Uitval verlichting achterkant

Discussie en vraagbaak over Lybra
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Uitval verlichting achterkant

Unread post by jdejager »

Afgelopen week viel de complete verlichting incl. remlichten en dasboardverlichting van de climate control uit. Bleek uit de tellerunit te komen, zoals na wat googelen te vinden is. Heb de boel vandaag er even uitgehaald en het bewuste onderdeeltje opnieuw gesoldeerd. Is inderdaad met het blote oog niet te zien wat er aan de hand is. Gelukkig was het met de foto vanuit het italiaanse forum direct gevonden. Nu heb ik de boel weer inelkaar gezet maar nog problemen met de wijzers terugplaatsen. De wijzers van de tellerplaten worden op het dunne asje van de desbetreffende "elektromotor" geschoven. Nu heb ik vooraf de auto even weer op het contact gezet om de motortjes op de ruststand te krijgen. Bij het terugplaatsen verdraaid het asje heel snel. Heb de toerenteller goed staan. De snelheidsmeter geeft volgens mij iets teveel aan (nog even controleren met de TomTom). De benzinemeter geeft ook iets teveel aan en de temperatuursmeter geeft 20 graden teveel aan. Is er misschien een gemakkelijke manier om de wijzers direct in de juiste positie vast te drukken?
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Uitval verlichting achterkant

Unread post by koen_ »

nuttige informatie, dit lijkt ook zo'n echte lybra-kwaal te zijn

... heb je fototjes gemaakt ?
... heb je het linkje naar de betreffende foto's op italiaanse forum ?

dit is nou echt iets voor een how-to :)

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Uitval verlichting achterkant

Unread post by jdejager »

Hierbij de link

http://www.lanciaclub.net/graphics/manu ... -svtel.pdf

Repareren is heel eenvoudig als je even weet wat je moet doen.

Symptonen zijn dus uitvallende lichten en remlichten aan de achterkant. Ook de verlichting in de middenconsole (climatecontrol unit) en asbak etc. valt uit. Door een klap op de tellerunit te geven kun je even controleren of er een link is (verlichting springt weer even aan). De oorzaak is een elektronisch component, op de printplaat van de tellerunit, waarvan het pootje is gescheurd.
Werkwijze is als volgt:

0: Maak een foto van de tellerunit in rust met het contact aan.
1: Wip met een platte schroevendraaier de schakelaar voor het dimmen van de dashboardverlichting en koplamphoogteverstelling eruit.
2: Draai de twee torx schroeven voor de tellerunit die zich daarachter bevinden los.
3: Draai de twee inbusschroeven aan de bovenkant van de tellerunit los.
4: Neem de tellerunit uit door de bovenkant richting het stuur te kantelen en dan naar je toe te trekken. Haal de stekkers eruit (3x)
5: Klik de glazen kap los van de tellerunit
6: Trek de 4 wijzers (temperatuur, snelheid, toerenteller en brandstof) rechtstandig los, eventueel m.b.v. een platte schroevendraaier.
7: Schroef de kunststof beschermkap aan de achterkant van de print los.
8: Demonteer de 4 "motortjes" waarmee de wijzers worden aangedreven. Let even op de montagemethode. De motortjes zijn voorzien van kwetsbare kunststof "oren" waarin pootjes vanonder de printplaat zijn geklikt. Met een platte schroevendraaier kunnen deze "oortjes" iets worden opengebogen en schiet het motortje los. Onthoud welke motor voor welke teller is. Weet niet of dit uitmaakt maar baat niet, schaad niet:D
9: Klik de printplaat los.
10: Kijk nu op de foto's in de bijlage. Hierop is duidelijk het betreffende onderdeel te zien. Op het eerste gezicht is er niets vreemds te zien. Wanneer je met een kleine platte schroevendraaier iets druk zet onder het component zul je zien dat het pootje is gescheurd.
11: Soldeer het pootje weer aan elkaar d.m.v. een drup soldeertin
12: Zet de boel weer in omgekeerde volgorde inelkaar, wacht nog met het monteren van de glazen afdekkap.
13: Bevestig de stekkers en zet de auto op het contact.
14: Plaats de km-teller, toerenteller en brandstofmeter terug volgens de foto welke je in het begin hebt gemaakt. Druk de wijzers er eerst iets op en zet het contact af en weer erop. Controleer de positie. Voor de temperatuursmeter kun je het beste zorgen dat de motor zeker weten op bedrijfstemperatuur is (stuk rijden). Zet dan ook deze wijzer op de juiste positie. Deze theorie ga ik nog testen. Heb bij me zelf de meter in de koude stand gemonteerd. Dit is niet goed te krijgen, heb nu 20 graden afwijking naar boven?tt?
Verwacht dat dit veel beter gaat door de motor eerst warm te rijden en dan met het contact aan de meter opnieuw bevestigen.

Veel succes, bespaard een hoop geld. Heeft me helaas wel 100 euro boete gekost doordat ik er pas achterkwam toen oom agent mij aanhield(td)
9:

Zal nog even laten weten of mijn theorie van punt 14 klopt.

De km stand blijft gewoon behouden, de dagteller staat weer op 0. Het schijnt soms voor te komen dat er een checklampje gaat branden nadien. In dat geval moet de computer even worden gereset. Heb daar zelf geen last van gehad.
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Uitval verlichting achterkant

Unread post by koen_ »

ha, thanx, goede beschrijving ! (tu)

* wat betreft het monteren van de wijzertjes, die hebben inderdaad altijd wat 'voorspanning'

ik heb zelf enige ervaring met het vervangen van de tellerplaat bij een motorfiets ( mileage- vervangen door km-wijzerplaat )
- daarbij moet je het wijzertje eerst voorzichtig over het 'nulstand-palletje' heen helpen en dan pas de positie markeren
- bij montage eerst de wijzer monteren in de gemarkeerde positie (zonder voorspanning) en dan weer over het palletje heen

ik weet niet of dit bij de lybra-tellerunit ook te realiseren is, maar misschien helpt het ;)

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jdejager
Posts: 90
Joined: 22 Dec 2008, 18:16

Re: Uitval verlichting achterkant

Unread post by jdejager »

Is inderdaad ook een optie. Ga het nu anders doen. Ga de motor warm rijden en dan de wijzer met contact aan voorzichtig op 90 graden drukken. Daar staat hij altijd strak op bij warme motor. Ga de tank weer vol diesel gooien en dan de meter weer bovenaan. Dan moet ik toch een heel eind in de buurt zijn.
jnvngls1
Posts: 9
Joined: 19 Jul 2014, 17:19

Re: Uitval verlichting achterkant

Unread post by jnvngls1 »

hoi mensen,

dit is een prima topic. echter met een kanttekening.
de site waar de foto zou moeten staan en waarvan de link is gegeven (lanciaclub.net) is geen Italiaanse site maar een Tjechische.
Hier lijkt het de stilste site ter wereld te zijn. er staan nauwelijks topics en zeker niet met foto's.
Heb me er bij aangemeld om te kijken wat het opleverd en het wat internationaler te laten lijken.

Graag had ik toch een idee over welk component het gaat en waar dit op de print zit. Ik heb er een hekel aan om zomaar wat te proberen en er later er achter te komen dat het er nog in zit.

ik wil dit probleem zo snel mogelijk oplossen omdat het onverantwoord is om mee te rijden.
wil er iemand reageren?

thanks!
prettig gestoorde Lancia Lybra liefhebber
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Uitval verlichting achterkant

Unread post by koen_ »

ik heb met behulp van bovenstaande info van "jdejager" en de plaatjes uit de originele Italiaanse link een PDF in het nederlands gemaakt : klik op de blauwe tekst : how-to uitval instrumentenpaneel

Deze link staat ook in het 'how-to" topic bovenaan, direct onder de verwijzing naar dit topic ...
.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
jnvngls1
Posts: 9
Joined: 19 Jul 2014, 17:19

Re: Uitval verlichting achterkant

Unread post by jnvngls1 »

Beste Koen,
als je een meisje was, kreeg je een kusje!
ben er mee bezig en laat je het resultaat weten
thanks!
prettig gestoorde Lancia Lybra liefhebber
jnvngls1
Posts: 9
Joined: 19 Jul 2014, 17:19

Re: Uitval verlichting achterkant

Unread post by jnvngls1 »

even een update van de reparatie van de tellerunit........
Het werkt het beste om een foto te maken van de stand van de wijzers in werkende situatie, dus voordat je alles los gaat halen. na reparatie en terug plaatsen van de electronica, heb ik de wagen op temperatuur laten komen en daarna de wijzers terug geplaatst op de manier van de gemaakte foto. Daarna met de navi, de snelheid gecontroleerd en deze stond vrijwel meteen goed: 80 km op de teller was 77 op de tomtom, 100km op de teller was 96 op de tomtom. warme motor is 90 en de tankinhoud was makkelijk. maar wel alles in werkende situatie terug gezet.

Het onderdeel was snel terug gevonden. Bij aanraken, viel deze van de print. goed dat er eerst foto's gemaakt zijn. Er doen zich nu nieuwe dingen voor, maar het probleem met de verlichting achterzijde lijkt opgelost! >:D<
Nieuw probleem: indicatie van de verlichting werkt niet meer, airbag uitgeschakeld brandt, airbagstoring brandt en check brandt. waarrschuwing lege tank werkte al niet en zal het nu ook wel niet doen. wat ik wel ontdekte bij de demontage van de tellerunit, dat deze al eens open is geweest. lippen van afdekkap afgebroken en andere schroefjes toegepast. Oja, de totale reparatie tijd was 1 uur, met (de)montage meegerekend. Dat is toch wel heel snel 155 euro uitgespaard! Dank je wel Koen en jdejager!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wat verder te doen om de controle lampjes uit te krijgen? zo gaat ie niet door de a.s. keuring komen. heb wel ontdekt dat er onder de rechterstoel een stekkertje los ligt met een geel kabeltje. kan niet ontdekken waar deze op moet. (stoel is verschoven geweest). verder helpt het in en uitschakelen van de bijrijders airbag niet en blijft het waarschuwings lampje branden. de check led is een waarschuwing van? De ics (radio) start gewoon op, heeft geen meldingen onder in staan. wat wel opvalt, is dat het contrast slecht is geworden. lijnen en kleuren lijken naar rechts toe uit te lopen. Dit na de ingreep.

Waarschijnlijk is dit een lancia (on)hebbelijkheid: 1 probleem oplossen en er meerdere voor terug krijgen. Maar ik durf weer met goed fatsoen de weg op!
werkelijk bedankt jongens! (tu)
Attachments
wp_20140720_016.jpg
wp_20140720_016.jpg (196.23 KiB) Viewed 620 times
wp_20140720_018.jpg
wp_20140720_018.jpg (236.31 KiB) Viewed 620 times
detail-lancie.jpg
detail-lancie.jpg (219.75 KiB) Viewed 620 times
prettig gestoorde Lancia Lybra liefhebber
koen_
Posts: 618
Joined: 24 Jul 2009, 09:37

Re: Uitval verlichting achterkant

Unread post by koen_ »

Het blijft interessant :) !

De airbagmelding komt vrijwel zeker van de losse stekker onder je bijrijdersstoel, dat moet netjes vastzitten daar ..., komt vaker voor bij lybra's
De situatie onder de bestuurdersstoel is hetzelfde, dus als je het daar bestudeert moet je de weg naar de contrastekker (of bedrading) kunnen vinden ...
Als je het dan weer op de juiste wijze doorverbindt moet je airbaglampje weer uitgaan en wrs het checklampje ook
Anders evtl een accu-reset uitvoeren

Let wel op : contact uit en mag niet recent aangestaan hebben !!
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”