V snaar maar Lancia Flaminia coupé 2.5

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

V snaar maar Lancia Flaminia coupé 2.5

Unread post by ahvanderlaan »

De v-snaar van mijn Flaminia heeft zijn beste tijd gehad dus wil ik hem vervangen. Ik dacht is haal hem er gewoon uit ga naar de lokale autometrialen handel en haal een nieuwe, blijkbaar werkt het zo niet... :roll: Nu ben ik online gaan kijken of ik een v-snaar kan vinden, maar ik zie een heleboel informatie over profiel soorten etc. Vraag is dus weet iemand wat voor v-snaar ik nodig heb?
FL30
Posts: 264
Joined: 30 Sep 2009, 19:17

Re: V snaar maar Lancia Flaminia coupé 2.5

Unread post by FL30 »

Try AVX 10x1100 La (La for outside length, there are belts measured inside length as well)

Image

Hubert
Hubert
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Re: V snaar maar Lancia Flaminia coupé 2.5

Unread post by ahvanderlaan »

Only avx belts I see on the internet have teeth, is this correct? My current one for sure does not have teeth. I'll get the belt of this weekend to try and measure inner and outer lengths.Thanks for the help.
FL30
Posts: 264
Joined: 30 Sep 2009, 19:17

Re: V snaar maar Lancia Flaminia coupé 2.5

Unread post by FL30 »

You may look for an AV 10x1100 La then, but there is no reason to not use a toothed one, except for originality maybe?
Hubert
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: V snaar maar Lancia Flaminia coupé 2.5

Unread post by Huib »

Moderne V-snaren hebben geen V-vorm meer maar tanden. Dat is slim.

De bedoeling is dat de snaar klem getrokken wordt in de groef die een V-vorm heeft. Je hoeft hem dan ook helemaal niet strak te zetten waardoor lagers van fan en dynamo veel langer mee gaan. Ook de snaar zelf gaat dan langer mee.

De groef slijt. De V-vorm verdwijnt. De snaar gaat steeds meer op de bodem lopen. Dan slipt hij. Maakt niet uit hoe strak je hem set. Hij slipt. Wat je doet door hem strakker te zetten is de snaar, lagers en poelies nog sneller laten slijten.

Een V-snaar moet een kracht over kunnen brengen en "vlees" hebben om zich klem te trekken. Vroeger bracht de hele snaar de kracht over. Bij moderne snaren is dat een dunne flexibele toplaag. Daaronder zit dan een laag "vlees". Die laag vlees is gekarteld om zo flexibel mogelijk te zijn. De buigende kracht komt ook van de wanden van de groeven. Als hij makkelijk buigt is de slijtage dus minder.

Omdat het onderste stukje van de V ontbreekt, loopt hij niet zo gauw op de bodem van de groef. Hij slipt niet snel.

De moderne getande snaren gaan vele maken langer mee dan de ouderwetse snaren. Een kapotte snaar komt nauwelijks meer voor. Vroeger kwam het zeer regelmatig voor. Dat had trouwens ook voordelen. Je kon dan je vriendin vragen een van haar nylons uit te doen en die knoopte je er omheen.

Samenvattend kunnen we zeggen dat toen de dames stopten met het dragen van nylons de V-snaren zijn vervangen door getande snaren.
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Re: V snaar maar Lancia Flaminia coupé 2.5

Unread post by ahvanderlaan »

Ik heb hem besteld en er op gezet. Lijkt me een beetle lange snaar, de dynamo staat nu tegen de stop van de spanner aan. Aan de andere kant als ik de vorige post lees heb ik hem misschien wat te strak gespannen :) . Morgen in Assen maar eens bij andere Flaminia's kijken. Dank voor alle hulp.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: V snaar maar Lancia Flaminia coupé 2.5

Unread post by Huib »

Of je poelies zijn versleten. Buitenkant van de snaar moet gelijk liggen met de buitenkant van de groef.
FL30
Posts: 264
Joined: 30 Sep 2009, 19:17

Re: V snaar maar Lancia Flaminia coupé 2.5

Unread post by FL30 »

The dynamo is fixed in a bracket. You can open the clamping bolt of the bracket, then turn back (anti clockwise)the dyno in the bracket and fix it again. You will gain some travel on the spanner slot. On the other hand the dyno body/pulley will come closer to the subframe/suspension mounts.
Hubert
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: V snaar maar Lancia Flaminia coupé 2.5

Unread post by Bert Ewalds »

Bij de gewone onderdelenhandel
Gates 6284MC , 10X1088 zou het moeten doen.
Als ze geen Gates verkopen, hebben ze een alternatief, het is een standaard VSnaar
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: V snaar maar Lancia Flaminia coupé 2.5

Unread post by Bert Ewalds »

Die is dus 12 mm korter dan 10X1100
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”