Bouten versnellingsbak Flavia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Hein Reedijk
Posts: 166
Joined: 21 Dec 2008, 20:00

Bouten versnellingsbak Flavia

Unread post by Hein Reedijk »

Komende zondag ga ik een 'transmission swap' uitvoeren, vanwege enige olielekkage, en vanwege nog steeds lichte 'clutch judder'. Ik heb een versnellingsbak schoongemaakt en voorzien van allemaal nieuwe pakkingen (inclusief de eerder genoemde O-ring van de schakelas). Ook een nieuwe prise-as (voor 30 euro op ebay!) en prise-aslager gemonteerd. Tevens nieuw toplager, plus mini-keerring. Mijn vraag is nu: onder welke bouten horen de koperen ringen, zijn dat 1, 2, 3, 4 en 24? (Zie afbeelding). Ik heb ook maar drie dopmoeren, die zitten nu op positie 1, 2 en 3. Is dat juist?
Attachments
img_0479.jpg
img_0479.jpg (144.35 KiB) Viewed 1986 times
img_0478.jpg
img_0478.jpg (138.89 KiB) Viewed 1986 times
img_0473.jpg
img_0473.jpg (164.58 KiB) Viewed 1986 times
img_0470.jpg
img_0470.jpg (158.72 KiB) Viewed 1986 times
bouten versnellingsbak.jpg
bouten versnellingsbak.jpg (224.36 KiB) Viewed 1986 times
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Bouten versnellingsbak Flavia

Unread post by Huib »

Hoi Hein

Wij doen die Flavia bakken heel wat minder dan de Fulvia bakken. Meestal zijn er dopmoeren te kort en moet ik er uit de voorraad pakken. Maar nu jij er ook over begint horen er misschien wel minder dopmoeren op. Wij doen in ieder geval dopmoeren op alle 5 de lange bouten die door de bak heen gaan en dan de koperen ringen onder die dopmoeren.
Je zou eens in het onderdelen boek kunnen kijken wat het aantal is.

Onder de kop van dezelfde lange bouten eerst een sluitring en dan een O ring van bijv 7,5 x 1,5

Olielekkage is meestal langs de busjes van de klepel. Die busjes slijten minder snel bij stuurversnelling dan bij pook maar toch even goed controleren.
Hein Reedijk
Posts: 166
Joined: 21 Dec 2008, 20:00

Re: Bouten versnellingsbak Flavia

Unread post by Hein Reedijk »

Helder Huib, dank weer! Die busjes heb ik al eens laten vervangen in deze bak, dus dat zit wel goed.
Hein Reedijk
Posts: 166
Joined: 21 Dec 2008, 20:00

versnellingsbak Flavia

Unread post by Hein Reedijk »

Vandaag de versnellingsbakwissel uitgevoerd. Paar aangename uurtjes sleutelen. En met succes! De koppeling functioneert nu fantastisch, zonder geschud. Toch wel een verademing na al die jaren rijden met een fluwelen voet. Nou ja, nu natuurlijk afwachten hoe de koppeling zich de komende tijd gaat houden. Na mijn eerste proefrit is de versnellingsbak nog keurig droog. Merkwaardigerwijs maakt de kilometertelleraandrijving nu wel meer lawaai dan hij al deed. Mmm, wel een vervelende klus, het verwijderen en weer monteren van die teller. Nog maar eventjes wachten daarmee :).
Attachments
versnellingsbakwissel.jpg
versnellingsbakwissel.jpg (123.25 KiB) Viewed 1985 times
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: versnellingsbak Flavia

Unread post by Huib »

Nylon ring onder de wartel aan de kabel. Lawaai is meestal omdat de binnenkabel stropt wegens buitenkabel te kort. Nylon ring er tussen en dan loopt de binnenkabel weer vrij.
Hein Reedijk
Posts: 166
Joined: 21 Dec 2008, 20:00

Re: versnellingsbak Flavia

Unread post by Hein Reedijk »

Dank voor de tip!
geert62
Posts: 75
Joined: 14 Sep 2015, 16:17

Re: versnellingsbak Flavia

Unread post by geert62 »

zalige foto met de 2 relaxzetels voor het publiek op de achtergrond, en de elektrische kabel voor de ongetwijfeld nu Zero-Emission-Lancia. grten, Geert.
Oskar Janssen
Posts: 14
Joined: 25 May 2009, 15:59

Re: Bouten versnellingsbak Flavia

Unread post by Oskar Janssen »

Beste Huib,

Mijn snelheidsmeterkabel maakt ook een behoorlijke hoop herrie in de snelheidsmeter. Die nylon ring, bedoel je dat die onder de wartel op de versnellingsbak moet, of onder de aansluiting op de snelheidsmeter ? En hoe dik dan ? De aansluiting op de versnellingsbak zit muurvast bij mijn auto. Heb je nog een suggestie om die zonder schade los te krijgen ?

Vriendelijke groet,
Oskar Janssen.
Flavia 1.8 Coupe' 1964
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Bouten versnellingsbak Flavia

Unread post by Huib »

Oeps. Gebeurt niet veel maar soms gaat ie niet los. Laatste keer lukte het mij toch toen het subframe gedropt was. Auto moest toch van het subframe af.

Bij de origineel kabels zit er in de buitenkabel een stuk rubber. Als je dat repareert met bijvoorbeeld een stuk benzineslang kan de buitenkabel ineens te kort zijn. De binnenkabel stropt dan tegen de buitenkabel. Dat kun je dan oplossen met een nylon ring in de wartel op de bak.
Oskar Janssen
Posts: 14
Joined: 25 May 2009, 15:59

Re: Bouten versnellingsbak Flavia

Unread post by Oskar Janssen »

Bedankt Huib,

Ik ga eens kijken hoe het zit bij mijn auto.

Vriendelijke groet,
Oskar.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”