Vervangen subframe Fulvia Coupe S3

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Casarca
Posts: 5
Joined: 23 Jan 2020, 15:44

Vervangen subframe Fulvia Coupe S3

Unread post by Casarca »

Beste Lancia vrienden,

Ik heb 2 jaar geleden een Fulvia Coupe serie 3 aangeschaft. Een beetje hals over kop, achteraf gezien.
Mijn vader had in zijn jeugd ook een aantal Fulvias gehad en ben altijd verliefd geweest op deze kleine bolide.

Spijtig genoeg kreeg ik deze niet door de keuring in België omdat er zichtbaar was gelast aan het subframe in het verleden.
Omdat ik reeds heel wat kosten had gedaan, heb ik besloten het subframe zelf te vervangen.
Ik heb een goed subframe aangeschaft bij Huib en ben nu bezig dit te vervangen.
Momenteel heb ik het geheel onder uit de wagen gehaald met behulp van de bekende methode.
Het oude subframe heb ik losgemaakt. Ik heb de schokdempers verwijderd.
Nu is mijn vraag of ik de onderste steunarm kan losmaken ter hoogte van de fuseekogel. Of dien ik eerst de spanning van de bladveer weg te nemen?
Indien ja, hoe doe ik dat indien het geheel reeds vanonder de wagen is gerold?

Zoals jullie zullen merken is dit alles behoorlijk nieuw voor mij. Ben blij dat ik reeds zo ver ben geraakt, maar wil niets verkeerd doen en beschadigen.

Alvast bedankt.

Steve.
Casarca
Posts: 5
Joined: 23 Jan 2020, 15:44

Re: Vervangen subframe Fulvia Coupe S3

Unread post by Casarca »

Ik heb ondertussen begrepen dat ik de spanning van de bladveer inderdaad eerst moet wegnemen alvorens de onderste draagarm los te koppelen.
Schijnbaar dient dit met een speciaal gereedschap gedaan te worden.
Kan iemand mij hier zulk een gereedschap lenen of helpen met de vervaardiging ervan?
Alvast bedankt.
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: Vervangen subframe Fulvia Coupe S3

Unread post by Bert Ewalds »

Zonder de spanning van de veer te nemen, krijg je de onderste fuseekogel never nooit los.
Kijk maar eens rustig naar de constructie dan zie je dat de veerspanning beide draagarmen helemaal naar beneden drukt.
Nadat je dus de moer zou hebben losgedraaid zou je de fuseekogel tegen de volle veerdruk uit de draagarm moeten persen.

Kortom die veerspanning moet er persé eerst af.

Hoe doe je dat?
De elegantste methode is het hulpstuk namaken dat Huib ooit ontworpen heeft, hier kun je de veer veilig mee opspannen, de draagarmen verwijderen
Zie foto veerspanner Flavia- Fulvia. De tekeningen staan ergens in de geschiedenis van dit forum ik dacht in 2016. mischien wil Huib ze er nog wel een keer er op zetten.
Het maken van dit hulpstuk vereist echter nogal wat laswerk en dat moet wel goed gebeuren.

Wanneer je het subfame hebt uitgebouwd kun je de volgende methode proberen, zij het met aanpassingen zie foto veeerspanner provisorisch.
Ik heb het er destijds mee gered.
Je ziet dat de veer aan het uiteinde toch nog aardig doorbuigt, maar je krijgt hem ver genoeg opgespannen om de fuseekogels los te krijgen.

Ik gebruikte destijds 2 draadeinden M-12, ik zou dat nu niet meer doen. Wat betreft belasting was het denk ik op de grens, en als zo'n bout het begeeft is de klap groot.

Dus moet je stevigere draaeinden gebruiken

Van de firma BGS is er een set om lagerbussen in te persen, drukplaten met spindels, de set kost ruim 260 Euro.
zie foto

Het is echter een professionele set en de onderdelen zijn als vervanging los te koop.
Op Amazon.de kun je de losse spindel met een draad M16X1,5 bestellen voor iets meer dan 12 euro, je hebt er wel 2 nodig. (foto BGS spindel)
Samen met twee stukken stevig kokerprofiel met 16 mm gaten, kun je de veer dan denk ik veilig ver genoeg opspannen om de fuseekogels te lossen en de draagarmen uit te bouwen.
Attachments
BGS spindel M16X1.5.jpg
BGS 1514.jpg
BGS 1514.jpg (18.12 KiB) Viewed 2515 times
Veerspanner-provisorisch LR.jpg
Veerspanner Flavia-Fulvia.jpg
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Vervangen subframe Fulvia Coupe S3

Unread post by Huib »

Steve,

Bert heeft helemaal gelijk. Bert plaatst een foto met het gereedschap wat ik ooit ontworpen heb. Dat gaat je mogelijk niet helpen want het wordt bevestigd op het subframe en dat wil je juist verwijderen.

Dat balkprofiel met draadeinden kan wel werken. Bert heeft een 1ste serie Flavia. Die heeft dacht ik 11 veerbladen. En je moet daar de balk aan de binnenkant van de torens plaatsen. Bij jouw 2e serie Fulvia coupe die 6 veerbladen heeft kun je hem aan de buitenkant plaatsen. En stevige draadeinden van staal met hoge treksterkte inclusief de moeten!!!

Nu heb je de schokbrekers al verwijderd. Daarmee is mogelijk de fusee te ver gezakt en hebben mogelijk de fusee kogels een knak gehad.

Ik vraag me af of je het wel zelf moet doen. Zonder studie van de ophanging en zonder inzicht hoe de krachten lopen is het gevaarlijk. Zeer gevaarlijk. Ook Bert zegt dat. Bert en ik geven jou vrijblijvend advies zonder enige vorm van aansprakelijkheid. Dat geldt ook voor ieder ander die jou op dit forum advies geeft.
Casarca
Posts: 5
Joined: 23 Jan 2020, 15:44

Re: Vervangen subframe Fulvia Coupe S3

Unread post by Casarca »

Ik heb het gereedschap vervaardigd met twee stalen kokerpofielen en 2 spindels van 16mm.
Het is gelukt om de bladveer voldoende op te spannen om de onderste fuseekogel te verwijderen.
Door de onderste draagarme volledige te verwijderen aan één kant, is het net gelukt om het oude subframe te verwijderen en het nieuwe subframe te bevestigen.
Nu nog even alle aandraaimomenten opzoeken...

Bedankt voor de tips, zonder dat was het niet gelukt.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Vervangen subframe Fulvia Coupe S3

Unread post by Huib »

Goed gedaan Steve. Complimenten.
Casarca
Posts: 5
Joined: 23 Jan 2020, 15:44

Re: Vervangen subframe Fulvia Coupe S3

Unread post by Casarca »

Ik heb gisteren de carrosserie terug op het subframe geplaats.
Dat is behoorlijk goed gelukt. Alles kwam mooi overeen, behalve vanvoor aan de bestuurderkant.
Daar is het gat van waar de bout in past een halve centimeter te veel naar voor, waardoor ik er de bout niet ingedraaid krijg.
Is er een truc om dit af te stellen?
Ik dacht om een spanriem tussen de A pilaar en het aansluitintspunt van de carrosserie te spannen om zo de halve centimeter te verschuiven.
Maar, wederom, liever toch even aan de experts vragen...

Alvast bedankt.
Steve.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Vervangen subframe Fulvia Coupe S3

Unread post by Huib »

Hangt er van af hoe je de auto op het subframe plaatst. Wij hebben speciaal gereedschap om de auto zo recht mogelijk op het subframe te laten zakken. Een soort van portaal met een lier. Wij noemen het de guillotine. Dat gaat meestal prima.

Welk gereedscahp gebruik je?
Casarca
Posts: 5
Joined: 23 Jan 2020, 15:44

Re: Vervangen subframe Fulvia Coupe S3

Unread post by Casarca »

Het is gelukt. Ik heb de andere punten losgemaakt en zo kreeg ik er voldoende speling op.

Ik heb de carrosserie op het subframe geplaatst met een elektrische takel op het plafond van mijn garage?.
Ging gemakkelijk alleen.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Vervangen subframe Fulvia Coupe S3

Unread post by Huib »

Dat is het. De andere punten lossen. Met een keer is makkelijker dan met de garage krik.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”