Bougiekabels

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma
Posts: 177
Joined: 21 Dec 2008, 22:42

Bougiekabels

Unread post by Peter Coolsma »

Emeralda's nieuwste diagnose wat betreft haar - tja - "onzuivere" loop, is dat ze op drie poten loopt. En dit weliswaar tot zo'n 2000/2500 toeren. E.e.a. vastgesteld door een analfabete kamper uit Naarden - mij aanbevolen als "autofluisteraar", en ik moest daar vandaag toch in de buurt zijn. Hij had volgens mij wel een punt. Hij liet ook zien dat er nog wel iets aan "vonk" uit de kabel kwam, maar duidelijk zwakker dan uit de andere drie. Nu is de kabelset die er op zit al aardig op leeftijd, de bougies zitten er ook al jaren in (is wel Iridium), en de verdeelkap ga ik ook 's bekijken en evt. vervangen - daar heb ik nog een behoorlijk verse van liggen.

Heeft er iemand tips wat betreft die bougiekabels? MW te E heeft een redelijk voordelige set te koop, maar ik betaal liever een paar tientjes meer als dat het waard is. eBay staat er ook vol mee, maar dan moet ik weer van Italianen kopen; en da's wat mij betreft even voorbij.

Suggesties zeer welkom! Mijn dank alvast.
Peter Coolsma
Posts: 177
Joined: 21 Dec 2008, 22:42

Re: Bougiekabels

Unread post by Peter Coolsma »

Huib, langs deze weg dank voor je mailtje; hoor graag meer over kosten en verzending. Thanks!
Bart Verbeek
Posts: 267
Joined: 17 Dec 2008, 19:54

Re: Bougiekabels

Unread post by Bart Verbeek »

inderdaad

Huibs bougiekabels zijn top. Enkel jammer van de blauwe 'tuning'kleur.
Huib
Site Admin
Posts: 1784
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Bougiekabels

Unread post by Huib »

Hoi Bart

De bougiekabels zijn al een paar jaar ZWART.
Tot een jaar of wat terug verkocht ik enkel de Fulvia ontsteking. Ik had dus enkel kabels nodig voor de Fulvia met 123 ontsteking. Die liet ik compleet maken bij Magnecor. Geen andere keus dan blauw.

Daarna ben ik ook de ontstekingen gaan verkopen voor Flavia, Flaminia en Aurelia. Bij Flavia heb je al twee verschillende setjes, carburateur en Kügelfischer injectie. Bij Aurelia heb je versies met een kortere en met een langere bobine kabel. Bij Fulvia heb je trouwens ook meer verschillende setjes (haakse Marelli ontsteking, 1600's, 123 ontsteking, Ducellier)

Vanwege de grotere verscheidenheid en het hogere aantal ben ik de kabels maar zelf gaan maken. Dat is alleen te doen als je van de kabel een haspel koopt van 1km. Dat heb ik dan ook gedaan in kleur zwart.

De kabel wordt gemaakt door Fastlane http://www.fastlaneauto.co.uk/. Type Ferroflex http://www.performanceleads.co.uk/Ferro ... aSheet.pdf
Bart Verbeek
Posts: 267
Joined: 17 Dec 2008, 19:54

Re: Bougiekabels

Unread post by Bart Verbeek »

nu nog ff wachten tot de mijne versleten zijn dan!
User avatar
Koen
Posts: 849
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: Bougiekabels

Unread post by Koen »

Enkel jammer van de blauwe 'tuning'kleur.

Tape rond doen ?

:)
Attachments
tape in alle kleuren.docx
(193.84 KiB) Downloaded 33 times
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Peter Coolsma
Posts: 177
Joined: 21 Dec 2008, 22:42

Re: Bougiekabels

Unread post by Peter Coolsma »

Eindelijk een flinke proefrit gemaakt - genoemde autofluisteraar mag verder gaan met zich te bekommeren om oude Corsa'tjes; geen enkel verschil qua loop, ook de bougies vervangen en een andere verdeelkap geprobeerd. Probleem zit dus ergens anders, maar wel een pluim voor de zeer solide kabels van/via Huib; echt perfect op maat, en zien er super uit. (tu)

p.s. zijn inderdaad ZWART. ;)
fulviabert
Posts: 371
Joined: 18 Jan 2009, 22:39

Re: Bougiekabels

Unread post by fulviabert »

Peter,ik heb in het verleden ook eens jaren rond gereden met een motor die stationair op 3 poten liep.
ook toen de ontsteking gecheckt ,maar daar zat het niet in.
Bleek een carburateur probleem te zijn.
Had de carburateurs in die tijd al eens langere tijd in de thinner liggen om te reinigen,en dan deed zich het volgende voor.
Met dat de motor liep,was het op 4 cilinders,en vervolgens 3 ( stationair).
Oorzaak:de af gezegelde stelschroeven in de carburateurs,hadden door oxidatie verstopte kanalen.
Het gekke was,dat dit niet door de mengsel schroeven was te compenseren.
Na reiniging zonder deze afgezegelde stelschroeven,was het probleem over.
Deze "verdekte"stelschroeven zijn van grote invloed op de stationair loop en deellast.
Ze zitten of dicht of een fractie open vanaf de fabriek.
Met een 4-gastester,kun je de invloed duidelijk zichtbaar maken en ook wel weer goed afregelen.
Dit alles uiteraard wel na zeker te weten dat compressie,timing en ontsteking verder in orde zijn.
Niet toevallig een doorslaande rotor? of een te lage spanning op je bobine tijdens lage toeren?
Tijdens rond starten wel een goede vonk ?
Succes ermee.

bert
Peter Coolsma
Posts: 177
Joined: 21 Dec 2008, 22:42

Re: Bougiekabels

Unread post by Peter Coolsma »

Tja, de carbs zijn dit jaar nog geheel gesynchroniseerd door Huib, meer weet ik niet en kan ik ook niet zelf. Word een beetje moe van al het gelazer ermee, staat ook niet in verhouding tot de km's die ik er mee maak, en heb er door gedaalde inkomsten ook eigenlijk het geld niet meer voor. Als ik nog iets anders in het leven wil dan geld in die oude auto storten, tenminste. Ik pak het hele verhaal in de lente wel weer een keertje op, de komende maanden twee keer per maand stukkie rijden om de patient niet in coma te laten afglijden.

Carbs zijn er 12 jaar terug NOS op gezet, DellOrto's, auto staat altijd binnen. Maar OK, toch zeker bedankt voor de tip; wellicht iets om mee te nemen in de zoektocht. E.e.a. verklaart nog niet de metalige ratel bij gasgeven tussen plm. 2300 en 3000 toeren. Zal wel weer iets heel anders zijn.
Koos
Posts: 635
Joined: 21 Dec 2008, 23:32

Re: Bougiekabels

Unread post by Koos »

ander set carburateurs proberen ,kijken of er dan iets veranderd
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”