Solex C35 PHH (E1?)

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by Sikmans »

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht op het forum. Wij zijn sinds een paar weken de trotse eigenaar van een Fulvia Berlina 1300 uit '72.
Voor de liefhebbers een foto hier onder :)

Image

Ik ben mij voor het eerst bezig gaan houden met de carburateurs. Hij loopt stationair te hoog en blijft te lang in toeren hangen. Dus eerst de boel maar eens openmaken en checken op lekkage, valse lucht, sproeiers, acceleratiepomp etc.
Het eerste probleem waar ik tegenaan liep waren de mengselschroeven. Deze horen blijkbaar niet op de PHH maar op een ADHHE. Ik heb ze alle 4 toch maar vervangen, aangezien de o-ringen niet meer fris waren. Maar er blijkt dus wel dat er aan 'geknoeid' is.

Nu heb ik de carb's eraf gehaald om alles schoon te maken en te checken. Ik wil alle pakkingen, o-ringen, membranen etc. vervangen.
Maar nu..... snap ik niet of ik hier nu een Solex C35 PHH voor mij heb of een C35 PHH-E1. Op rechter staat namelijk E1, en op de linker alleen PHH. Nu is er nog iets geks, er zitten 2 verschillende membranen in (zie foto) :roll:

Image
Image

Heeft iemand een tip welke membranen ik het beste kan kopen om ze te vervangen? Ik neig naar die zonder naald. En misschien kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de PHH en de PHH-E1 is?

Alvast bedankt!
Groet,
Martijn
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
marnix
Posts: 53
Joined: 15 Dec 2015, 21:29

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by marnix »

Dag Martijn

1. "Maar nu..... snap ik niet of ik hier nu een Solex C35 PHH voor mij heb of een C35 PHH-E1. Op rechter staat namelijk E1, en op de linker alleen PHH"

Komt nog wel eens voor. De E 1 is er in geslagen met een "punch". Op de ene is dat uitgevoerd, op de andere is men het vergeten, maar het is wel degelijk ook een E 1. (Ik beeld mij altijd in dat het een oud mannetje was in de Solex fabriek die dat moest inkloppen als de carburator af was, maar al wel eens indommelde en vergat om er een te markeren... of koffie gaan drinken was)

2. "Deze horen blijkbaar niet op de PHH maar op een ADHHE. Ik heb ze alle 4 toch maar vervangen, aangezien de o-ringen niet meer fris waren. Maar er blijkt dus wel dat er aan 'geknoeid' is."

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het de "verkeerde" waren, en waar die vandaan komen? De E 1 regelvijzen zijn fundamenteel anders dan die van een gewone PHH, dus het is mij niet zo duidelijk met wat je ze vervangen hebt, en waar je daar aan geraakt bent (de E 1 vijzen zijn van die met een lange dunne pin aan het uiteinde). De O-ringen zijn inderdaad meestal wel "niet fris" meer.

3. "Heeft iemand een tip welke membranen ik het beste kan kopen om ze te vervangen? Ik neig naar die zonder naald."

De oorspronkelijke waren deze MET pin (de pin past in de opening van het pomp lichaam). Ik heb er nogal wat van liggen. Je vervangt ze best beide, want het membraam wordt stijf of zelfs hard na een tijdje, en dan werkt de pomp niet meer behoorlijk (het veertje dat het membraam terug moet duwen is heel licht, en als het membraam te stijf geworden is dan komt het niet meer goed terug).

4. De PHH E 1 is een ontwikkeling die Solex op het einde van de Fulvia Berlinas gedaan heeft om carburators te hebben die wat minder schadelijke uitlaatgassen te veroorzaken, en die werden gemonteerd op Fulvias voor export naar bepaalde Europese landen waar toen strengere normen ingevoerd werden (ik denk Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, misschien nog ergens een land waar ik niet op kom). Ze werden afgeleid van het originele ontwerp van de PHH maar zijn toch redelijk anders uitgevoerd, alhoewel het basis idee van de werking vrijwel hetzelfde is. Als ze goed in orde zijn werken ze even goed (of even slecht?) als de gewone. Ze hebben weinig voordelen tegenover de gewone PHH, en hebben ook zowat dezelfde zwakheden als bij de gewone PHH. Ze zijn eigenlijk vrij zeldzaam, en sommige onderdelen zijn verdomd moeilijk te vinden. Ik heb onlangs een set gerestaureerd, en er was nogal wat werk aan om ze helemaal in orde te krijgen

Hopelijk is dat een beetje de antwoorden die je zocht.

Marnix
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by Sikmans »

Hoi Marnix,

Allereerst bedankt voor je goede uitleg! Daar zijn dit soort fora toch handig voor, kennis delen!
(Ik beeld mij altijd in dat het een oud mannetje was in de Solex fabriek die dat moest inkloppen als de carburator af was, maar al wel eens indommelde en vergat om er een te markeren... of koffie gaan drinken was)
1. Haha, dat zie ik ook zo voor me gebeuren :lol:
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het de "verkeerde" waren, en waar die vandaan komen? De E 1 regelvijzen zijn fundamenteel anders dan die van een gewone PHH, dus het is mij niet zo duidelijk met wat je ze vervangen hebt, en waar je daar aan geraakt bent (de E 1 vijzen zijn van die met een lange dunne pin aan het uiteinde)
2. Nou, daar ging ik meer van uit. Ik kon op geen enkele tekening van de PHH die 'buisjes' vinden waar die dunne naald ingaat. Alleen maar bij de ADDHE. Ik heb op Ebay daarom ook 4 mengselschroeven gekocht (alszijnde ADHHE). Deze paste dus precies.

Image
Image
De oorspronkelijke waren deze MET pin (de pin past in de opening van het pomp lichaam).
3. Klopt helemaal, dat had ik ook gezien. Dat pleit inderdaad voor het membraan mét pin. Ik vraag mij alleen nog af waarom er teveel gaten zitten in het membraan wat er nu in zit? 6 lijkt mij voldoende.

Image



Bedankt voor de info!!
Groet,
Martijn
Last edited by Sikmans on 12 Jun 2020, 08:36, edited 1 time in total.
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
marnix
Posts: 53
Joined: 15 Dec 2015, 21:29

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by marnix »

"Nou, daar ging ik meer van uit. Ik kon op geen enkele tekening van de PHH die 'buisjes' vinden waar die dunne naald ingaat. Alleen maar bij de ADDHE. Ik heb op Ebay daarom ook 4 mengselschroeven gekocht (als zijnde ADHHE). Deze paste dus precies."

OK. Weet niet of je de "parts catalog" voor Fulvia S2 hebt (zo niet, meteen aanschaffen op CD of als pdf, is zowat het belangrijkste document voor de Fulvia, het is dat wat ik bijna dagelijks gebruik). Op de carburator afbeelding daarin staat eigenlijk een E - 2 (niet voor de Berlina), maar - als je heel goed kijkt - zal je zien dat daar dus ook die messing busjes staan. Dat was integraal onderdeel van het carburator lichaam (toch bij de PHH E1 en E2), dus je moet niet zoeken naar een apart onderdeel daarvoor.
En - bedankt voor de info eigenlijk - ik wist niet dat die mengselvijzen van de E 1 en E 2 dezelfde zijn als die voor de C40 ADHHE, en dat die verkrijgbaar zijn op Ebay - ik ken wel die Italiaanse leverancier :) De mengselvijzen in de foto zijn inderdaad zoals in de E 1.

"Klopt helemaal, dat had ik ook gezien. Dat pleit inderdaad voor het membraan mét pin. Ik vraag mij alleen nog af waarom er teveel gaten zitten in het membraan wat er nu in zit? 6 lijkt mij voldoende."

de link naar die laatste foto werkt niet. Maar ik denk dat je dat extra gat bedoeld, dat wat opzij zit? Ik weet ook niet waarom. Ik kan mij enkel indenken dat ze een membraam oorspronkelijk van een ander type "geleend" hebben, en dat het voor dat ander type misschien wel een functie heeft. Het was wel op de E 1 oorspronkelijk al zo, en het extra gat zit niet in de weg.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by Huib »

Wat ik altijd als eerste controleer is of de steun onder het luchtfilterhuis nog goed vast zit. Als die niet goed zit hangen de carburateurs aan het rubber. Dan ga je het niet winnen. Onder zit de steun vast met een soort van rubber tule in de steun, een busje en twee speciale ringen met opstaande rand.

Vaak is de tule intussen vervangen door een tule van rubber dat niet tegen olie kan.

Testen is simpel. Pak het luchtfilter bij de tuit en beweeg op en neer. Indien de carburateurs ook maar 1 mm bewegen t.o.v. de motor dan is de steun niet goed.
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by Sikmans »

Hallo Huib!

Leuk je hier ook tegen te komen :)

De steun zat nog degelijk vast, en geen scheuren bij het rubber van de inlaat.
Wel is inderdaad het rubber thule door olie zo goed als vergaan. Overigens kan je de steun ook goed vast zetten zonder rubber.

Verstandig om er wel een nieuw rubber in te plaatsen? Ik snap de functie niet helemaal namelijk.
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by Sikmans »

OK. Weet niet of je de "parts catalog" voor Fulvia S2 hebt (zo niet, meteen aanschaffen op CD of als pdf, is zowat het belangrijkste document voor de Fulvia, het is dat wat ik bijna dagelijks gebruik). Op de carburator afbeelding daarin staat eigenlijk een E - 2 (niet voor de Berlina), maar - als je heel goed kijkt - zal je zien dat daar dus ook die messing busjes staan. Dat was integraal onderdeel van het carburator lichaam (toch bij de PHH E1 en E2), dus je moet niet zoeken naar een apart onderdeel daarvoor.
En - bedankt voor de info eigenlijk - ik wist niet dat die mengselvijzen van de E 1 en E 2 dezelfde zijn als die voor de C40 ADHHE, en dat die verkrijgbaar zijn op Ebay - ik ken wel die Italiaanse leverancier :) De mengselvijzen in de foto zijn inderdaad zoals in de E 1.
Ik heb wel de onderdelen catalogus '70 Fulvia 818, maar daar kan ik het nog niet vinden. Zodra ik weer op het werk ben kan ik alles netjes uitprinten, da's handiger dan digitaal. Die Italiaanse leverancier is inderdaad top! Nu een pakkingset besteld en de juiste membranen!
de link naar die laatste foto werkt niet. Maar ik denk dat je dat extra gat bedoeld, dat wat opzij zit? Ik weet ook niet waarom. Ik kan mij enkel indenken dat ze een membraam oorspronkelijk van een ander type "geleend" hebben, en dat het voor dat ander type misschien wel een functie heeft. Het was wel op de E 1 oorspronkelijk al zo, en het extra gat zit niet in de weg.
Misschien werkt de link nu? Maar je snapt inderdaad de gaten die ik bedoel. Maar ze zitten niet in de weg inderdaad, ze zullen het wel van de plank hebben gepakt destijds.
Op deze foto is het inderdaad wel goed te zien!

Image
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by Huib »

Sikmans wrote: 12 Jun 2020, 08:09 Hallo Huib!

Leuk je hier ook tegen te komen :)

De steun zat nog degelijk vast, en geen scheuren bij het rubber van de inlaat.
Wel is inderdaad het rubber thule door olie zo goed als vergaan. Overigens kan je de steun ook goed vast zetten zonder rubber.

Verstandig om er wel een nieuw rubber in te plaatsen? Ik snap de functie niet helemaal namelijk.
Ik kan er ook niet echt een verstandig woord over zeggen behalve dan dat Lancia het met rubber monteerde van de eerste met zo'n luchtfilter (de 2C uit 1964) tot en met de laatste (coupé 1.3S van 1976).
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by Sikmans »

Het zal wel iets te maken hebben met het al dan niet overbrengen van trillingen o.i.d.
Laat ik maar niet eigenwijs zijn en opzoek gaan naar een rubber. Wellicht eentje die wel tegen olie en benzine bestand is 8-)

Toch vreemd dat autofabrikanten niet alle rubbers (en slangen!) van oliebestendige kwaliteit monteren onder de motorkap. Ook niet in recentere auto's waardoor het wachten is op scheurende rubberen onderdelen!
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
marnix
Posts: 53
Joined: 15 Dec 2015, 21:29

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by marnix »

"Het zal wel iets te maken hebben met het al dan niet overbrengen van trillingen o.i.d."

Hier kan ik wel op antwoorden. Het is inderdaad de bedoeling van trillingen weg te dempen (cfr. het concept silent blocks elders). De carburators (vooral dan het vlotter systeem) zijn zeer gevoelig aan motor vibraties, wat dan onder meer het vlotterpeil kan verstoren (het vlotterpeil is een zeer belangrijk element, wordt vaak onderschat). Vandaar dat de carburators van begin- tot eindpunt door rubber van trillingen geïsoleerd opgehangen worden. Die rubber ring in de steun van het filterhuis is DE isolatie aan de ingang.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”