Gloeiend hete lichtschakelaar Fulvia s1

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jean de Barsy
Posts: 95
Joined: 23 Sep 2011, 14:01

Gloeiend hete lichtschakelaar Fulvia s1

Unread post by Jean de Barsy »

Gisteren heb ik opgemerkt dat de lichtschakelaar van de Fulvia (S1) gloeiend heet was...
Enig idee hoe ik dit komt en hoe ik dit kan verhelpen?
Huib
Site Admin
Posts: 1784
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Gloeiend hete lichtschakelaar Fulvia s1

Unread post by Huib »

Hallo Jean,

Normaal zal de meest warmte komen van het lampje. Dat is denk ik 4 watt.

Door de schakelaar lopen de volgende stromen (vermits de betreffende lichten zijn aangeschakeld).
- achterlichten, stadslichten dashboard verlichting. Wat zal dat zijn? 2 a 3 ampère?
- de stroom van 4 stuks groot licht. Dat is 15 ampère!!!!! Die stroom wordt ook nog eens geschakeld door het relais in de zekeringenbak.
Niet de stroom van 2x dimlicht. Die wordt enkel door het relais in de zekeringenbak geschakeld.

Als je dus de schakelaar één maal hebt uitgetrokken loopt er die paar ampère door van de achter / stadslichten.
Laten we de stroom van achterlichten etc eens op 2 ampère stellen. Dan heb je bij een overgangsweerstand van 1 ohm al een verbruik van 4 watt (zelfde als het lampje) extra in de schakelaar.

Die contactweerstand kun je doormeten.

Rijd je veel met groot licht, dan kun je beter een extra relais monteren.

Als je nog de ouderwetse duplo lampen hebt, moet je op het wattage van de lampen letten als je halogeen equivalenten gebruikt. De originele duplo`s zijn 40/45 watt. De goede halogeen equivalenten (zoals Philips) zijn dat ook. Heb je een halogeen equivalent van 55/60 watt dan is het waarschijnlijk een H4 lamp met duplo fitting. Dan is niet alleen het verbruik te hoog maar zitten ook de gloeidraden op de verkeerde plek.

In geval de koplampen zijn vervangen door halogeen units dan gebruik ik Philips Ecovision. De gebruiken 15% minder stroom dan de standaard lampen.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”