serie 1 rem upgrade

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
fulviabert
Posts: 371
Joined: 18 Jan 2009, 22:39

serie 1 rem upgrade

Unread post by fulviabert »

Al een tijd was ik niet echt tevreden met de remmen op mijn 1e serie fulvia met losse rembekrachtiger. Het remde wel,maar niet wat ik graag zou willen zien. Ik had nog een compleet remsysteem liggen van een serie 2 en daar heb ik de voorste remklauwen van gebruikt Ik heb er een 1 leidingsysteem van gemaakt en een klaar kleine aanpassingen aan de klauwen zelf. Zonder de aanpassing passen ze niet op de originele fusee huizen. De originele rem pomp heb ik laten zitten. Ik kan niet anders zeggen dat het een behoorlijke stap vooruit is geworden. Het rempedaal zit nu ergens halverwege en de rem is nu zonder de losse rembekrachtiger eraan,zelfs beter als het dunlop systeem met de rembekrachtiger. We hebben nu ineens een verdubbeling van voeringsoppervlak en ipv 2 zuigers heb ik er nu 4 per klauw. Het dunlop systeem kan gewoon teruggeplaatst worden,de aanpassing zit in de serie 2 remklauwen. voor diegene die er even een paar uurtjes voor wil uitrekken is het de moeite zeker waard. Image Image Image Image Image Image
Attachments
nieuwe 5.jpg
nieuwe 5.jpg (171.73 KiB) Viewed 1828 times
nieuwe 3.jpg
nieuwe 3.jpg (231.05 KiB) Viewed 1826 times
nieuwe 6.jpg
nieuwe 6.jpg (168.95 KiB) Viewed 1826 times
nieuwe 7.jpg
nieuwe 7.jpg (247.19 KiB) Viewed 1826 times
fulviabert
Posts: 371
Joined: 18 Jan 2009, 22:39

Re: serie 1 rem upgrade

Unread post by fulviabert »

volgens mij komen de foto's niet over?
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: serie 1 rem upgrade

Unread post by Huib »

Klopt Bert. De hosting provider heeft de site verhuisd zonder overleg. Daar staat een latere versie PHP op. De foto's zien wel in de database maar worden niet weer gegeven. Als je ze naar mij mailt zet ik ze er handmatig in. We zijn overigens druk bezig om het forum en ook de auctions en formulieren weer in orde te krijgen.
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: serie 1 rem upgrade

Unread post by Huib »

Bij hydrauliek reken je altijd met oppervlakken. De kracht (F) is oppervlak (A) maal druk (P). F=A x P. Het oppervlak van een zuiger is π x r[sup]2[/sup] ofwel pie r kwadraat. De som van de oppervlakken van de grote en kleine zuiger voor is exact gelijk aan het oppervlak van een enkele Dunlop zuiger van de voorklauw. De kracht die je op de blokken voor uitoefent bij gelijkblijvende druk is dus exact gelijk voor een S1 klauw en een S2 klauw. Je moet ook even kijken naar de volumes die je per kamer kunt verplaatsen en de volumes die je nodig hebt in fout conditie. De verhouding tussen de 1se en 2e kamer is bij de superduplex pomp van de S2 wezenlijk anders dan bij de Duplex pomp van de S1. Fout condities kan zijn te ver terug trekken, opblazen van slangen, samendrukken van te zachte blokken, flexen van de callipers, lek circuit voor of achter. Ik vind het Dunlop systeem briljant, zeker de Rallye 1.3S en GTE versie met de proportionele bekrachtiger en de remkracht verdeler die tegelijk ook begrenzer is. Kan het zijn dat je te zacht frictiemateriaal gebruikte voor die Dunlop blokken? De blokken van de 2e serie zijn een stuk dunner en dan nog voor de helft staal. Die pers je niet zomaar samen. Met die 18mm en 19mm hoofdremcilinders verplaats je niet veel vloeistof.
fulviabert
Posts: 371
Joined: 18 Jan 2009, 22:39

Re: serie 1 rem upgrade

Unread post by fulviabert »

Huib, het probleem dat ik had,was het niet prettig remmen vanuit hoge snelheden. Onlangs in Duitsland volop in de remmen moeten gaan vanuit 160 km/h. Dat was geen prettig moment. Je wilt het pedaal wel door de vloer trappen,om een voor je remmende auto bij te blijven. Het gaat dan op een gegeven ogenblik trekken in het stuur en het voelt ook niet goed aan. De rempotten zijn 4 jaar geleden gereviseerd en om de 2 jaar spoel ik de remolie door. Heb verschillende remblokken geprobeerd. mintex, en ferrodo van oude magazijn voorraad en nog een ander merk. Het voelt niet fijn. Nu met deze klauwen er op, voelt het direct prettig aan. Merk van de remblokken heb ik niet;deze zaten er namelijk al in. Als ik nu hard rem staan de wielen gewoon stil en dat nog zonder de aangesloten losse rembekrachtiger,die ik er nog wel op los wil laten. Het aangrijppunt van het rempedaal zit toch iets lager als voorheen maar niet storend. Daarbij kwam ook dat 1 rempot weer iets begon te zweten. Het was voor mij een simpel iets; of je koopt 4 nieuwe rempotten of je spendeert eens de tijd aan serie 2 klauwen die ik al had. Even wat betreft geld: 2 nieuwe leidingen en liter remolie en paar uurtjes werk. Nogmaals; niets is aan de auto veranderd.zelfs de remslang blijft gewoon zitten. Alles is aangepast aan de klauw. wat betreft de serie 1 tov serie 2 klauwen; mits goed,werkt de dunlop op zich wel goed. blokken in rusttoestand dichter op de schijf waardoor pedaal ook iets hoger. nadeel vind ik dat je soms vanuit het niets wordt geconfronteerd met een zuiger die niet verder wil omdat deze in de klauw aanloopt wanneer het blokje te dun wordt. heb daar nu door de jaren heen als 2x een beste zwiepert gemaakt. voorts is het een duur systeem als je er iets mee hebt zoals lekkage.
Huib
Site Admin
Posts: 1778
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: serie 1 rem upgrade

Unread post by Huib »

Snap ik allemaal, Bert. Oude auto heeft nu eenmaal wat meer onderhoud nodig. Wij worden hier regelmatig geconfronteerd met het omgekeerde. We moeten een omgebouwde auto weer origineel maken. De auto is elders "verbeterd" en opgevoerd om rallies mee te rijden. Intussen is de eigenaar er achter dat er dan op de straat nauwelijks meer mee te rijden is en betrouwbaarheid ontbreekt. De auto is niet gedocumenteerd. Onderweg laten repareren is dus vrijwel onmogelijk. Net een Fanalone afgerond. Ding gaat als en raket. Stuurt messcherp en remt als een beer. Nog bezig met een Flavia. Voor waren er ook Girling klauwen gemonteerd. En verkeerd aangesloten op een niet originele hoofdremcilinder. De auto remde niet. Altijd moeilijk zo'n auto weer betrouwbaar en origineel te krijgen. Net als het opruimen van een mijnenveld. Of je de laatste gehad hebt merk je pas als je er op trapt.
fulviabert
Posts: 371
Joined: 18 Jan 2009, 22:39

Re: serie 1 rem upgrade

Unread post by fulviabert »

Snap ik Huib. Zoals je reeds eerder had gezegd moet ik met de girling zuigers net zoveel olie verplaatsen als met de Dunlop potten. Heb nu dubbele voering oppervlak en ja,dan ook de aanlegdruk verdelen. Heb intussen de losse rembekrachtiger er tussen en het remt gewoon uitstekend. Heb ik met de Dunlop potten iets niet goed gehad? Het kan. Ik heb de auto sinds 1986,en vindt het persoonlijk een verbetering. Het is ook een niet voor niets een discussie forum waarin je verschillende inzichten presenteert waarbij het soms ook een verbetering kan zijn. Anderzijds is het ook niet verkeerd om eens iets uit te proberen. Heb ook het kachelhuis al eens veranderd,wat resulteert in een hogere lucht flow op de voorruit. Ik vind het prettig met de huidige ochtend temperaturen. Voor mij is de Fulvia een voertuig waar ik waanzinnig veel plezier aan beleef. Zelfs nu na al die jaren en rij er vaak liever in rond als de Nissan Quaqai die we ook hebben. Ach en als autobedrijf eigenaar probeer je altijd weer iets te "verbeteren"of te veranderen naar eigen goed dunken.
Koos
Posts: 635
Joined: 21 Dec 2008, 23:32

Re: serie 1 rem upgrade

Unread post by Koos »

gelijk heb je Bert
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
FulviaRob
Posts: 40
Joined: 18 Sep 2016, 11:04

Re: serie 1 rem upgrade

Unread post by FulviaRob »

Hoi Bert, bedankt voor je post. Ik vind de remmerij van mijn eerste serie Fulvia uit '67 niet al te best. Wil er in het voorjaar mee aan de gang. Ben benieuwd hoe die van jou nu remt. Rob
fulviabert
Posts: 371
Joined: 18 Jan 2009, 22:39

Re: serie 1 rem upgrade

Unread post by fulviabert »

Hoi, zoals al gezegd;een stuk beter als eerst. Remmen pakken gedoseerder aan als voorheen en remt gewoon stuk strakker. Tja zoals eerder al hier ook gezegd;als je de Dunlop remmen in orde hebt,remt dat ook wel goed. Ik heb 30 jaar met de Dunlop remmen gereden. Punt is,en daar zat ik ook mee,dat de remmen erg duur in reparatie zijn als je er bij moet. Ik had dat punt een beetje bereikt,daar er eentje begon te zweten. Alleen voorzijde kost je dan gauw 800,- Gezien het feit dat ik een goed stel klauwen en blokken had liggen van een serie 2,heeft mij doen besluiten deze ombouw te maken. Eerste punt is kosten en tweede was proberen de remmen te kunnen wijzigen in iets wat mij beter paste en dat is prima gelukt. Ik heb de losse rembekrachtiger er weer bij op zitten. gr Bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”