uitlaat 8.32

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
rmegens
Posts: 18
Joined: 04 Jan 2009, 11:53

uitlaat 8.32

Unread post by rmegens »

Dag,

Ik ga volgende week mijn nieuwste Lancia, een 8.32 van de 2e serie ophalen en zal hier dan ook wel vaker met vragen terechtkomen. Het wordt na 3 Thema's, een 2000HF en mijn huidige HPE VX mijn 6e Lancia, en vast niet de laatste..

De verkoper heeft aangegeven dat de uitlaat binnenkort aan vervanging toe is.

Mijn vraag is: Kan ik (wetgeving even buiten beschouwing latend) een katalysator-loze uitlaat voor een type 1 zo op
de spruitstukken van een type 2 aansluiten, of eindigen die op een andere plaats, en zal ik een nieuwe uitlaat vanaf de katalysator moeten kopen?
Kan de regeleenheid van een 2e serie wel zonder kat functioneren (de lambda sondes zitten op het spruitstuk neem ik aan)?

Alvast bedankt voor elke bruikbare tip.

RMegens
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: uitlaat 8.32

Unread post by lanciathema.nl »

Hallo RMegens,

De Lambda sonde zit aan het begin van de Kat. Daar heb je al een probleem. Vervolgens heb je een groot risico dat de auto niet door de APK komt. Uitlaat past overigens wel gewoon als je de Kat weglaat.

Groeten,
LanciaThema.nl
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
rmegens
Posts: 18
Joined: 04 Jan 2009, 11:53

Re: uitlaat 8.32

Unread post by rmegens »

Het feit dat het wel zou passen is alvast goed nieuws, dank voor het snelle antwoord.

Door de apk zal hij ongetwijfeld niet komen zonder kat., daarom zou ik de originele uitlaat kunnen oplappen alleen om de auto door de apk te krijgen, en vervolgens de rest van het jaar jaar katloos rondrijden, wat vast een paar pk's verschil maakt.

Het plan was ook eerst om een 8.32 van de eerste serie aan te schaffen, vanwege het wat meer explosieve karakter (volgens testberichten en droge cijfers) maar de auto die ik nu (zeer waarschijnlijk) aanschaf, is een beter totaalplaatje van staat, onderhoud, opties en gereden km's.
Is er iemand die beide uitvoeringen gereden heeft en iets meer over het verschil in beleving kan vertellen?

De sonde hoeft niet perse een probleem te zijn, ik kan een lambda aansluiting voor op de nieuwe pijp lassen, heb alleen niet zo'n goed zicht op de invloed van de kat op de inspuiting. Volgens mij is deze invloed er alleen als er ook een lambdasonde na de kat zit, maar als ik het goed begrijp heeft een 8.32 die nog niet.

Roger
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: uitlaat 8.32

Unread post by lanciathema.nl »

Droge cijfers van de prestaties van de twee typen 8.32 verschillen niet enorm. Het enige dat je echt zult merken is het verschil in benzineverbuik. De tweede serie is veel onzuiniger dan de eerste serie!
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
sweetspeed
Posts: 246
Joined: 07 Feb 2009, 13:47

Re: uitlaat 8.32

Unread post by sweetspeed »

Ben al jaren fan van de 8.32 sinds ik als pubertje bij een vader van een vriend in de auto zat; juist ja, een 8.32, als ik het goed heb één vd allereerste in NL en bovendien de allereerste die geleased werd. Een niet te frisse 911 kon je er behoorlijk mee klieren op de snelweg!
Bij de dealer werden ze heel nerveus als die auto voor een beurt kwam (laken op de grond voor het geval een schroefje uit viel, echt waar!) en de leasemij belde of de rekening vd grote beurt echt maar van 1 auto was haha (was na een demo rondje Zandvoort met vier gebarsten remschijven tot gevolg).
Wat ik mij afvraag; zijn er ook mensen die zo'n gevoelige auto dagelijks gebruiken? En hoe kostbaar is dat ?
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: uitlaat 8.32

Unread post by lanciathema.nl »

De 8.32 motor is bij goed onderhoud onverwoestbaar. Kilometerstanden ver in de 2 ton zijn geen uitzondering. Bij dagelijks gebruik gaat de koets van de Thema je echter meer kopzorgen kosten. Die wil wel eens roesten.
Onderhoud uitbesteden is prijzig. Kleppen elke 10dkm en distributieriemen elke 20dkm. Aan onderdelen voor de D-beurt moet je rekenen op prijzen vanaf 500 euro. Vervangen bij een goede monteur (die niet het hele blok eruit haalt) kost tussen de 1000 en 1500 euro. Bij de dealer ga je naar bedragen vanaf 2500 euro per beurt.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
rmegens
Posts: 18
Joined: 04 Jan 2009, 11:53

Re: uitlaat 8.32

Unread post by rmegens »

Aangezien ik dit topic gestart ben, even op de vraag inhaken:
Volledige uitlaat (gewoon serie II met kat.) inmiddels voor een habbekrats (250 euro midden en einddemper) bij de vakhandel gekocht.
Weliswaar met korting via mijn werk, maar dat is wel heel goedkoop.

Ik heb mijn 8.32 nu zo'n twee maanden, en ben echt diep onder de indruk van hoe praktisch en makkelijk deze auto is in het dagelijks gebruik bij elke weersomstandigheid.
Ik kom ook langzaam tot de conclusie dat ik een hele goed exemplaar voor heel weinig heb gevonden.
Bovendien kreeg ik voor het geld ( iets meer dan de helft van de prijzen waarvoor ze in nederland te koop staan)
nog eens driekwart van een sloper 8.32 erbij, en is de auto zonder naar het geld te kijken punctueel onderhouden door de vorige duitse eigenaar, inclusief het vervangen van de riemen en rollen.

Altijd direct starten, oliedruk precies goed, perfect werkende climate control en stoelverwarming, ALLES werkt en blijft vooralsnog werken. De auto loopt perfect stationair en loopt nooit nukkig zoals je van een Ferrari motor eigenlijk zou verwachten.
Beneden de 3000 toeren blijven, en niemand heeft een idee dat er iets bijzonders onder de kap zit. Je kunt bij wijze van spreken je moeder er de boodschappen mee laten doen, zonder dat ze beseft dat het geen 2.0ie is.

Boven de 3000 toeren wordt snel duidelijk waarom ik deze auto wilde hebben. Van 4500 tot 7000 blijft het apparaat vol doortrekken, vooral inhalen ga je voor de lol doen, wat een brute kracht, en dan is het nog een tammere serie II ook!
Moeten we het nog over het geluid hebben? Ik werk bij een Benz dealer waar we toch best leuke AMG's binnen krijgen, dus ben best wat gewend, maar dit is echt zo'n heerlijk geluid, alleen al daarvoor schakel je wat later.
Ik betrap me er regelmatig op s'avonds nog een stukje te gaan rijden, iets wat ik met geen enkele auto eerder heb gehad.

Zolang er over deze auto zoveel broodje aap verhalen de ronde blijven doen, missen heel veel mensen een fantastische auto voor relatief weinig geld. Ik heb na aanschaf direct zelf een grote beurt inclusief de bougies gedaan, en dat was niet echt veel meer, of moeilijker werk dan aan mijn oude zescilinder alfa 164. Alles is net zo (makkelijk of moeilijk) bereikbaar en ook het vervangen van de riemen is niet veel moeilijker dan bij die auto. Ik ga er over zo'n 5000km gewoon zelf aan beginnen.

Wat een fantastische auto!!

Roger
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: uitlaat 8.32

Unread post by lanciathema.nl »

Ehm, leuk zo'n positief verhaal, maar riemen vervangen met het blok in de auto is toch ietsje moeilijker dan bij een Alfa....
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
rmegens
Posts: 18
Joined: 04 Jan 2009, 11:53

Re: uitlaat 8.32

Unread post by rmegens »

Niet moeilijker, wel arbeidsintensiever, en de eigenlijke strekking van mijn opmerking: zeker niet onmogelijk, zoals ook regelmatig her en der beweert wordt..
Ik ga ervan uit dat degene die zoiets zelf probeert dat met beleid, geduld en verstand van zaken doet. De marge om alles op tijd te houden is zelfs groter dan bij een Alfa, en bovendien zonder speciaal gereedschap te doen.

Het is "gewoon" een V-motor, dat er toevallig Ferrari opstaat maakt het nog geen zwarte magie..
Toegegeven, de v8 uit mijn Jensen Interceptor is een tractor motor vergeleken bij de 8.32 maar dat is dan ook het andere uiterste. Als de zuigers niet aan de drijfstangen vastzaten zouden ze een salto in de boring maken, zo groot is de fabriekstolerantie daarbij..

Wel overweeg ik om, aangezien ik op het werk over meerdere bruggen kan beschikken, toch het hele subframe te laten zakken, alleen vraag ik me nog af of het "gemak" van zo te werken opweegt tegen het risico om diverse andere componenten bij het losmaken onnodig te verstoren, met name de bedrading.
lanciathema.nl
Posts: 821
Joined: 04 Jan 2009, 17:10

Re: uitlaat 8.32

Unread post by lanciathema.nl »

Met moeilijker bedoel ik niet dat de operatie lastiger is, maar dat bouten net even wat lastiger bereikbaar zijn dan bij een Alfa. Kijk maar eens hoeveel riemen er nog voor de distributiedeksels lopen.Ik tel 4 spanrollen, drie riemen en 5 poeilies. Gezien de geringe ruimte naast het blok een crime om te vervangen met de motor in de auto.

Ik weet uit betrouwbare bron dat vervangen van de riemen met de motor in de auto echter gewoon mogelijk is. Er dient wel een gat gemaakt te worden ergens in de wielkast om 1 bout te kunnen bereiken. Subframe laten zakken heeft geen meerwaarde, het kost alleen erg veel meer tijd omdat je van alles moet demonteren. De 8.32 riemen heb ik net vervangen; met de motor naast de auto. Dan is het erg overzichtelijk en goed te doen. Tip is wel om een gereedschapje te hebben dat de nokkenassenpoelies fixeert, dan verdraaien die niet als de riem losgaat en is terugmonteren van de riem makkelijk.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”