How-to / olielekkage stuurinrichting

Discussie en vraagbaak over Lybra
koen_

How-to / olielekkage stuurinrichting

Unread post by koen_ »

Ook bij mijn lybra komen de meeste klassieke lybra-kwaaltjes langs, "never a dull moment" :)

de volgende :
.... olielekkage uit de hydraulische leiding van de stuurinrichting ....

Ik vond aan de binnenzijde naast het linker voorwiel een plasje rode olie op de garagevloer, "wat nu weer" ? :S
check van de stand van de hydraulische olie ( reservoirtje naast de remolie ) gaf inderdaad een te laag peil te zien

het stond me bij dat ik er hier op het forum al eens iets over gelezen had, ja dus : maart 2010 en januari 2011

Note : deze how-to is uitgevoerd bij mijn 1.8 16v SW, ik weet niet zeker of de situatie bij de andere motorversies exact hetzelfde is !

... het werd een blijspel in 2 bedrijven, maar weer extra leerzaam

.... op zoek naar het lek ....

* allereerst de auto opkrikken onder het originele krikpunt links-voor en het linker voorwiel verwijderen
.. krik de auto flink hoog op en breng een extra steun onder de draagarm aan, want je moet er wel veilig onder kunnen werken ..

je ziet dan dit :

Image

* verwijder de kunststof afdekplaat aan de voorzijde ( 3 schroefjes ), handig voor meer overzicht en werkruimte

... overmatig veel ruimte en zicht heb je niet, maar met goed licht en zittend op de grond is het prima te doen

Image

het probleem bevindt zich in de rode cirkel :

.. aldaar lopen 2 hydraulische leidingen : de bovenste (aluminium) loopt uit het stuurhuis naar voren (naar een soort koel-lus onder de radiateur) en de onderste (met rubber gedeelte) is de retourleiding

.. aan de bovenste aluminium leiding zit een steun gesoldeerd, wat de 2 leidingen langs het frame leidt
.. de onderste retourleiding maakt direct achter deze steun een bocht naar boven en heeft waarschijnlijk daarom thv de steun een flexibel rubber gedeelte ...

er zit ter plekke een soort plastic gaas-sheet om de rubber slang :
Image
deze was doordrenkt met de rode olie en hindert de waarneming sterk, dus weg ermee

... de lekkage bleek uit de omgeving van de steun te komen, maar op het eerste gezicht kon ik geen lek zien en het zou natuurlijk goed ook van de hoger gelegen gedeelten voor of achter kunnen komen

... dus de rubber slang goed droog en schoon gemaakt en zowel aan de voor- als aan de achterzijde van beide leidingen een "strik" van keukentissue aangebracht, dan de motor starten en sturen maar ...

Ter hoogte van de steun welde rode vloeistof op aan de onderzijde van de rubber slang en bij voelen bleek de slang een 'zwakke' plek te hebben op de plaats waar hij op de scherpe rand van de steun lag, dus ik dacht 'hebbes' ! :?

Image

vanaf de voorzijde gezien :

Image

* oplossing ... dacht ik ...
... het poreuze gedeelte er tussenuit snijden en vervangen door een kort buisje
... zo gezegd, zo gedaan , het middelste stukje van de slang met stanleymes eruit gesneden en met een 12 mm koperen buisje van ca 10 cm een overbrugging gemaakt ...

* maar helaas ... na een flinke rit weer rode olie op de vloer !! :S

* doorzoeken dus ...

... met enig geduld en selectief "af-tissuen" kwam de aap uit de mouw

... de lekkage kwam uit de bovenste aluminium leiding, vlak voor de steun ...

Image

Image

detail :

Image

aluminium-corrosie dus, heel locaal, op de plaats waar de rubber-slang er tegenaan loopt !!

* vervolgens een stevige 10mm rubber slang gehaald, het slechte stuk uit de bovenste leiding gezaagd en vervangen door de rubber slang ...

* en ook in de onderste leiding een volledige overbrugging met de 10mm rubber-slang gemaakt

resultaat vanaf de voorkant gezien :

Image

en vanaf de achterzijde :

Image

Image

tenslotte het systeem weer vullen met verse ATF, kost ca 8 euro per liter bij bijv shell

.... en toen was het wel echt droog .... :)

door het tegenvallertje wel wat tijdrovender dan eerst gedacht, maar uiteindelijk goed resultaat met geringe investering

overigens was het rubberen gedeelte van de onderste leiding op de beschreven plek dermate 'gaar', dat lekkage aldaar een kwestie van tijd was geweest en het dus ook heel goed mogelijk is dat in een ander geval dat wel de plek van de eerste lekkage is

Moraal : het lijkt dus sowieso verstandig om in geval van lekkage beide leidingen thv de passage langs het frame te vervangen, met als bijkomend voordeel dat je veel beter bij de aluminium leiding kunt komen ...

edit febr 2012, inhoud wat geredirigeerd, is tot op heden mooi droog gebleven
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Koos

Re: How-to / olielekkage stuurinrichting

Unread post by Koos »

De franse auto`s kennen dit probleem ook ,er komt pekel tussen en het invreten begint.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Max Laadvermogen

Unread post by Max Laadvermogen »

En ja hoor...

...wéér de volle score voor koen_. Buitengewoon duidelijke uitleg weer, waarvoor hartelijke dank. Mijn Lybra heeft er ook last van en ik had al op het forum begrepen dat het een lekkage in die hoek betrof. Het gekke is dat het bij mij alleen lijkt te gaan lekken bij warm weer. Vorige zomer en deze zomer heeft het volop gelekt. Gedurende de vakantie heb ik bijna een liter ATF bijgevuld. Toen ik bij het linkervoorwiel onder de auto voelde, had ik een natte hand van de rode olie. Nu lijkt het lekken weer gestopt: de afgelopen weken heb ik niks bijgevuld. Opvallend is ook dat een collega, die een 156 heeft, het zelfde probleem had: het heeft een tijd verschikkelijk gelekt en daarna is het (zonder reparatie) nooit meer voorgekomen.

Zouden Italiaanse auto's dan toch een zelfherstellend vermogen hebben?

Groetjes,

Max.
Koos

Unread post by Koos »

mijn schoonzoon heeft een zelfde probleem met een 147 alfa
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Menno Bos

Unread post by Menno Bos »

Geloof dat ik dit probleem nu ook heb! In ieder geval verlies ik olie van de stuurinrichting!

Even een reactie geplaatst om deze info weer bovenaan te hebben.

Menno

lybra sw 1.9jtd intensa 2002 320.000km
droelo

Unread post by droelo »

@ Max Laadvermogen,

Dat noemen ze S.H.I.T.

Self healing italian technogoly

Zo had ik last van rammelende reactiestangetjes van de wielophanging, rammelt tegenwoordig ook niet meer, haha
Jan Hoornstra

Unread post by Jan Hoornstra »

Zijn er gewoon onder weggerot:);).
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”