Olie damp afvoer

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Olie damp afvoer

Unread post by Sikmans »

Hallo!
Op het internet zag ik onderstaande foto.

De slang van de olievuldop naar het luchtfilter is niet meer helemaal fris bij mij. Is het een idee om deze af te doppen, en een los filter als 'breather' te plaatsen? Hoe minder vervuilde lucht door de carb's komt hoe beter het is lijkt mij.
Of zie ik iets over het hoofd, waardoor ik dat beter origineel kan laten?

Image
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Olie damp afvoer

Unread post by Huib »

Ik vermoed dat het een latere Berlina GT is

Voor het eerst dat ik zo'n filtertje zie.

De eerste Fulvia's hadden een kleiner en lager geplaatst vulpotje met een buis die recht naar beneden richting straat ging. Ik schat dat het in 1965 is veranderd. De damp terug het filter in is een slechte zaak als er veel damp is. Eigenlijk is dat een symptoom van gare motor dus meer indicatie voor revisie dan een filtertje.

Veel spannender is the pubic hair of the iron lady. Dat is de staalwol in het potje. Dat is intussen geroest en gaat je motor in. In latere Fulvia's zat de staalwol er niet meer in. Ipv daarvan plaatste Lancia een koperen spiraal in de aansluiting voor de slang. Als jij nog staalwol hebt dan die onverwijld vervangen.

Ander punt is het membraan van het kachelkraantje. Dat zwelt in de loop der jaren waardoor het kraantje niet meer vol open gaat en het neiging tot scheuren krijgt. In dat geval loopt je koelwater naar de straat.
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Re: Olie damp afvoer

Unread post by Sikmans »

Ah, dat staalwol of koperen spiraal is de olieafscheider?
Daar ga ik eens snel naar kijken, net als het kraantje. Bedankt voor de tips!

Conclusie is wel dat het niet verstandig is om de oliedamp slang af te koppelen en alleen een filter te plaatsen. Iemand binnen mijn Alfa 166 club, had er ook een goede uitleg over die ik graag met jullie wil delen:

Ik ben voorstander van een goede carterontluchting.
Omdat carterdampen juist voor jezelf, ook bij relatief lage concentraties, heel erg giftig zijn. Die wil je niet inademen.
Een slecht werkende carterventilatie die verstopt zit, kan voor serieuze problemen zorgen. Zorg dus dat die goed schoon is. Vaak bij Lancia ziet er ergens nog een koperen zeefje verstopt.
Je kunt een carterventilatie altijd nog verbeteren, met een serieus goede oil catch can of olieafscheider. Dat werkt perfect om je inlaattraject relatief heel schoon te houden. Zomaar je carterontluchting in de openlucht laten eindigen, KAN, helemaal afhankelijk van de motor en de constructie van de carterontluchting, heel verkeerd uitpakken. Als je dat al doet, dan moet je op plekken zoals het oliepeilstok gat, de carterdrukken gaan meten. En dat dan zowel op verschillende toerentallen en belastingen.
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”