1-2-3 ignition Fulvia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

1-2-3 ignition Fulvia

Unread post by Sikmans »

Hoi!

Ik ben wel erg gecharmeerd van de elektronische 1-2-3 ontsteking die Huib aanbied voor de Fulvia.
Het is nogal een investering, dus daarom nog wel wat twijfel aan mijn kant.
Zoals ik zo kan bekijken is mijn ontsteking nog aardig nieuw (contactpunten, rotor, rotorkap van Marelli, en siliconen 7mm kabels).
Is het nu al de moeite waard om dit te vervangen voor het elektronische systeem, of kan ik beter wachten totdat het verouderd is? Ik weet namelijk niet of ik er dan nu al veel van zal merken.
Ook nog een vraag over de installatie, dit is nagenoeg plug-and-play begrijp ik. De rode rotorkap dit bij het nieuwe systeem zit vind ik niet zo mooi, en ik zou graag de zwarte Marelli willen behouden. Is dat mogelijk?
Zullen de nog goede siliconen 7mm kabels vervangen moeten worden door een nieuwe set siliconen kabels 8mm?

Ik hoop dat jullie mij kunnen overtuigen :lol:

Groet,
Martijn
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: 1-2-3 ignition Fulvia

Unread post by Huib »

Er is niks mis met een originele Marelli ontsteking mits die aan de specificaties voldoet.

Bij de Marelli is dat niet alleen de punten, condensator, rotor en kap maar ook de centrifugaal gewichtjes met hun veertjes. En de nolken.

Electronische ontstekingen hebben ook nadelen. De gegevens staan in de boeken. Als de unit aan de specificaties voldoet is het goed.

Als de carburateurs bijvoorbeeld een fout mengsel geven, is de verbranding moeilijker en helpt een grotere vonk mogelijk. Ik zou er toch de voorkeur aan geven om in zo een geval toch de carburateurs in orde te maken.

7 mm kabel zou goed moeten zijn.
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Re: 1-2-3 ignition Fulvia

Unread post by Sikmans »

Hallo Huib,

Bedankt voor jouw reactie!
Welke nadelen doel je precies op?

De Marelli ontsteking die ik nu heb is nog in goede staat, dus ik wacht nog even met de electronische ontsteking. Dat geld kan ik ook aan andere zaken aan de Fulvia besteden :)
Groet,
Martijn
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”