Lancia Fulvia S2 subframe - opbouw motor +versnellingsbak

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
pere ryckaert
Posts: 5
Joined: 03 Sep 2015, 15:36

Lancia Fulvia S2 subframe - opbouw motor +versnellingsbak

Unread post by pere ryckaert »

Hallo, Gisteren de motor en versnellingsbak van onze Fulvia S2 op het subframe bevestigd. We hebben de versnellingsbak perfect in het midden van het subframe kunnen plaatsen. Twee winkelhaken gemonteerd op dezelfde plaats aan beide zijden van het subframe en vandaar gemeten tot de middenlijn van de versnellingsbak (gevormd door de twee carterhelften). De losse motorsteun ( voorzien van een regelvijs met rubber onderaan ) op ongeveer 2 mm van het subframe afgeregeld.
We merken wel dat als we de hoogte meten vanaf de bovenkant van de flenzen van de versnellingsbak ( waar de cardanas aan bevestigd wordt ) tot de bovenkant van de brug waar de bladveer onder zit er een verschil is van +/- 0,5 cm.links en rechts. Dat lijkt ons niet normaal.
Verder heb ik de indruk dat bij montage van de cardanassen deze tegen de uitsparing in het subframe gaan slepen. Omdat de bladveer niet genoeg doorzakt, ondanks het gewicht van de motor en de versnelingsbak ( er werd een nieuwe bladveer geplaatst ). Hoe wordt de hoogte van de wagen vooraan afgesteld? Achteraan is dat gebeurt met +/- 200 kg balast in de koffer en dan alle bevestigingen van de bladveren zo hard mogelijk vast te zetten, zodat alleen de rubbers in de bevestigingen nog kunnen verdraaien.
Wie heeft hierover de juiste inlichtingen in het NL ?
Met dank en vriendelijke groeten,
Paul.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Lancia Fulvia S2 subframe - opbouw motor +versnellingsbak

Unread post by Huib »

Als je oude rubbers hebt ben je een tijd aan het vechten en ga je het niet winnen. Met nieuwe rubbers glijdt alles zo op zijn plek.

Met die verstelbare zijdelingse motorsteun mag je in geen geval de motor verstellen. Die zijdelingse steun is er tegen het kantelen bij gas geven en gas loslaten.
1. De steun geheel los van het subframe draaien.
2. Motor en bak juist leggen.
3. De steun net niet tegen het subframe draaien. Er mag geen sigaretten vloeitje tussen kunnen.

Als de steekassen tegen het subframe komen zijn de schokbrekers te lang. Als je de fusees los laat hangen zonder schokbrekers, zijn de fuseekogels waarschijnlijk beschadigd.
pere ryckaert
Posts: 5
Joined: 03 Sep 2015, 15:36

Re: Lancia Fulvia S2 subframe - opbouw motor +versnellingsbak

Unread post by pere ryckaert »

Alle rubberblokken zijn nieuw. De schokdempers zijn besteld bij Rossocorsa in Italië voor een Fulvia S2 en de rotulen zijn nieuwe. Volgens mij is het vooral de nieuwe bladveer die te straf is en de ophanging naar beneden drukt. Ik heb de cardanassen nog niet gemonteerd, maar op het zicht denk ik dat ze de uitsparing in het subframe gaan raken.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Lancia Fulvia S2 subframe - opbouw motor +versnellingsbak

Unread post by Huib »

Als de auto compleet gemonteerd op de wielen staat met twee personen er in, moet die bladveer 700 a 800 kilo dragen. Die is dus niet gauw te straf.

Ik begrijp dat je subframe nu los is van de auto. Als de wielen niet op de grond staan zoals nu het geval is of als de auto niet op het subframe rust, drukt de veer de wielophanging naar beneden. Dat is juist.

De maximale neerwaartse slag wordt bepaald door de maximale lengte van de schokbrekers als de schokbrekers zijn gemonteerd. Niet als de schokbrekers in bestelling staan. De kracht waarmee de veer de ophanging naar beneden drukt maakt niet uit. Of het nu 300 kg of 400 kg is, de maximale uitslag wordt bepaald door de schokbrekers mits gemonteerd.
Zolang de schokbrekers niet zijn gemonteerd mag de veer niet op de ophanging drukken. Drukt de veer wel op de ophanging zonder dat schokbrekers zijn gemonteerd dan kan dat schade aan fuseekogels, homokineten en aandrijfassen tot gevolg hebben.

Ik krijg trouwens regelmatig Fulvia's binnen met schokbrekers die te lang zijn. Dan raken de aandrijfassen wel het subframe. Zie bijgevoegde tekening.

Als de rubbers goed zijn en ook de juiste bouten en bussen voor de bevestiging worden gebruikt ligt de motor vanzelf goed. In het midden. Onder 45 graden. 7 graden naar achter hellend. Carburateurs onder 4 graden. Luchtfilter horizontaal.

Het is zeer aan te bevelen het subframe exact na te meten alvorens het te monteren. Ze zijn vaak vervormd. In de 20 jaar dat ik er mee bezig ben is dat erger geworden. Dat is logisch. Het subframe heeft meer roestschade en / of gebruiksschade. Hetzelfde geldt voor de carrosserie. Wij hebben een mal om de 6 bevestigingspunten te controleren en de middelen om de rechtheid van carrosserie te controleren en te corrigeren. De bodemplaat is scheluw en krom. De cabine helt naar een van beide zijden en bij Zagato's zelfs ernstig naar voren. Komt allemaal voor. Als dat niet in orde gemaakt wordt krijg je het nooit goed. Ook de rijeigenschappen niet. Als de naden langs de kleppen en deuren niet overal gelijk zijn is dat zeer waarschijnlijk al een indicatie dat de carrosserie niet recht is.
Attachments
schokbreker voor.gif
schokbreker voor.gif (184.54 KiB) Viewed 625 times
geert62
Posts: 75
Joined: 14 Sep 2015, 16:17

Re: Lancia Fulvia S2 subframe - opbouw motor +versnellingsbak

Unread post by geert62 »

Hallo,

eerst voor de duidelijkheid, ik ben maar een amateur, stoeiend/vechtend met z'n eerste fulvia-in-opbouw.
maar ben zo vrij te helpen meedenken. Heb zelf zitten/liggen worstelen bij het terugplaatsen van motor & versnellingsbak.

versnellingsbak mag nog mooi in het midden zitten ; als er 5mm verschil is tussen flens en brug aan beide zijden dan is motor -uitgaande van een niet-vervormd subframe- geroteerd om z'n lengteas.
zeker dat "alles" juist zit aan de motorsteun ? (toch niet zo heel evidente combinatie van rubbers en metalen onderdelen).
Ook aan de bevestiging van versnellingsbak aan subframe via die toren zijn er behoorlijk wat aanpassingsmogelijkheden.

hopelijk heb je hier iets aan, GeerT.
Attachments
20170422-dsc_5056.jpg
20170422-dsc_5056.jpg (258.09 KiB) Viewed 625 times
20170422-dsc_5044.jpg
20170422-dsc_5044.jpg (257.57 KiB) Viewed 625 times
Koos
Posts: 635
Joined: 21 Dec 2008, 23:32

Re: Lancia Fulvia S2 subframe - opbouw motor +versnellingsbak

Unread post by Koos »

Ik denk dat je het subframe moet monteren zodat de carrosserie ook voor belasting zorgt,en dan het uitlijnen van de motor moet doen .
Heb je een nw voorveer kunnen kopen ?
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”