Flaminia loopt onrustig bij constante snelheid boven 2500 toeren

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Flaminia loopt onrustig bij constante snelheid boven 2500 toeren

Unread post by ahvanderlaan »

Ik ben sinds 2 jaar in bezit van een Lancia Flaminia PF Coupe 2.5 met Solex 40 carberateur. Op zich reed hij vanf het begin prima, motor loopt prima start goed etc. Echter vanaf het begin is het "probleem" dat hij bij een warme motor op constant snelheid een beetje begint te stotteren als je boven de 2500-3000 toeren komt. Het vreemde is dat als je een klein beetje choke bijtrekt het weg is, daaruit concludeer ik dat hij wat arm loopt, let wel ik ben een leek. Bij gewoon door accelereren heb ik niet echt het stotterende gevoel, puur op constant snelheid. Inmiddels zijn er al verschillende werkzaamheden aan de motor uitgevoerd, niet door mij, maar dit probleem blijft bestaan. Inmiddels is er gebeurd:
- carberateur gedaan, dus uit elkaar met een revisie set.
- Electronische ontsteking geinstaleerd,
- waterpomp revisie
- Een keer een flesje injector reiniger in de benzine gegooid
- Compressie test 2 cylinders blijven iets achter maar niets wereldschokkends
Er is ook een electronische branstof pomp geinstalleerd die via de oude mechanische pomp de benzine aanleverd, was al toen ik hem kocht, dus ik kan me niet voorstellen dat het een brandstofdruk probleem is. Het enige wat nog niet is gebeurd is volgens mij de kleppen stellen. Ik rijd altijd met Shell V-power en loodvervanger.

De vraag is nu heft iemand enig idee wat de reden kan zijn van dit probleem en wat ik er eventueel aan kan doen. Andere vraag die ik heb kan het kwaad om langer met een beetje choke te rijden en/of is het beter met de iets stotterende motor te rijden. Nu trek ik vaak een beetje choke bij op de snelweg om de motor bij 100 rustig te laten lopen, maar op zich zou je ook zonder choke kunnen rijden zo erg is het nu ook weer niet.
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Flaminia loopt onrustig bij constante snelheid boven 2500 toeren

Unread post by Huib »

Mooie auto. Misschien wel de best rijdende Lancia ooit. Ik heb er van eind jaren 90 er ook vele kilometers mee afgelegd door Europa. Soms vergeet je dat de auto al dik meer dan 50 jaar oud is.

Een paar losse opmerkingen naar aanleiding van jouw bericht.

Carburateur uit elkaar met een revisiesetje heeft geen verband met een carburateurrevisie. Dat vereist echt meer waaronder controle met de juiste meetapparatuur. In Italié is dat weer anders. "Revisionata" betekent "er naar gekeken" Iedere Italiaan heeft een neef die bij Ferrari werkt en die de motor revisionata heeft, er naar gekeken heeft. Ik spreek ook wel eens iemand die bij Ferrari werkt. Die spuit rode auto's. Als er die dag groene auto's worden gespoten heeft hij vrij. Maar gelukkig heeft hij heel veel familie ....

Ik heb slechte ervaring met loodvervanger en er eigenlijk alleen maar verbrande kleppen aan over gehouden. De Flaminia heeft aluminium koppen. Daar zitten dus klepzetels in. Die zijn niet van karton of suikergoed. Die zijn van goed materiaal. Als de kleppen nog origineel Lancia zijn, zijn ze ook goed. Bij aftermarket kleppen staat er meestal niet op wat het precies is. Ik laat ook altijd kleppen maken bij een bekende kleppenfabriek in geval van motorrevisie.

Ik zou onverwijld de kleppen stellen.

De Shell V-Power is ok. Liefst 0 ethanol. Hooguit E5. Voor het zeker slangen vervangen door ethanol bestendige slangen.

Ook de benzine toevoer weer origineel maken. Even opzoeken welke druk de carburateur graag ziet.

Alles heel precies in orde willen hebben is een karakter dat wel bij Lancia past.

Kom er eens mee langs. Wij zitten bij Breda.
FL30
Posts: 264
Joined: 30 Sep 2009, 19:17

Re: Flaminia loopt onrustig bij constante snelheid boven 2500 toeren

Unread post by FL30 »

If you run at constant speed of approx. 100-110 km/h it feels like a small kick every few seconds, not exactly regularly but it seems to roughly follow a pattern?

I experienced this with two 2.5 1st series engines. The accelerator pump is leaking through its injection nozzle. There is a drop forming at the tip of the nozzle (in my cases it was every few seconds). When the drop of gasoline falls down into the carb the engine will give a short push.

This is easy to detect, open the air filter to get access to the top of the carb. You will see the accelerator tube, a small brass part formed like a hook directing down to the intake. Let the warm engine run at idle and observe the tip of the accelerator injection nozzle for a while, you should see a drop come out every now and then.

As Huib says, revisioning a carb is not much, but if you eliminate the leak with good seals, new accelerator diaphragm etc. the car should run smoothly.

Hubert
Hubert
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Re: Flaminia loopt onrustig bij constante snelheid boven 2500 toeren

Unread post by ahvanderlaan »

Thanks for the feedback I'll take a look at the accelerator tube although it is more a hold back stutter not an accelerating stutter. Huib I'll probably pay you a visit once we're all free again ;). In the mean time I'll enjoy driving it, always brings a smile to my face :D
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: Flaminia loopt onrustig bij constante snelheid boven 2500 toeren

Unread post by Bert Ewalds »

Als hij met iets choke wel soepel loopt lijkt het mij dat hij iets te arm loopt maar dat debrandstofpomp kennelijk wel genoeg opbrengst heeft. Anders lukte die truc met de choke niet.
Is er bij het weer in elkaar zetten van de carburateur gekeken of het vlotter nivo juist is?
Dit regelt de mengsel afstelling, te laag is te arm, te hoog te rijk
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Re: Flaminia loopt onrustig bij constante snelheid boven 2500 toeren

Unread post by ahvanderlaan »

Ik zal het eens navragen, ik zie dat het brandstof niveau niveau 18mm moet zijn, maar ik heb geen idee hoe je het kan controleren, in de handleiding hebben ze er een apart apparaatje voor geloof ik. In ieder geval iets om in de gaten te houden.
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: Flaminia loopt onrustig bij constante snelheid boven 2500 toeren

Unread post by Bert Ewalds »

Bij de simpele Solex carburateurs deden ze het als volgt
Bron werkplaats handboek Saab 93 en 96 tweetakt
Contact aan en elektrische benzinepomp laten lopen tot hij stopt
Contact uit en deksel van de carburateur schroeven
Met schuifmaat afstand vanaf de rand tot vloeistof oppervlak meten
marnix
Posts: 53
Joined: 15 Dec 2015, 21:29

Re: Flaminia loopt onrustig bij constante snelheid boven 2500 toeren

Unread post by marnix »

Ik zou er nog niet zo zeker van zijn dat met de choke een beetje uit het mensgsel rijker wordt. Ik veronderstel dat je de choke niet echt helemaal opentrekt, maar net maar een klein beetje. Ik zou de carburator van de Flaminia eens terug moeten gaan bekijken, maar de choke geeft niet alleen maar meer brandstof, maar vooral ook meer lucht. Somige chokes geven alleen maar extra brandstof als de choke helemaal openstaat, en bij minder open praktisch alleen meer lucht (equivalent met wat meer "gas" geven (in dit geval dus meer lucht). Weerom, ik zou eerst weer eens naar de Flaminia carburator moeten kijken, in dit geval naar de choke. Haal de bougies er eens uit, en kijk naar de verbrandingskleur er op: juist is "koffie-met-melk" kleur. Zwart is te rijk. Wit (lichtgrijs) is te arm.

Vlotter niveau is MINIMUM 18mm (spec is 16-18) (minimum, omdat het vlotter niveau gemeten wordt van de bovenrand, dus 18 mm is het laagste niveau). Een fout vlotter niveau (of eventueel een defecte vlotterklep) kan inderdaad grote consequenties hebben op het mengsel.

Ik maak mij minder zorgen over te weinig benzine druk maar integendeel, over TEVEEL. Solex carburators vragen geen hoge druk, wel veel debiet. Ik meen mij te herinneren dat de Flaminia zo een FISPA filter/fuel pressure regulator heeft, waarmee de benzinedruk correct kan ingesteld worden. Corrcte benzinedruk voor de Solex Flaminia carburators is (ongeveer) 0,3bar. Benzine pomp geeft meestal een stuk meer, dus de regulator goed instellen is belangrijk.

Zoals gezegd, een carburator reviseren is meer dan alleen maar een setjes nieuwe membramen zetten. Er wordt langs alle kanten geschreven "gereviseerd" of (nog erger) "revisionata". Als ik zo een carburators in handen krijg om ze grondig in orde te maken dan is mijn indruk vaak dat ze er erger aan toe zijn na de tussenkomst van de "experts" dan ze daarvoor waren. Ik heb er zelfs al gezien die domweg verkeerd terug in mekaar gestoken waren. Er zijn zeer weinig mensen (of firmas) die ECHT carburators grondig in orde kunnen zetten, zeker van een weinig voorkomend type als de Flaminia carburators).

Ik ga mij er niet aan wagen om op afstand een diagnose te stellen. Carburators "op afstand" diagnosticeren is vrijwel onmogelijk. Vaak weet ik ook niet wat er echt mis was als ik een carburator in orde breng: gewoon alles juist zetten volgens fabriek specs, en het ding werkt gewoon. Zoniet werkt het ding meestal gewoon niet zoals het hoort. Het is een beetje alles of niets. ALLES moet juist staan.
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Re: Flaminia loopt onrustig bij constante snelheid boven 2500 toeren

Unread post by ahvanderlaan »

Om het verhaal compleet te maken, de carburateur is er weer vanaf en de emulsion tube holder is gebroken. Dat was al eerder, toen is hij gelijmd, maar toch weer gebroken. Of dit ook het genoemde stotter probleem veroorzaakt weet ik niet, maar dit zal in ieder geval opgelost moeten gaan worden, want er was waarschijnlijk hierdoor ook een bougie kapot. Ik geloof niet dat ze op het internet te vinden zijn :? , dus als iemand er nog een weet te liggen geef maar door. De carburateur is een Solex 40 PAAI. Mochten er ontwikkelingen zijn dan vul ik weer aan.

Groet, Ton
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Re: Flaminia loopt onrustig bij constante snelheid boven 2500 toeren

Unread post by ahvanderlaan »

Blijkbaar zijn de emulsion tube holders van deze carburateur niet meer te vinden :? . Gelukkig heb ik een vriendje die instrument maker is en die heeft er 2 perfect nagemaakt. De gebroken emulsion tube holder is vervangen, kleppen zijn gesteld en boegies zijn vervangen en ik moet zeggen nu loopt de motor zoals hij nog neeit heeft gelopen. Nog wel heel klein beetje het schokkerige, maar het is nagenoeg weg :)
Attachments
emulsion tube holders.jpg
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”