Ruitenwisser nul stand

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Ruitenwisser nul stand

Unread post by Sikmans »

Hallo Lancisti!

Mijn Berlina moet nog één keer in zijn leven door de APK, vanaf volgend jaar is hij alweer 40 jaar oud.
Nu ben ik naar de keuring geweest bij mijn garage, waar ik ook mijn Alfa in onderhoud heb. Auto Italia in Deurne, hele fijne zaak met een eigenaar die hart heeft voor mooie Italiaanse auto's!

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Sinds een tijdje is het verplicht dat de ruitenwissers (ook voor oldtimers!!) automatisch in de nul stand moeten gaan zodra je de ruitenwisserhendel op 'uit' zet. Tja...wie dat bedacht heeft.
Nu raden jullie het al....dat gebeurd bij mijn bella dus niet :roll:

De vragen:
1. Heeft mijn auto überhaupt een automatische nulstand? Zo ja, hoe werkt deze.
2. Hoe werkt de rechter hendel eigenlijk? Middenstand is uit, naar beneden gaat de ruitenwisser aan. De hendel naar boven heeft bij mij geen functie. Ook hoor ik geen relais inschakelen.
3. De ruitenwissermotor uit elkaar gehaald. Daar snap ik niets van. 1 sleepcontact, wat zou duiden op 1 ruitenwisserstand? Er gaan welk meer draden naar de motor.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, zodat hij voor de laatste keer goedgekeurd kan worden.

Groet,
Martijn
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
User avatar
Koen
Posts: 848
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Ruitenwisser nul stand

Unread post by Koen »

Sinds een tijdje is het verplicht dat de ruitenwissers (ook voor oldtimers!!) automatisch in de nul stand moeten gaan zodra je de ruitenwisserhendel op 'uit' zet. Tja...wie dat bedacht heeft.
Hatelijk :evil: Belachelijk :twisted: Degoutant :(

Bij mijn Renault Estafette gaan die ook niet automatisch naar de nul stand.
Je moet nogmaals kort drukken op de schakelaar* zodat de ruitenwissers de laatste centimeters naar beneden gaan.
Als je te lang drukt, gaan ze weer omhoog... :D

*schakelaar op het dashboard, dus geen hendel / stengel.

Ik zal eens horen bij andere (Nederlandse) Estafette rijders welke problemen dat zij hiermee ondervinden bij de APK.
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Ruitenwisser nul stand

Unread post by Huib »

De midden stand is uit. Naar boven zowel als naar beneden.is aan maar ieder met een andere snelheid.

Bij ruitenwissers heb je een.permanente spanning nodig en.een rem.
Zodra hij naar de uitstand gaat schakel je de permanente spanning in. Een meedraaiend excentriek schakelt precies op de nulstand de permanente spanning uit en sluit de motor kort. Het kort sluiten van de motor is de rem.

Dus als je ruitenwisser stil blijft staan is de permanente spanning niet aan. Draait hij door de nul heen dan is de permanente spannend er wel.masr ontbreekt de rem.
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Re: Ruitenwisser nul stand

Unread post by Sikmans »

Hoi,
Bedankt voor de uitleg!
Ik ga er dit weekend even naar kijken. Er is dan, verwacht ik, verder ook iets mis met de installatie. De 'naar boven stand' doet in zijn geheel namelijk niets. Wellicht is hij doorgelust om de ruitenwisser alleen aan&uit te zetten.

@Huib, weet jij toevallig waar het relais zit welke de wis/was installatie aanstuurt? Ik hoor hem namelijk niet klikken, dus dat vind ik ook verdacht.

Groet,
Martijn
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Ruitenwisser nul stand

Unread post by Huib »

Bij de eerste serie Fulvia is de schakeling erg basic en simpel. Die heeft ook maar 1 snelheid en wel precies de goede.

Door de 2 snelheden is de schakeling bij de 2e serie een stuk ingewikkelder. Ik moet altijd het schema er even bij pakken en daar is mijn telefoon te klein voor.

Het kan goed zijn dat het ontbreken van de permanente 12v voor de terugloop te maken heeft met het niet werken bij de stand naar boven.

Het ding heeft geen wiswas. Met wiswas bedoel ik dan sproeien en vegen met dezelfde schakelaar. Het drukknopje op de steel bedient enkel.een electrisch pompje. Die pompjes gebruiken zo weinig stroom dat een relais niet nodig is.

Ik verwacht dat het pompje simpelweg overleden is. Ze kunnen niet goed tegen drooglopen. Begin jaren 70 was de begintijd van electrische ruitensproeier pompjes. Dat had men toen nog niet door dat je er voor moest zorgen dat de pomp niet droog kon lopen.

Tegenwoordig heeft VDO wel pompjes die niet flauw zijn en best wel enige tijd kunnen drooglopen. Ze zijn ook krachtig genoeg om een papieren benzinefilter op te nemen tussen pompje en sproeier. Voorkomt een hoop verstopping.
geert62
Posts: 75
Joined: 14 Sep 2015, 16:17

Re: Ruitenwisser nul stand

Unread post by geert62 »

[quote=Sikmans post_id=1430232 time=1629279994 user_id=66707]

1. Heeft mijn auto überhaupt een automatische nulstand? Zo ja, hoe werkt deze.
3. De ruitenwissermotor uit elkaar gehaald. Daar snap ik niets van. 1 sleepcontact, wat zou duiden op 1 ruitenwisserstand? Er gaan welk meer draden naar de motor.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, zodat hij voor de laatste keer goedgekeurd kan worden.

Groet,
Martijn
[/quote]

Hallo,
de bedrading is op het eerste zicht merkwaardig ; maar dan ook weer niet :
a/ je zet stroom op uw motor via de specifieke kabel die via de schakelaar loopt : doet motortje draaien ( op 1 of 2 snelheden )en ruitenwisser werkt tot op het moment dat je de schakelaar uit zet.

maar dan stopt hij ook op dat moment en op die plaats.

b/ daarom is er ook een permanente stroom ( d.i. niet via de schakelaar maar wel naar de motor, een soort 2e voeding dus) die het motortje nog beetje doet werken tot de wisser in eindstand staat.

als hij dat niet doet eens de bedrading of contact nakijken van die permanente stroom.

Hopelijk ben je hier iets mee.
grten, Geert.
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Re: Ruitenwisser nul stand

Unread post by Sikmans »

Hallo Geert en Huib,

Bedankt voor jullie uitleg, ik ben een stuk wijzer zo.
Ik ga de boel maar eens doormeten waar precies de fout zit. Het is heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met de permanente stroom!

Groet
Martijn
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”