restauratieproject (-je) Fulvia S2-S3 1.3

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
geert62
Posts: 75
Joined: 14 Sep 2015, 16:17

restauratieproject (-je) Fulvia S2-S3 1.3

Unread post by geert62 »

Hallo, nieuw hier op het forum ; maar na de vriendelijke ontvangst op dit forum na een eerste vraag, en op vraag, start ik graag met een nieuwe topic betreffende de restauratie van een Fulvia coupe S2-S3

Door deze topic te starten leg ik mezelf natuurlijk de verplichting op om ook gestage vordering te bekomen ;
edoch : direct de druk lossen door te verklaren dat het in intentie een 3-jaren-project wordt.;)

3 jaren ?! is inderdaad lang ; maar naast de natuurlijke prioritaire tijdopslokkers gezin-familie-werk zal de Lancia nog m'n auto-hobby-tijd moeten delen met het rijdende houden van de 'actieve' oldtimers, het afwerken van een mini-project ( te zien hoe je dit 'mini' bekijkt) en -toch ook belangrijk- het rijden zelf, zowel met echtgenote in onze landelijke omgeving als bij navigatie- en regularity-ritten.

het is de bedoeling om maandelijks een 'stand van zaken' door te geven.

Hoe ik bij de Lancia Fulvia terecht gekomen ben vertel ik nog wel eens, het wordt tijd om het concreet over deze Fulvia te hebben.

Het aangekochte project is een koppel-verkoop van een bordeaux S2 ( chassisnr 630 16294 26 ) van 1971 en een blauwe S3 1300 Rallye chassisnr 818630 055341.
Omdat de auto's via iemand uit Nederland komen ben ik zeer benieuwd of iemand op het forum er iets van weet, of er juist met een grote boog om is gelopen, ..
alle info is welgekomen.

MAAND 0 ( nog 36 te gaan)

hierbij enkele foto's van bij de advertentie, en ééntje van de donorwagen toegekomen in onze garage.

De bedoeling is om eerst de donorwagen te ontmantelen, en dan binnen enkele maanden ruimte te hebben voor de blauwe S3 die (op 't eerste zicht) een goede carrosserie lijkt te hebben.

a rivederci, Geert
Attachments
242112257-lancia-fulvia-1-3-rally.jpg
242112257-lancia-fulvia-1-3-rally.jpg (58.58 KiB) Viewed 1528 times
242112257_2-lancia-fulvia-1-3-rally.jpg
242112257_2-lancia-fulvia-1-3-rally.jpg (49.04 KiB) Viewed 1526 times
242112257_1-lancia-fulvia-1-3-rally.jpg
242112257_1-lancia-fulvia-1-3-rally.jpg (45.1 KiB) Viewed 1526 times
dsc_3993.jpg
dsc_3993.jpg (103.46 KiB) Viewed 1526 times
Bart Verbeek
Posts: 267
Joined: 17 Dec 2008, 19:54

Re: restauratieproject (-je) Fulvia S2-S3 1.3

Unread post by Bart Verbeek »

Ik schrik niet van 3 jaar.
Ik ben ooit nu ondertussen 10 jaar geleden begonnen met de melding: ik ga deze winter (2005) mijn subframe eens aanpakken.
Ik heb me flink moeten haasten om in september 2014 de Fulviarit mee te rijden.

Maar het 'subframe aanpakken' is eigenlijk een totaalrestauratie geworden met tussenpozen van huizen verbouwen, geen plaats en geen tijd en andere projecten die te veel hulpbehouvend waren.

Dus is wens je erg veel succes met je project(en) en laat ons genieten van je vorderingen!

ciao


Bart
geert62
Posts: 75
Joined: 14 Sep 2015, 16:17

Re: restauratieproject (-je) Fulvia S2-S3 1.3

Unread post by geert62 »

MAAND 1 van de restauratie ( nog 35 te gaan)

het is de gemakkelijke fase namelijk het demonteren van de donorauto.
Best interessant om een -voor mij nog onbekend - model te leren kennen.
De eerste kennismaking is best indrukwekkend, de wagen zit vernuftig in elkaar.

De koets is op bepaalde plaatsen ( schutbord, binnenste wielkasten voor en achter, vloer,benzinetank, dwarsbalken ) nog verrassend roestvrij.
Andere plaatsen daarentegen ... ( zie foto in bijlage van doorkijk op achterpaneel met laserscherpe doorroesting ).
Wat me opvalt is het samengaan van roest en sierstrips.
Zijn er mensen die dit opgelost hebben ? met verlijmen van de sierstrips ed ?

Bij het kaalmaken van het interieur nog enkele 'bewijzen' gevonden dat de auto toch een deel van z'n leven in zuid-italie heeft doorgebracht :
Italiaanse parkeerschijf en in het dashboardkastje een sticker ( zie foto) met adres van ene Sinatra in PaTerno. Even googelen op Sinatra, PaTerno en een cijfercode,
en ja hoor , er heeft nog ene Sinatra hetzelfde telefoonnummer in het Siciliaanse dorp, met bijhorig adres dat met streetview te begluren valt.

Andere gegevens vallen dan weer tegen : het ingeslagen nummer 630 16214 26 is niet hetzelfde als dat op het blauwe Lancia-plaatje 818 630 018139, is niet hetzelfde als op het plaatje op het subframe 818630 17792, en is niet hetzelfde als de motor die 818302 2286649 is,
voor een coupé van de 2e serie blijkt dat motornummer niet te kloppen. Zou het dan een motor van de 1e serie coupé zijn, of uit een berlina ? van matching numbers gesproken ...
Het is weliswaar een donorwagen ; maar blijkbaar een donor die zelf ook al wat donaties gekregen heeft.

De achterste remklauwen zitten goed vast, de pistons zijn noch met compressor uit of met "écarteur" ( typisch vlaams woord, (spreider ?) in te duwen. de hoeveelheid roest op de pistons lijkt nochtans mee te vallen.
iemand suggesties ?

De volgende fase is het verwijderen van voorframe en motor. De 6 bouten van het subframe zijn niet vastgeroest. Ook hier graag jullie advies ( oa waar stuur van stuurhuis te ontkoppelen ( er nog geen goed zicht op, remservo moet er nog uit)).

grten, Geert.
Attachments
dsc_4069.jpg
dsc_4069.jpg (70.84 KiB) Viewed 1526 times
dsc_4055.jpg
dsc_4055.jpg (77.28 KiB) Viewed 1525 times
dsc_4052.jpg
dsc_4052.jpg (89.48 KiB) Viewed 1525 times
Peter.S
Posts: 240
Joined: 22 Dec 2008, 19:33

Re: restauratieproject (-je) Fulvia S2-S3 1.3

Unread post by Peter.S »

Hoi Geert, Gewoon even bellen(naarPaderno), misschien kom je nog wat extra's te weten , altijd leuke weetjes.
De remmen heb ik ooit eens los gekregen met een vetspuit , ging redelijk goed, zodra er 1 los ging deze dmv tang op plaats gehouden en zo verder.
goede raad:
Koop de cd manuals bij huib en lees dit forum goed door . dmv geavanceerd zoeken(rechts boven)
Heel veel succes met de restauratie!!!!
Peter S
jan freie
Posts: 269
Joined: 23 Dec 2008, 11:18

Re: restauratieproject (-je) Fulvia S2-S3 1.3

Unread post by jan freie »

Paternò ligt in de buurt van Catania, andere kant van het eiland....
Jan Freie


Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
geert62
Posts: 75
Joined: 14 Sep 2015, 16:17

Re: restauratieproject (-je) Fulvia S2-S3 1.3

Unread post by geert62 »

schrijffoutje : inderdaad PaTerno.
een -dt -fout dus. ;)
geert62
Posts: 75
Joined: 14 Sep 2015, 16:17

Re: restauratieproject (-je) Fulvia S2-S3 1.3

Unread post by geert62 »

MAAND 2 RESTAURATIE

de Rosso York Fulvia is op de achteras na ontmanteld.
Met de achteras er nog aan blijft hij toch mobieler.
De "binnenkant" van het plaatwerk is eigenlijk nog verrassend goed ( cfr de eend-kever-fulvia vergelijking met foto ook op dit forum), en besloten om de kas nog niet weg te doen.

Verwijderen van voorste subframe ging vlotjes,
wat niet kan gezegd worden van het werken aan de remklauwen.

remklauwen : hier graag jullie advies.
Met een vetpomp - vies werkje - komen de pistons los; maar er is geen ruimte genoeg om de overliggende pistons uit te duwen.
Iemand een advies hoe je "de andere" piston kunt loskrijgen ?

met het voorste subframe er uit heb je prachtig zicht op de motor.
Waarbij ik me toch de vraag stel hoeveel winst er eigenlijk is in hoogte door het schuin monteren van de motor.
zal toch niet veel zijn volgens mij ( zie foto).

volgende maand komt de 2e (blauwe ) fulvia , en kan de planning serieus starten

geert.
Attachments
dsc_4097.jpg
dsc_4097.jpg (80.88 KiB) Viewed 1528 times
dsc_4094.jpg
dsc_4094.jpg (104.93 KiB) Viewed 1526 times
dsc_4088.jpg
dsc_4088.jpg (92.31 KiB) Viewed 1527 times
dsc_4103.jpg
dsc_4103.jpg (97.11 KiB) Viewed 1528 times
Bart Verbeek
Posts: 267
Joined: 17 Dec 2008, 19:54

Re: restauratieproject (-je) Fulvia S2-S3 1.3

Unread post by Bart Verbeek »

Geert

Over de remklauwen: als ze zo vast zitten: dan is het vet van de soep: gewoon demonteren middels de bouten, goed laten trekken in WD40 of andere degrippant, en met de waterpomptang het onding als een rotte tand verwijderen.
Ik heb indertijd nieuwe inox pistonnekes (zuigers voor de Ollanders) gekocht bij Huib. De klauwen zijn gestraald en verzinkt. De cilinderwandjes zijn gehoond. Nieuwe dichtingen en remmen zijn als nieuw.

Andere vraag: die garage die je daar hebt staan ziet er heerlijk uit. Heb je daar wat afmetingen van? Ik ben zelf ook een nieuwe garage aan het uittekenen. Ik heb het wagenpark al eens geparkeerd in mijn met paaltjes uitgezette garage, maar ik heb nu al het gevoel dat ze te klein is en ik heb nog geen schup in de grond gestoken....

succes met de kluswerkzaamheden en hou ons op de hoogte!

ciao

Bart
geert62
Posts: 75
Joined: 14 Sep 2015, 16:17

Re: restauratieproject (-je) Fulvia S2-S3 1.3

Unread post by geert62 »

dag Bart,

dank voor de reactie.

betreft de remklauwen : lukt uiteindelijk toch met de vetspuit : de losgekomen zuiger na opkuisen, verwijderen van dichting en insmeren met remolie terug te plaatsen en met 'visegrip' ter plaatse houden zodat de andere zuiger
er met de vetspuit weer uit te duwen valt. Maar wat "vet op de soep' betreft : 't is een vuile en vette boel. Maar de zuigers zien er nog prima uit.

garage : binnenafmeting 5 x 9 ; maar een garage is altijd te klein. Heeft wellicht iets te maken met het uitdeinen van de (micro-)kosmos.
trouwens , het is wel geen garage , maar een 'polyvalente ruimte' :) : was de enige manier om m'n vrouw te kunnen overtuigen om dit in de tuin te mogen neerpoten. Eens de wagens gerestaureerd zijn kan dit een Zen-meditatieruimte worden met kameelgaren tapijt waarop naar hartelust elevatie kan worden uitgeprobeerd ( momenteel hiervoor nog een 'giraf' nodig)

geert
geert62
Posts: 75
Joined: 14 Sep 2015, 16:17

Re: restauratieproject (-je) Fulvia S2-S3 1.3

Unread post by geert62 »

MAAND 3 RESTAURATIE

De blauwe fulvia (S3) is toegekomen.
Het (-je) van "restauratieproject (-je)" mag geschrapt worden.
Een uitgebreider inspectie van de carrosserie laat toch "hier en daar" een problematisch plekje zien.

De wagen is in ' Bleu Agnano ' , een toch wat speciale kleur blauw, die ik ook als "kleuterschilderdoos-plakkaatverf-blauw" zou kunnen omschrijven.

'k vraag me af waar de Italianen onderscheid maken tussen 'Bleu' en 'Azzurro'.

De motor zit vast, dat wist ik, maar toch altijd een beetje hopen dat het simpel op te lossen is. Niet dus.

In elk geval , de Lancia zal nog niet direct op de baan zijn.
Eerst nog een Mini afwerken trouwens.

bijgevoegd enkele foto's van m'n Blauwtje.

grten, geert.
Attachments
dsc_4116.jpg
dsc_4116.jpg (118.6 KiB) Viewed 1527 times
dsc_4112.jpg
dsc_4112.jpg (76.24 KiB) Viewed 1526 times
dsc_4115.jpg
dsc_4115.jpg (78.19 KiB) Viewed 1527 times
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”