Uitlijnen Fulvia Coupe

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
BeQuietAndDrive
Posts: 13
Joined: 19 Feb 2020, 22:57

Uitlijnen Fulvia Coupe

Unread post by BeQuietAndDrive »

Ik wil mijn Fulvia Coupe laten voorzien van nieuwe banden en dan gelijk laten uitlijnen. Betreft 1.3S van de 2e serie. In de repairshop manuaal staan uitlijnwaardes. Kan ik deze laten aanhouden door de uitlijnen, of zijn er inmiddels inzichten beschikbaar vanuit de kenners hier, om van deze waarden af te wijken?

Dank!
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Uitlijnen Fulvia Coupe

Unread post by Huib »

Die waarden zijn goed. Let op, het zijn millimeters gemeten op 14" velgen.
Omdat in de loop der jaren wildgroei is ontstaan wat betreft de velg diameter is men overgegaan op graden en boogminuten.

Als je het omrekent kom je op 10 tot 30 minuten uitspoor. Dat is makkelijk. 1 tot 3 mm uitspoor op 14 " velgen komt overeen met 10 tot 30 minuten. Dat kan ik zelfs onthouden.

Uitspoor wordt aangegeven met het minteken -.
De sporing is dus - 5 tot - 15 minuten per wiel.

Caster en camber kun je niet afstellen. Het is wel belangrijk dat het in orde is.
BeQuietAndDrive
Posts: 13
Joined: 19 Feb 2020, 22:57

Re: Uitlijnen Fulvia Coupe

Unread post by BeQuietAndDrive »

Super, dank!
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Uitlijnen Fulvia Coupe

Unread post by Huib »

Graag gedaan.

Nog een advies. Blijf er bij staan. Bij die computer gestuurde uitlijn apparaten heeft men de neiging om af te stellen door alles wat in het rood staat op groen te draaien.

De wiskundige achtergrond ontbreekt. Dat geeft verder niets. De wereld zit zo in elkaar tegenwoordig. De Fulvia zit echter hoogst waarschijnlijk niet in de computer. Als hij er in zit dan is er meer dan 50% kans dat hij er verkeerd in zit. Je kunt dus niet af regelen op rood of groen.

Het hele rood en groen gebeuren vergeten en sporing af regelen op -5 tot -10 minuten per wiel.

Als je een print out laat maken en die hier op het forum plaatst bekijk ik hem.

Het heeft geen zin om uit te lijnen als er speling zit op rubbers, fusee en stuurkogels, hulpstuurhuis en andere onderdelen van ophanging en besturing.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”