Stationair te hoog bij warme motor

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
BeQuietAndDrive
Posts: 13
Joined: 19 Feb 2020, 22:57

Stationair te hoog bij warme motor

Unread post by BeQuietAndDrive »

Ik ga gewoon even door met vragen stellen :)

Tot voor kort liep de motor van mijn 1.3 Fulvia coupe prima. Bij de laatste twee ritjes, bij duidelijk warmer weer (weet niet of dat er mee te maken heeft) heb ik steeds hetzelfde probleem gehad: het stationair toerental bij warme motor is veel te hoog. Koud is alles in orde en loopt de boel prima.

Warm: stel je rijdt 2000 toeren en trapt de koppeling in, dan schiet hij soms naar 3000 toeren. Als je stopt en even neutraal laat draaien, dan zakt het wel weer naar ca 1800 toeren maar meer niet. Even een half uurtje uitzetten en weer starten, dan is het weer goed.

Dit alles rijdt ook voor geen meter natuurlijk, de gasrespons is allemaal wat horkerig nu. Enig idee?
Huib
Site Admin
Posts: 1784
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Stationair te hoog bij warme motor

Unread post by Huib »

Waar ze allemaal last van krijgen na verloop van decennia is dat de plastic lager bussen van de pedalen gaan klemmen bij warm weer. De plastics van toen waren niet zo stabiel als bijvoorbeeld het huidige POM.

Opname van vocht, vuil en dan thermische uitzetting zorgen er voor dat het pedaal vast komt te zitten. Het gaspedaal heeft het kleinste terug trek veertje en is het eerst aan de beurt.

Je kunt eens proberen of je met je voet onder het pedaal het pedaal terug kunt trekken. Als dat zo is dan zou ik eerst naar dat plastic busje kijken.
BeQuietAndDrive
Posts: 13
Joined: 19 Feb 2020, 22:57

Re: Stationair te hoog bij warme motor

Unread post by BeQuietAndDrive »

Goed punt, helemaal niet aan gedacht. Ga ik eerst proberen, dank!
jan freie
Posts: 270
Joined: 23 Dec 2008, 11:18

Re: Stationair te hoog bij warme motor

Unread post by jan freie »

Inderdaad, bij mijn Flavia zaliger ontstond hetzelfde issue bij warm weer. Een haperend gaspedaal, met als gevolg het terug duwen van het gas met de hand of de tenen.
Kijk, dat soort herinneringen blijven je bij. ... ;)
Jan Freie


Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
Hein Reedijk
Posts: 166
Joined: 21 Dec 2008, 20:00

Re: Stationair te hoog bij warme motor

Unread post by Hein Reedijk »

Ik heb nu ook last van een stroef werkend koppelingspedaal. Vooral als het warm is (zoals nu). Rijdt vervelend. De kunststof bussen zal ik dus moeten vervangen. Als ik Huib goed heb begrepen is POM een goed materiaal. Ik vrees wel dat ik de hele stuurkolom er uit moet halen voor het vervangen van die bussen. Is dat juist? Ik zal met een trekker het koppelingspedaal er af moeten trekken. Daar is ruimte voor nodig... Of kan het toch met de stuurkolom op zijn plaats?
Huib
Site Admin
Posts: 1784
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Stationair te hoog bij warme motor

Unread post by Huib »

Stuurkolom er uit vrees ik. Stuurkolom is een aluminium kunstwerk. Is best een lastige klus, zeker als je de stuurkolom niet wilt beschadigen.
Hein Reedijk
Posts: 166
Joined: 21 Dec 2008, 20:00

Re: Stationair te hoog bij warme motor

Unread post by Hein Reedijk »

Ondertussen aan het oefenen geslagen op een oude stuurkolom van een eerder type. Het is inderdaad een klus om het pedaal van zijn as te trekken. Wel gelukt. Ik heb nu de maten van de bussen. 14x30x28mm. POM-staf gebruiken van 30mm buitendiameter? Er moet dan een gat in van 14mm. Moet ik door iemand laten doen met een draaibank.
Last edited by Hein Reedijk on 26 Aug 2020, 16:08, edited 2 times in total.
Huib
Site Admin
Posts: 1784
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Stationair te hoog bij warme motor

Unread post by Huib »

En de asjes flink polijsten.
Hein Reedijk
Posts: 166
Joined: 21 Dec 2008, 20:00

Re: Stationair te hoog bij warme motor

Unread post by Hein Reedijk »

Vier bussen laten draaien (op een CNC-machine), plus één voor het gaspedaal. Firma Smit in Abcoude. Zeer geschikte lui die er lol in hebben. Na één dag klaar! Kijk toch eens hoe fraai (foto). Ze lopen zeer soepel op de as. Ter vergelijk op de foto een oude bus. Zaterdag ga ik de nieuwe monteren.
Attachments
Bussen voor koppelings- gas- en rempedaal.jpg
Last edited by Hein Reedijk on 27 Aug 2020, 18:04, edited 1 time in total.
Huib
Site Admin
Posts: 1784
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Stationair te hoog bij warme motor

Unread post by Huib »

De echten staan allemaal te glimmen als ze weer wat moois gemaakt hebben. Ziet er goed uit Hein. Je hebt straks een nieuwe auto als de pedalen zonder weerstand bewegen
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”