Branstofmeter Flaminia coupé

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Branstofmeter Flaminia coupé

Unread post by ahvanderlaan »

Sinds vorig weekend ben ik in het bezit van een Lancia Flaminia Pininfarina Coupé. Vorig weekend lekker gereden, maar dit weekend ben ik begonnen een en ander te repareren. Ik dacht ik begin simpel met de branstofmeter, deze deed namelijk niks. Ik heb de voeler bij de benzinetank gedemonteerd en hij zat aardig vast. Dus alles los gemaakt en het mechaniek werkt weer soepel. Nu heb ik alleen het volgende probleem, ik krijg de branstofmeter niet aan de praat. Ik heb de voeler even buiten de tank getest en dan werkt hij prima. Alleen als ik hem de benzine tank in frunnik komt de drijver niet omhoog. De drijver is gescheurd dus ik dacht dat hij misschien niet meer drijft, ik heb hem even los getest en hij blijft nog drijven in de benzine. Ik heb zelf het gevoel dat de drijver blijft hangen op een schot in de benzine tank, die zit net waar ook de ongeveer de drijver moet zitten. Iemand enig idee wat ik fout doe of wat ik nu nog kan proberen. De benzine meter blijft nu op 1 hangen dus de drijver komt wel een beetje omhoog.

Alvast bedankt voor de hulp :)
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Branstofmeter Flaminia coupé

Unread post by Huib »

Dat schot zit er. In het midden van de tank zit een vierkante afschotting. Onder is een hele kleine opening naar de rest van de tank. In dat vierkante compartiment klotst het dan minder.

In het schot aan de kant van de opening voor de vlotter zit een gleuf van boven. Als je de vlotter monteert moet je dat met een haak kantel beweging doen zodat de steel van de vlotter door die gleuf steekt.
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Re: Branstofmeter Flaminia coupé

Unread post by ahvanderlaan »

Bedankt voor je antwoord Huib, ik zie nu inderdaad dat er een gleuf in het schot zit. Als ik hem er nu in stop en tegen de klok in naar de goede positie draai lijkt hij goed te zitten. Alleen de vlotter komt niet omhoog. Hij kan volgens mij wel vrij draaien want als ik met een schroevendraaier help komt hij iets verder. Mijn conclusie is dat de vlotter niet meer genoeg drijft, kan dat? Zo ja kan ik nog ergens een vlotter krijgen of kan ik die zelf uit een stuk kurk snijden.

Alvast bedankt voor je hulp.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Branstofmeter Flaminia coupé

Unread post by Huib »

Bestaan er zulke stukken kurk dat je er een vlotter uit kunt snijden?

Zou ik zeker proberen. Laat het dan even weten alsjeblieft.
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Re: Branstofmeter Flaminia coupé

Unread post by ahvanderlaan »

Het is in ieder geval de vlotter. Ik heb even een vlotter van PIR schuim gemaakt en dan werkt de meter naar behoren. Kurk kopen is inderdaad nog niet zo makkelijk, bij verschillende hobby winkels geweest, niemand had wat. PIR zou bestand moeten zijn tegen benzine, maar ik weet niet of dat ook voor ethanol geld, is toch E5 wat je tegenwoordig tankt. Ik heb de PIR vlotter dus maar even in een jampot met benzine gedaan om dat te testen ;), lost in ieder geval niet meteen op....
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Re: Branstofmeter Flaminia coupé

Unread post by ahvanderlaan »

Met de nieuwe vlotter heeft hij het even gedaan. Maar nu doet hij het helemaal niet meer :( . Achter bij de meter meet ik nu 8,5 volt, dat lijkt me goed. Voor bij wat ik denk de meter is meer ik 3 volt en het metertje doet helemaal niks meer, voor dat ik begon kwam hij in ieder geval een beetje omhoog. Ik stop er maar mee, want ik denk dat ik meer kapot maak dan dat ik repareer. :oops:
ahvanderlaan
Posts: 13
Joined: 20 Jan 2019, 10:05

Re: Branstofmeter Flaminia coupé

Unread post by ahvanderlaan »

Ok het is uiteindelijk toch gelukt, de PIR vlotter drijft beter dus blijkbaar kwam de meter te hoog. Dus ik heb de vlotter wat lager geprikt en nou werkt hij perfect.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Branstofmeter Flaminia coupé

Unread post by Huib »

Mooi. Proficiat!!

Misschien toch uit kijken naar kurk. Vertrouw jij er op dat het blijvend tegen benzine kan en ethanol?

Het komt dan in je pomp, de leidingen, carburateurs. Wil je niet.
FL30
Posts: 264
Joined: 30 Sep 2009, 19:17

Re: Branstofmeter Flaminia coupé

Unread post by FL30 »

Sorry for answering in English, but for me reading Dutch is easier than writing.

I have seen this problem on quite a few Flaminias. The old cork float used to be coated to prevent from soaking with gasoline. Today they are often cracked and do not float but submerge. IMO making a floater out of cork will not last too long and as Huib has said you do not want cork crumble in the system.

My solution is to buy a complete level indicator, maybe one for boat tanks or chinese scooters or so. You can find them on ebay for about 13 Euro. The only thing needed is the floater and maybe the holding wire arm.

Connect the floater to the original arm of the old level indicator, bend it in position if required and you´re through with it.

You can see some pics here(scroll down a little bit):http://www.lanciaclubdeutschland.de/fla ... try=20&f=3 The indicator shown is a Touring version, but things work the same on the PF

Hubert
Hubert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”