Fulvia 1300 koppakking - gaten koelwater komen niet overeen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jean de Barsy
Posts: 95
Joined: 23 Sep 2011, 14:01

Fulvia 1300 koppakking - gaten koelwater komen niet overeen

Unread post by Jean de Barsy »

Bij het monteren van de kop stelde ik vast dat de gaten van de nieuwe koppakking helemaal niet overeenkomt met de gaten in het motorblok... Nu heb ik vernomen dat ze zo gemonteerd worden (de oude koppakking die erop zat had dit ook al en is dus identiek aan de nieuwe koppakking).

Toch vind ik het maar raar om dat zo te monteren. Op verschillende fotos die ik "ge-googled" heb is te zien dat de gaten blikbaar nooit overeenkomen...

Weet iemand hoe dat zit? Op de foto heb ik de foute gaten in het wit gemerkt.
Attachments
wp_20140709_006b.jpg
wp_20140709_006b.jpg (188.04 KiB) Viewed 664 times
lucasgeheniau
Posts: 653
Joined: 17 Dec 2008, 20:12

Re: Fulvia 1300 koppakking - gaten koelwater komen niet overeen

Unread post by lucasgeheniau »

Hebben de zuigers veel speling boven of lijkt dat maar zo?
Jean de Barsy
Posts: 95
Joined: 23 Sep 2011, 14:01

Re: Fulvia 1300 koppakking - gaten koelwater komen niet overeen

Unread post by Jean de Barsy »

Fonkelnieuw standaard blok en nieuwe zuigers in standaardmaat :)

Die koppakking baart me zorgen. Een gat in het blok is zelfs volledig afgedekt, dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Fulvia 1300 koppakking - gaten koelwater komen niet overeen

Unread post by Huib »

Bedoel je met het afgedichte gat, dat wat grotere ronde gat tegen de rand tussen 2 en 4?
Wij hebben hier juist een 1300 motor (2e serie) uit elkaar gehaald. Ook daar dekt de koppakking dat gat af.

Ik heb ook juist een nieuwe Spesso koppakking bekeken. Ziet er identiek uit aan de koppakking op jouw foto en aan die van de gedemonteerde motor..

Als je dat gat afdekt en dan de overgebleven gatenpatronen rond 4 en 3 vergelijkt, zijn die redelijk gelijkt aan elkaar.
Dat grote gat open maken betekent dat je een hoop koelwater vrijwel direct van blok naar inlaatspruitstuk laat stromen.

15 jaar geleden had ik dezelfde vragen. De uitkomst was dat het gaten patroon in de pakking was afgestemd op het gelijk verdelen van de koeling door heel je motor. De gaten in blok en kop zullen ooit zijn bepaald door productie techniek en mogelijk zelfs een foute gedachtegang in de ontwerpfase.
Koos
Posts: 635
Joined: 21 Dec 2008, 23:32

Re: Fulvia 1300 koppakking - gaten koelwater komen niet overeen

Unread post by Koos »

Ben het met Huib eens,het hoort zo
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Jean de Barsy
Posts: 95
Joined: 23 Sep 2011, 14:01

Re: Fulvia 1300 koppakking - gaten koelwater komen niet overeen

Unread post by Jean de Barsy »

Bedankt voor de reacties. De koppakking zal ik dus ongewijzigd monteren!

Ik denk dat dit onderwerp voor geanimeerde discussies zal zorgen! Zo eentje waar je urenlang over kan debatteren zonder er echt wijzer van te worden !tt!

Een conceptiefout bij Lancia dat wordt rechtgezet met een stomme koppakking is wel even slikken voor een "Lancisti'!

Good Heavens, Lancia heeft een fout gemaakt... hoe kan dat nu... :S Ik dacht dat bij Lancia "alles gezien mocht worden en een voorbeeld was van hoe het moet" maar dit zal ik wel even moeten afdekken.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Fulvia 1300 koppakking - gaten koelwater komen niet overeen

Unread post by Huib »

We hoeven het niet een fout te noemen. We kunnen ook zeggen dat er sprake is van voortschrijdend inzicht.
lucasgeheniau
Posts: 653
Joined: 17 Dec 2008, 20:12

Re: Fulvia 1300 koppakking - gaten koelwater komen niet overeen

Unread post by lucasgeheniau »

Dit is geen fout die door een pakking gecorrigeerd wordt. We mogen aannemen dat de constructie om een of andere reden(techniek, financien etc.) bewust zo gemaakt is.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Fulvia 1300 koppakking - gaten koelwater komen niet overeen

Unread post by Huib »

Je moet na het gieten ook kunnen controleren of er geen gietbruggen zitten tussen de cilinders. Als die er zitten krijg je gegarandeerd een vastloper.
Jean de Barsy
Posts: 95
Joined: 23 Sep 2011, 14:01

Re: Fulvia 1300 koppakking - gaten koelwater komen niet overeen

Unread post by Jean de Barsy »

Ok, maar er moet dan toch een soort van document bestaan in dewelke Lancia hier uitleg over verschaft? Iedere mekanieker die zo'n koppakking moet plaatsen stelt zich daar toch vragen bij?
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”