread post by Rob1987 »

Wat zou deze set kosten als ik er zo een bij bestel?
Rob1987
Posts: 4
Joined: 19 Mar 2022, 14:08

Re: Onderhoudsbeurt Fulvia 2C

Unread post by Rob1987 »

@Huib, wat zou zo een setje kosten?
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Onderhoudsbeurt Fulvia 2C

Unread post by Huib »

Dat weet ik pas als ze klaar zijn. Zijn nu snel klaar.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”