Verlichting bagageruimte werkt niet

Discussie en vraagbaak over Lybra
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Verlichting bagageruimte werkt niet

Unread post by jdebeer »

De verlichting in de bagageruimte van onze Lybra SW werkt niet. Ook het lichtje in de hemel erboven gaat niet aan wanneer de achterklep wordt geopend.
Ik ben al aan het zoeken geweest naar een schakelaar oid. maar kan niks vinden. Zit waarschijnlijk in het slot.
Heeft er iemand ervaring met het oplossen van dit probleem ?
cathay
Posts: 34
Joined: 09 Aug 2011, 23:14

Re: Verlichting bagageruimte werkt niet

Unread post by cathay »

Bij mij was het een draadbreuk in de rubberen harmonica tube. Zie ook oude topic.

groet.
cathay
Posts: 34
Joined: 09 Aug 2011, 23:14

Re: Verlichting bagageruimte werkt niet

Unread post by cathay »

BTW, de schakelaar zit in het slotplaat van de achterklep. Heb er nog 1 voor je liggen maar ik zou eerst je draden doormeten.

Veel succes.
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Verlichting bagageruimte werkt niet

Unread post by jdebeer »

Ik had deze mogelijkheid ook al bedacht. Maar voor ik aan het meten sla, vind ik het handig om eerst te informeren of er een eenvoudiger te onderzoeken andere storing kan zijn.
Bedankt voor het meedenken. Ik ga ergens volgende week aan de slag.
Ik hou jullie op de hoogte. En ik zal wat foto's maken als de zaak open moet. Altijd handig.
ajwillemsen
Posts: 30
Joined: 05 Nov 2010, 12:20

Re: Verlichting bagageruimte werkt niet

Unread post by ajwillemsen »

Hallo,

Allereerst iedereen een gelukkig nieuwjaar op dit forum!

Is er al meer duidelijkheid over een mogelijke oorzaak van het niet werken van de verlichting in de kofferbak?
Ik heb hetzelfde probleem denk ik. Ik heb al wat gemeten en gecontrolleerd. De schakelaar in de achterklep werkt goed. De kabels in het rubber zijn ook goed. Ik lijk echter geen signaal van de schakelaar op de body-computer te krijgen. En dus geeft deze ook geen spanning naar het lampje.
Ik heb een groot deel van het elektrisch schema met alle stekkers en draadkleuren etc. Maar de draadkleur komt niet overeen met de werkelijkheid. Dus daar kan er ook nog wat misgegaan zijn.
Graag hoor ik of er mensen zijn die een schema hebben in het Nederlands, Engels of Duits. Ik heb die in het Italiaans nl.
Of een oplossing van J de Beer natuurlijk. Dat zou helemaal mooi zijn.

mvg,
jdebeer
Posts: 123
Joined: 03 Feb 2009, 08:03

Re: Verlichting bagageruimte werkt niet

Unread post by jdebeer »

Eenieder ook van mijn kant een voorspoedig 2012 toegewenst.
De reactie van ajwillemsen komt mij bekend voor, ook mijn schakelaar werkt naar behoren en de draden in de slang zijn volgens mij in orde. Ik voel in ieder geval geen breuken.
Allen wil de lamp in de kofferuimte en die in de hemel achteraan niet branden. Ook krijgen ze geen spanning, dus er zit ergens nog een onderbreking in die ik noet kan vinden.
Ik ben dus ook benieuwd of er iemand een oplossing vindt.
ajwillemsen
Posts: 30
Joined: 05 Nov 2010, 12:20

Re: Verlichting bagageruimte werkt niet

Unread post by ajwillemsen »

Heb het probleem gevonden na lang zoeken. Toch een draadbreuk in het rubber bij het scharnier van de kofferklep. Draad leek goed maar na enig bewegen brak deze af. Draad gerepareerd, probleem opgelost.
dickh
Posts: 702
Joined: 01 Feb 2009, 22:49

Re: Verlichting bagageruimte werkt niet

Unread post by dickh »

Bedankt voor de update (tu)
Ik heb enkele 12V spanningzoekertjes. Waaronder de gebruikelijke met het fittingschroevedraaiertje natuurlijk, maar ook een verbouwd tot exemplaar met een onwijs gemeen scherp priemetje eraan (5 minuten vijlen). In dit soort gevallen prik ik met dat ding dan her en der even door de isolatie van een verdacht touwtje heen, waarna een draadbreuk in 2 minuten opgespoord is. Goed gereedschap is het halve werk niewaar...:P Aanrader!

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”