Solex C35 PHH (E1?)

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
marnix
Posts: 53
Joined: 15 Dec 2015, 21:29

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by marnix »

Huib heeft hele ophanging van die steun van het filter huis opnieuw laten maken (bout, ringen, rubber). Ik weet niet of hij die als losse stukken verkoopt.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by Huib »

Ik denk dat de fabriek wel tules plaatste die bestand zijn tegen olie. Dan kan ik me toch nog wel voorstellen dat door de plaats (temperatuur, olie morsen, trillen) de levensduur niet in de tientallen jaren gaat zijn. De garagist vervangt dan de tule met een uit een assortimentsdoos van 50 euro. De hobbyist heeft een assortimentsdoos van 5 euro.

Ik denk dat Marnix gelijk heeft. Tegen het trillen. Onderschat de schadelijke effcten van trillen niet. Wij zijn bezig met het herstellen van een coupe die 40.000 km heeft gereden met een afgebroken boutje in de binnenste homokineet. Bij het ronddraaien werd de motor ieder keer iets opgetild. De omtrek van de 165R14 band is 1895 mm, afgerond 2 meter. Na 40.000 km zijn er dus 20.000.000 (twintig miljoen) klappen uitgedeeld met een "hamer".

Het rubber tussen de bovenste draag arm en de bladveer was rechts (de probleemkant) nog maar 1 cm hoog ipv een cm of 7 à 8. Puntlassen in de carrosserie waren losgegaan. Links hing de neus 11 mm te laag en rechts 5 mm. Er zitten intussen al weer 90 las-uren in. Ik had hem 15 jaar geleden gerestaureerd. Na een paar jaar met bovenmatige trilling kan ik opnieuw beginnen.

Marnix en ik hadden het onlangs over de functie van de ventieltjes in de uitgang van de acceleratiepomp. Per kanaal zit er achter in een verticaal kanaaltje met daar in een stalen kogeltje en daar op een gewichtje. De acceleratiepomp is volgens het balg principe dus dan verwacht je een ventiel aan in en uitgang. Maar waarom het gewichtje? De ruitensproeier pomp op de 1ste serie is een handpompje ook volgens het balgprincipe. Daar zitten enkel kogeltjes in de klepjes. Het zou goed kunnen dat het gewichtje er zit om bij microbewegingen van het asje van de vlinderkleppen geen extra benzine in te pompen. Die microbewegingen komen dan niet van je voet maar van de trillingen van motor of anderszins. Als je je rubbertjes niet op orde hebt kunnen microbewegingen zomaar millibewegingen worden. Met meer schade en of meer benzineverbruik. Ik filosofeer maar wat.

Zowel Marnix als ik rijden normaal 15 km per liter met onze coupé Rallye 1.3 zonder S. Die van mij verbruikt nu 1 op 12. Er zijn inderdaad wat trillingen op te lossen. Ik ben benieuwd.

Je hebt hogere wiskunde en hogere Lanciakunde. Bij het laatste gaat het om de micrometers. Als we remmen in orde maken voor Lancisti die hun remmen graag totaal perfect willen hebben dan beginnen we met het slingeren van de schijf. Die mag van ons niet meer slingeren dan 30 micron. Dat zijn soms hele stevige klussen.
User avatar
Sikmans
Posts: 22
Joined: 09 Jun 2020, 14:00
Location: Boxmeer

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by Sikmans »

Dit is een heel epistel, waar ik wel in mee kan gaan. Ik geloof best dat trillingen grote problemen kunnen veroorzaken op termijn.

Wat Marnix ook zei, mbt de vlotterkamer, klinkt logisch.
Die Italianen hebben het waarschijnlijk zo bedacht!

Dus een rubber ga ik er zeker in maken.

@Huib: heb jij nog een passend rubber te koop? Anders ga ik zelf wat fabriceren.
----------------------------------------------------------------------------------------
Lancia Fulvia Berlina 1300 '72 *** Alfa 166 2.4JTD '06 *** Yamaha XT660R '11
----------------------------------------------------------------------------------------
Koos
Posts: 635
Joined: 21 Dec 2008, 23:32

Re: Solex C35 PHH (E1?)

Unread post by Koos »

mocht het met de carburateurs niet lukken ,
heb ik voor de berliner een 302 1x nw en 1x goed liggen
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”