Richten Fulvia op richtbank

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
huub mertens
Posts: 1
Joined: 16 Dec 2019, 12:02

Richten Fulvia op richtbank

Unread post by huub mertens »

Kan iemand mij helpen aan de maten om de carrosserie van een Fulvia te richten op een richtbank ?
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: Richten Fulvia op richtbank

Unread post by Bert Ewalds »

https://1drv.ms/b/s!AlAfnvFzwKGZhm5UEQ41-vH7cvhk

Met deze link kun je de Fulvia Technical Datasheets downloaden.
De carrosseriematen staan ergens achterin, dacht pagina 163 blad n. DT-Fulv. 15/0010.
De subframe maten staan ergens verder naar voren
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Richten Fulvia op richtbank

Unread post by Huib »

Hier de maten uit het 1ste serie workshop manual.
Zie https://viva-lancia.com/specials/cd/fulvia-cd.php CD Fulvia_S1_3
Fulvia maten 1.jpg
Fulvia maten 2.jpg
Fulvia maten 3.jpg
Hieronder een Fulvietta bij ons op de Celette. Het is een goede zaak om de Fulvia op de Celette te checken. Niet alleen de bevestiginsgpunten voor het onderstel onder, maar ook bijvoorbeeld de cabine. Kruismetingen met meetlat en draadjes. Ruiten er in. In de deuren het gewicht van wat er normaal in op en aan de deur zit.
Fulvia op Celette.jpg
Let op op de gaten voor het subframe. Die moeten niet alleen op de juiste plaats zitten, ze moeten ook haaks zijn. Als de middellijn van het gat in het binnenscherm niet precies haaks is wordt de toren in een scheve stand gedwongen. De carrosserie is sterker dan het grote raam van het subframe.
Men is geneigd on uit te gaan van het subframe. Daarop de torens met dwarsbalken. Dat bevestig je dan aan de carrosserie. Die denkwijze en volgorde is niet correct. Eerst even de torens los bevestigen aan de carrosserie en 4 dimensionaal checken.

Torens weer eraf. Samen bouwen met dwarsbalken en wielophanging. Dat aan de carrosserie schroeven. Dan het grote raam er onder. Als je alles goed hebt gecheckt en nagemeten. dan kun je wel die twee torens met dwarsbalken op het grote raam schroeven. Motor en bak monteren en dan in zijn geheel onder de auto. Het gaat er maar om dat je er van uit gaat dat de gaten boven je referentie zijn en de rest toch wel redelijk op maat is.

De laatste jaren is bijna alles wat we onderhanden krijgen scheef en scheluw. Deels door oude niet correct gerepareerde schades. Deels door te lang doorrijden met slechte dorpels. Ik vermoed dat de scheef liggende motor ook nog bijdraagt.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Richten Fulvia op richtbank

Unread post by Huib »

Bert Ewalds wrote: 16 Dec 2019, 23:15 https://1drv.ms/b/s!AlAfnvFzwKGZhm5UEQ41-vH7cvhk

Met deze link kun je de Fulvia Technical Datasheets downloaden.
De carrosseriematen staan ergens achterin, dacht pagina 163 blad n. DT-Fulv. 15/0010.
De subframe maten staan ergens verder naar voren
Hallo Bert

Het heeft me vele duizenden euro's gekost om dit forum te converteren naar ondersteunde software en een nieuwe secure server. En het kost me nog steeds iedere maand best geld om de VPS (Virtual Private Server) en de forum software draaiende te houden. Ik zou het zeer op prijs stellen als je zou verwijzen naar de cd's met documentatie die hier op deze site te koop zijn.
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: Richten Fulvia op richtbank

Unread post by Bert Ewalds »

Sorry Huib,

Wilde alleen effe iemand helpen en die datasheets stonden toevallig toch in mijn one-drive account.
verwijder de link maar, ik kan dat niet.
Overigens, sinds een aantal weken kan ik in Windows 10 met de Microsoft browser Edge de site niet meer bereiken, hij blokkeert hem op een certificaatfout. Met google chrome lukt het nog wel
prettige feestdagen,

Bert
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Richten Fulvia op richtbank

Unread post by Huib »

Bert Ewalds wrote: 17 Dec 2019, 09:58 Sorry Huib,

Wilde alleen effe iemand helpen en die datasheets stonden toevallig toch in mijn one-drive account.
verwijder de link maar, ik kan dat niet.
Overigens, sinds een aantal weken kan ik in Windows 10 met de Microsoft browser Edge de site niet meer bereiken, hij blokkeert hem op een certificaatfout. Met google chrome lukt het nog wel
prettige feestdagen,

Bert
Geef niet Bert. Jij staat bekend als trouwe forum bezoeker die graag iemand helpt. Dan is het logisch dat jij mij er aan herinnert dat we even wat listiger moeten zijn met de kosten en de baten.

Dank je voor de tip over het certificaat. Eigenlijk moet ik alle code van de oude pagina's veranderen en dat is dagen werk. Nu proberen we met wat truukwerk https af te dwingen. Dan ligt er af en toe toch een bananenschil.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”