Aankoop Fulvia - waar op letten?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
paulz
Posts: 2
Joined: 01 May 2019, 19:46

Aankoop Fulvia - waar op letten?

Unread post by paulz »

Hoi allen,

Mijn naam is Paul, en ben sinds kort zeer geinteresseerd geraakt in de Lancia Fulvia coupe. Het zal de midlife crisis zijn... Ik ben op zoek naar een exemplaar wat geen uitgebreide restauratie (meer) nodig heeft, maar slechts het reguliere onderhoud. Ik wil de auto gebruiken voor zomerse ritten, in de winter zal hij de stalling in gaan.

Inmiddels heb ik me uitgebreid, via internet, georienteerd en ken dan ook de verschillen tussen de verschillende series en uitvoeringen - en ben redelijk op de hoogte wat er momenteel in Nederland en daarbuiten aangeboden wordt.

Binnenkort ga ik kijken naar een mooie Fulvia Series 2 (een goede Series 1 begint aardig onbetaalbaar te worden). Op de fotos en beschrijving ziet e.e.a. er goed uit, maar waar moet ik echt goed op letten? Zijn er specifieke aandachtspunten, valkuilen en dergelijke? Welke zaken moet ik controleren, mijden e.d. ?

Daarnaast een andere vraag. Ik heb zelf beperkte technische kennis (maar ben bereid te leren). Is de Fulvia geschikt als eerste oldtimer, of is het onderhoud hier veel te complex voor?

Alvast bedankt voor jullie expertise.

Groet, Paul.

PS: mocht er al een topic bestaan met een soortgelijke strekking, zouden jullie de link willen posten aub?
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Aankoop Fulvia - waar op letten?

Unread post by Huib »

Moeilijk te zeggen, Paul. De jongste is ook al meer dan 40 jaar oud. Zowel de carrosserie als de techniek is zeer high tech. Voor die tijd zeker.

Het in orde brengen is voor een beginner niet te doen. Niet alleen door gebrek aan kennis maar ook door gebrek aan gereedschappen.

Nou moet ik erbij zeggen dat wij in de werkplaats alleen de auto's zien waar van alles aan mankeert. Alles er ook Fulvia's worden gekocht waar niks aan mankeert zien we die niet in de werkplaats.

Succes.
ThomasW
Posts: 36
Joined: 10 Jul 2017, 10:43

Re: Aankoop Fulvia - waar op letten?

Unread post by ThomasW »

Hoi Paul,

Ik kan je een artikel van classic & sports car doorsturen over de techniek van de Fulvia en waar op te letten. 4 pagina's lang en zeker voor iemand die nog niet zo bekend is met de Fulvia is het waardevolle informatie.

Mijn auto staat in de buurt van Utrecht/Woerden. Mocht je het interessant vinden mag je altijd een keer van dichtbij komen kijken. Ik kocht hem 2 jaar geleden, weliswaar met goede kennis van autotechniek en veel sleutelervaring heb ik geen miskoop gedaan. Echter is er met een ongerestaureerde auto van 45 jaar of ouder altijd meer aan de hand dan je kan zien op het eerste oog. Je moet bereid zijn dit allemaal te willen tackelen, wil je je Fulvia in goede staat houden.

Als je interesse hebt, stuur me even een PM met je emailadres.

Thomas
FulviaRob
Posts: 40
Joined: 18 Sep 2016, 11:04

Re: Aankoop Fulvia - waar op letten?

Unread post by FulviaRob »

In eerste instantie zag de Fulvia 1.2 uit '67 er zeer goed uit. Inmiddels gedaan:
- motor revisie ivm met o.a. kantelde zuiger (wat Huib al meteen hoorde toen ik ik een keer bij hem langs kwam)
- koprevisie ivm hoog olieverbruik (seals klepgeleiders)
- wiellagers vervangen
- versnellingsbak lekkage, meteen ook maar de koppelingsvoering vervangen
- hoofdremcylinder
- Electronische onsteking (123)
- Startmotor met name de bendix is schaars voor de eerste serie, gelukkig heb ik een nieuwe kunnen vinden en de startmotor kunnen reviseren.

zal vast wel iets vergeten zijn, kortom hou er rekening mee met behoorlijk wat kosten (plus gereedschap indien je het zelf doet) om de Lancia rijdend te houden.
Garage's met kennis zijn schaars, waren er vroeger al niet en nu al helemaal niet. (Huib in Bavel is een uitzondering)

Ben nu bezig met de solex caburateurs, dit zijn op de 1.2 hele vroege C32. Bij een er van (die van cylinder 3 en 4) heb ik speling op het gasklepasje.
Dit type carburateur heeft geen omloopschroef om dit evt te kunnen compenseren.
Wil ik de Fulvia origineel houden dan zullen er busje in moeten komen o.i.d.

Kortom er is altijd wel wat om de Fulvia in goede conditie te houden.
paulz
Posts: 2
Joined: 01 May 2019, 19:46

Re: Aankoop Fulvia - waar op letten?

Unread post by paulz »

Poeh, jullie maken me wel een beetje bang eerlijk gezegd....
Gelukkig is Bavel niet ver weg (ik woon in Tilburg).
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Aankoop Fulvia - waar op letten?

Unread post by Huib »

Bang maken? Nee hoor. Het is simpelweg een kwestie van strak organiseren.

1. Huis verkopen. Verhuizen naar de camping.

2. Partner twee volle banen laten nemen.

3. Kinderen laten werken. Ik heb dat wetenschappelijk laten onderzoeken door een dierenarts. Vanaf 4 jaar kun je ze gewoon laten werken. De politiek vindt dat ze naar school moeten. Daar niet in stinken. Dat is enkel om ze later een belastingbiljet in te laten vullen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”