watertemperatuurmeter Flavia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Oskar Janssen
Posts: 14
Joined: 25 May 2009, 15:59

watertemperatuurmeter Flavia

Unread post by Oskar Janssen »

L.S.,

Als ik mijn Flavia 1.8 Coupe' 1964 start blijft de watertemperatuurmeter op 0 staan. Als ik de auto met warme motor stal, loopt de meter direct na het uitzetten van het contact op naar een keurige normale waarde. Als ik dan het contact weer aanzet, schiet hij weer naar de 0. Ik zou graag hebben dat hij normaal functioneert. Heeft iemand een suggestie hoe dit op te lossen ? Stekkertjes misschien niet goed aangesloten ?

Vriendelijke groet,
Oskar Janssen.
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: watertemperatuurmeter Flavia

Unread post by Bert Ewalds »

Hallo Oskar,
Kun je jouw vraag wat verduidelijken?
Wat bedoel je met contact uit?
De sleutel van de Flavia heeft 3 posities, helemaal uit, kwart slag gedraaid (hij staat dan horizontaal) de accesoirestand, en halve slag gedraaid de contactstand

De watertemperatuurmeter hangt normaal achter een zekering die spanning krijgt in de accesoirestand. en dan moet hij het gaan doen, niet als de sleutel in de helemaal uit positie staat.

Het is belangrijk om dit goed vast te stellen, want de brandstofmeter, het brandstoflampje, het choke verklikkerlicht en het handremverklikkerlicht zitten allemaal op diezelfde voeding[attachment=0]Watertemp Early Flavia Coupe.jpg[/attachment]
Als die het allemaal normaal doen, zit het probleem puur in het circuitje van de watertemp meter.

Als de watertemp meter goed aanwijst met de sleutel helemaal in de uit stand (hij zou dan ook nog aanwijzen als je de sleutel er uit haalt) is er wat anders aan de hand.

Laat even weten, dan kunnen we wellicht meer vinden

Bert
Attachments
Watertemp Early Flavia Coupe.jpg
Oskar Janssen
Posts: 14
Joined: 25 May 2009, 15:59

Re: watertemperatuurmeter Flavia

Unread post by Oskar Janssen »

Beste Bert,

Bedankt voor je bericht.

Voordat ik de sleutel erin steek staat de watertemperatuurmeter niet op de "0"-streep, maar links in het vakje met de witte rand.Als de sleutel in de accessoire stand of in de contact stand staat, schiet de wijzer naar links op de "0"-streep. Als de auto warm gedraaid is blijft dat zo. Als ik het contact helemaal uitzet en/of de sleutel eruit haal, gaat de wijzer naar een stand die past bij een normale bedrijfstemperatuur. Als ik dan de sleutel weer verdraai, schiet de wijzer meteen terug naar links. Als ik daarna het contact weer helemaal afzet, klimt de wijzer weer naar de (waarschijnlijke) bedrijfstemperatuur. Als de auto afkoelt, zakt de wijzer langzaam weer naar de plek links in het vakje.

Het lijkt er dus op dat de meter precies dan wanneer hij het niet moet doen, het wèl doet en andersom.

Vriendelijke groet,
Oskar.
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: watertemperatuurmeter Flavia

Unread post by Bert Ewalds »

Fungeert de brandstofmeter wel normaal?
Oskar Janssen
Posts: 14
Joined: 25 May 2009, 15:59

Re: watertemperatuurmeter Flavia

Unread post by Oskar Janssen »

Ja, de brandstofmeter doet het prima.

Vandaag heb ik nog een stukje gereden, en misschien heb ik het me eerder verkeerd herinnerd (of was de buitentemperatuur toch laag genoeg) maar de stand die de watertemperatuurmeter aangaf nadat ik het contact had afgezet, leek even hoog als de stand voordat ik de auto gestart had...
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: watertemperatuurmeter Flavia

Unread post by Huib »

Waar zit de zender? Op radiateur of spruitstuk?

Je kunt de zender eens vervangen door een 300 ohm potentiometer.

En de weerstand van de zender. Ik heb er hier geen bij de hand. Ik vermoed dat de weerstand varieert tussen 0 ohm bij 100 graden en 300 ohm bij 0 graden.
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: watertemperatuurmeter Flavia

Unread post by Bert Ewalds »

Als de brandstofmeter het prima doet, zit de fout puur in het circuitje van de temperatuurmeter.
Heb zelf een latere Coupe (1966) met het nieuwe dashboard, met al een printplaat.
Weet dus niet hoe jouw dashboard er an de achterkant uitziet.

Wat kun je proberen?
Als Huib gelijk heeft, en de zender bij 100 graden weerstand 0 heeft, kun je het contact aanzetten en de draad bij de zender losmaken en aan de massa houden, dan zou de meter flink uit moeten slaan.
Doet hij dat, dan is de zender stuk.

Vanaf zekering 10 (op 2 na de meest rechtse) gaan 3 draden die bij ingeschakelde accesoirestand op het contactslot, en dus ook bij contact aan, spanning hebben, een bruine een roze en een rood/zwarte.
Die roze gaat naar de brandstofmeter en splitst daar af naar de watertemp meter, ik vermoed dus dat je bij de watertemp meter dus ook een roze draad moet zien.
De draad van de watertemp meter naar de zender is volgens mij geel.

Als je met de zenderdraad aan de massa geen uitslag krijgt, zou ik die twee draden bij de watertemp meter eens verwisselen en kijken wat er dan gebeurt als je de zenderdraad aan de massa houdt (accesoirestand natuurlijk aan)
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: watertemperatuurmeter Flavia

Unread post by Huib »

Hoi Bert

Dit soort wazige klachten is vaak het gevolg van slechte / ontbrekende massaverbinding tussen motor en carrosserie.

Bij de eerste Flavia's zat de zender op de radiateur. Als dat bij deze ook het geval is, kan het ook nog massaverbinding tussen radiateur en motor zijn. Als een harde massaverbinding ontbreekt, krijg je valse aarde's zoals chokekabels en misschien zelfs wel geleidend koelwater. Ik zie bij de Borletti metertjes vaak een ingewikkelde constructie met twee spoeltjes in serie waarbij op de middenaftakking dan een derde spoeltje zit aangesloten. Aan de andere kant van het derde spoeltje zit de draad voor de zender. Bij valse aarde's kan de stroom dan zomaar omkeren.
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: watertemperatuurmeter Flavia

Unread post by Bert Ewalds »

Denk dat je gelijk hebt Huib.
Maar dan moet Oskar een verlengkabeltje pakken en die met dat zenderdraadje verbinden en de andere kant op de min van de accu houden.
Die staat toch onder de motorkap, en niet zoals bij mijn MG, in een luik boven de achteras.
Dan weet hij in elk geval of z'n meter werkt of niet.
Als hij werkt zit het bij de zender, hetzij de zender zelf of z'n massaverbinding
Oskar Janssen
Posts: 14
Joined: 25 May 2009, 15:59

Re: watertemperatuurmeter Flavia

Unread post by Oskar Janssen »

Heren, bedankt voor jullie constructieve ideeën. Eerdaags ga ik ermee aan de slag en dan laat ik weten wat het effect is.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”